Ingen_nick_ledig Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med overgangen til fast føde. Snuppa er nå snart 6 måneder, og får et grøtmåltid om dagen og fire melke-måltider. Tenkte å innføre et grøtmåltid til, og etterhvert middag. Og da drikker hun jo naturlig nok mindre mme (ammer ikke). Hvor mye mme må hun egentlig ha? Og skal jeg gi mme etter hvert måltid, eller gis det som "egne" måltider? Hun er ikke noe glad i vann, så får ikke i henne så mye drikke når hun spiser grøt. Burde jeg gitt henne mme i stedet? (Men da venner hun seg jo aldri til vann....) Hvordan gjør dere andre det? Kan gjerne gi meg en oversikt over klokkeslett for de forskjellige måltidene...
CMH Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Jenta mi er 7 mnd. Fra hun var ca 6 mnd har hun spist rundt 4 måltider med fast føde inkludert; O6; Amme 0915; En porsjon grøt, vann + et beger fruktmos 1200; Brødskive ( Begynte for ikke så lenge siden)/ evt fruktmos på glass + melk 180 ml 1500: Middagsglass 6 mnd + vann/mme og av og til frukt som dessert 1800; Flaske 180 ml og grøt Ammer om natta Vi gir av og til mme som eget måltid, hvis vi har det travelt og skal ut en tur til byen f eks, men som oftest får hun det mest for kosen sin skyld eller som mellom måltid. Har lest at babyer minimum trenger 400 ml mme fra 6 mnd alder, men er ikke sikker. Er jo vanlig å trappe mer og mer ned på melka etterhvert. Men kjenner meg igjen i at vann ikke er noe stas egentlig, hehe. Men får i henne litt fordeom, vann på tutekopp og mme på flaske. Hun får ikke babyjus eller noe slikt. Er bare å tilby henne vann til hvert faste måltid så venner hun seg sikkert til det etterhvert. Og grøten som du blander i er det jo vann i, så ikke bekymre deg så mye for det
Ingen_nick_ledig Skrevet 27. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2009 Takk for svar! Dere som gir grøt og mme til samme måltid, hva gir dere først? Hvis jeg gir grøt først, får jeg ikke i henne noe mme. Har ikke prøvd omvendt da....
eplejente Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Gutten min er straks 6 mnd. Hverdagen ser slik ut; 07 melk (inntil nylig var det pupp, men det er han ikke interessert i lenger, så det blir mme 180 ml) 08-09 grøt 11 mme 180 ml 12-13 grønnsakpure (enten søtpotet eller squash eller erter) 15 mme 180 ml 17-18 gulrotpure med solsikkeolje 19.30 mme før han legger seg jeg bruker altså melka som et "mellommåltid", ikke sammen med fast føde. Til måltidene får han vann og han drikker faktisk en god del vann. Kanskje 2 dl om dagen.
Ingen_nick_ledig Skrevet 27. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2009 Noen andre som vil dele sine erfaringer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå