Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Hvordan var det med dere? Er det alltid slikt at det gjør vondt i starten!? Og er dere veldig følsom eller ikke på brystene?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Du mener rett etter barnet er født? ja, det er HELT normalt. Til og med blod og sprekker er vanlig. Jeg brukte ammeskjold som jeg kjøpte på apoteket, for å avlaste brystvortene i starten. Da brukte jeg når jeg var skikkelig sår, og en liten stund etter at jeg var bedre. Da om natten. Dette hjalp meg. Og jeg har ikke følsomme brystvorter til vanlig.
solemio Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde det vondt i starten av ammingen på begge barna, helt til vortene var herdet og/eller barnet hadde fått helt riktig teknikk. Vi fikk albueskjell på sykehuset som jeg brukte utenpå brystvortene (utrolig sexy) Jeg lufta brystvortene noen minutter etter hver amming (også veldig sexy), og smurte de verste dagene på en eller annen krem som jeg ikke husker nå hva het. Hvis det viser seg at du fortsatt har veldig vondt, kontakt ammehjelpen for å få tips til hva du kan gjøre, det skal gi seg etter noen uker.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Hi her, Jeg har enormt følsomme brystvorter. Og med første hadde jeg ikke sjangs, det føltes enormt ubehagelig. Kan ha noe med andre private grunner og. Men venter nå nr to, så vil gjerne prøve igjen og kanskje være mere forberedt. Men hadde håpet at med rett teknikk så slapp man de enorme smertene.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 det var litt ømt de første takene ved hver amming, men det gikk over etter kort tid. Vondt var det hvis hun tok feil tak. Da kjente jeg det med en gang...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde ikke noe vondt de første 3 ukene. Etter 3 uker fikk jeg ganske kraftig utdrivning og det var nokså ubehagelig, varte riktignok ikke så lenge, max 30 sek, så var absolutt overkommelig. Ikke hadde jeg det så lenge heller, et par uker kanskje. Sårhet og sånt har jeg aldri kjent noe til, bortsett fra nå 8 mnd etter og det er et par tenner som er litt hardhendte innimellom:-P Har ikke spesielt følsomme bryst
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 De sa til meg på sykehuset at alle har det vondt i begynnelsen, og det sier vel seg selv.. når man ikke er vant til det.. Men for min del ble det bare værre og værre samme hva jeg gjorde, så jeg måtte slutte
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Fikk infeksjon på begge brystvortene, blodblemmer å greier, vær jævlig vondt, holdt omtrent på å besvime hver gang jeg skulle legge til barnet, men så vrang som jeg er så beit jeg tenna sammen og holdt ut ble bra etter ca. tre uker. Riktig sugetag hos barnet er veldig viktig. Glad jeg beit tenna sammen, nå går amminga som en drøm, barnet mitt er nå 7 mnd. Vil du sterkt nok så klarer du det! Får du problemer så kontakt sykehuset eller helsestasjonen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde(har ikke lenger...)veldig følsomme bryster. Ammingen var så smertefull i starten at jeg til tider satt og gråt. Men det gikk faktisk over- tror det var helt greit etter ca 1 mnd. Pumpet for å avlaste det såreste brystet. Sprakk mye opp og var sår. Lufttørking ga best resultat.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Hi rett igjen, Jeg vil at det skal gå denne gangen, men klarer desverre ikke mye smerte på intime soner pga private forhold. Så hadde virkelig håpt at det var noen måte å få det til uten smerte. For har virkelig lyst til å få det til, alt ville vært mye enklere. Men gjør det enormt vondt igjen så tror jeg ikke vil klare det.... Er det ingenting som hjelper? Som gjør det mindre smertefult!?
Lykke X 4 Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 Ja, det er nokså vanlig i starten, spesielt med første barnet. Derfor er det viktig fra dag en å fokusere på å innøve riktig sugeteknikk, fordi det er det som virkelig forebygger sårhet. Hadde vondt, var sår og blødde fra brystvorten i starten med mitt første barn. Med nummer to og tre var det bare bittelitt ømt i starten (ingen sårhet) til brystvorten ble herdet.
Tigerpote Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 Men om man får blod, verk, gørr oa på bystvortene, er det bra for babyen da? Å suge på betente brystvorter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå