Gå til innhold

Jeg blir så jævlig forbanna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er butikksjef i en kjede som er med i en stor bedrift i Norge.

For en tid tilbake var en av mine ansatte på jobb alene, og like før stengetid kom det inn en dame som skulle handle noen klær, drev å styrte masse med forskjellige kort, gavekort, stressa masse. Tilslutt gikk hun ut av butikken med varer hun ikke hadde betalt for som hun skulle komme tilbake neste dag å betale. Jenta som jobbet skulle selvfølgelig ikke ha godtatt det, men hun hadde blitt så stressa av dama og etterpå følte hun seg lurt. Dama kom selvfølgelig ikke tilbake. Hun hadde lagt igjen navn og telefon nummer. I en ukes tid prøvde jeg å ringe, sende melding, ringe fra skjult nummer. Etter å ha snakket med sikkerthet ble vi enig om å politianmelde det hele, når det ikke gikk sendte vi en regning til henne i posten... I det hele tatt har jeg stressa noe sinnsykt for dette, har tatt masse tid, og det er egentlig ikke snakk om så veldig mye penger. Men nå som de ikke får tak i henne, jo vet dere hva de finner på? Joda, siden jenta som jobbet er under 18 år, og hun ikke kan trekkes i lønn-jo da trekker de like gjerne butikksjefen i lønn. Det er jo helt sykt! Jeg kunne ha latt det der gå, latt det være svinn i kassa, og blir straffet for at jeg har prøvd å gjøre noe med det. Om noen hadde kommet med en pistol og sagt gi med 1000 kr, da hadde de jo ikke trukket 1000 kr av lønna mi! De må jo ha forsikring mot svindel! I tillegg, jeg har jo aldri sagt til denne jenta at det er helt ok å sende kunder ut av butikken med varer de ikke har betalt for, hun ringte meg ikke når det hele stod på. Hun ble jo lurt.

Grunnen de bruker er at siden hun er under 18 år skal ikke hun brukes til stenging. Og derfor står jeg ansvarlig. Men hør nå her, hun ble ansatt samtidig som meg. (når butikken åpnet) av min sjef og hennes sjef igjen. Da var det tre ansatte under 18 år som ble ansatt, og det var fra dem sin side en selvfølge at de skulle stenge! Det er jo dette jeg har blitt opplært til! Om hun bare skal brukes på dagen kan vi likeså sparke hun, for hun kan aldri jobbe på dagen pga. skole. Det er ikke min feil at hun jobber alene på kvelder. Det er det kjeden selv legger opp til! Og i alle andre butikker i samme kjede skjer akkurat det samme. Er det noen som skal bli trukket i lønn er det da de sjefene som ansatte henne og sa det var helt greit at hun tok oppgjøret!

Det værste er at jeg bare kunne latt det her gå som svinn i kassa. Så hadde det blitt med det. Dette er blåbær i skogen for denne monster bedriften, men for meg som allerede er underbetalt så til de grader, og prøver å spare opp til oppvaskmaskin og barnevogn da jeg har en liten en i magen, så er det faktisk litt.

Min sjef og sjef på regnskap synes dette er helt latterlig, men det er sikkerthets sjefen som bestemmer dette.

Finnes det noen lover eller paragrafer eller et eller annet jeg kanslenge i trynet på han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gangen jeg faktisk leser at noen kunne ta klær ut fra butikken, og komme tilbake for å betale dagen etter. Hun jenta kan da ikke være den skarpeste kniven i skuffen? Herregud...at det går an.

Uanstt hvor stressa man blir, så skal man ta betalt for klærene og ikke vente til dagen etter.

Skrevet

Send inkassovarsel og så hele greia til inkasso!

Jeg har ingen lover eller paragrafer, men jeg kan aldri tenke meg at de kan trekke deg i lønn for noe andre har gjort. Du har jo verken latt dama gå ut av butikken uten å betale eller ansatt den ansatte som gjorde det, så det bør ikke være din feil. Du kan jo ta kontakt med disse og høre om de kan hjelpe deg:

http://www.jussbuss.no/

Skrevet

Vi har jo prøvd å sende regning, men siden det kun kommer i retur, så er det vel vanskelig å sende inkasso. Hun har vel oppgitt både feil telefonnummer og navn. Ikke vet jeg.

Og ikke den skarpeste kniven i skuffen, vel, det kan kanskje stemme, men som hun sa var hun veldig manipulerende (selv om jeg aldri i verden hadde tillatt det samme) Det er jo uansett ikke min feil. Synes det blir så feil å straffe meg for dette.

Jeg blir bare så vannvittig frustrert. Selv om det er en veldig stor bedrift som skal ha peiling på hva de gjør, så er det mange, mange ganger de bøyer reglene for hva som er lov i dette landet. Føler meg utrolig urettferdig behandlet, men det er jo så vanskelig når denne bedriftener så stor at lille meg skal kreve å ikke bli trukket i lønn.

HI

Skrevet

Hvis en ansatt skal pålegges erstatningsansvar, skal dette skrives i kontrakten. Dette er jeg 99 % sikker på. Vet arbeidstilsynet har en "hotline" du kan ringe og spørre. Gjør det.

Skrevet

Nr til Arbeidstilsynet er 815 48 222. De som svarer der har ganske god peil på det de driver med. Ring så fort du har mulighet!

Skrevet

Se det... Snakket med arbeidstilsynet, og i følge paragraf 14.15 i arbeidsmiljøloven kan trekk i lønn kun skje ved grov eller forsettelig uaktsomhet, og erstatningsansvaret må skriftlig erkjennes.

Når jeg snakka med de i tlf, fikk jeg en mld fra min sjef om at ingen ville bli trukket, og saken var lagt død.

Man skulle tro at store bedrifter fulgte alle lover og regler, men den gang ei, jeg kan peke på utallige ting der de bryter arbeidsmiljøloven... Det er jo en grunn til de har blitt så stor. Det er jo fordi de prøver seg, og det er ikke alle som gidder å stå på krava og nekte å godta overtramp. Hadde jeg ikke gjort det i dag hadde jeg vært en halv tusenlapp fattigere...

Dagens visdom, ikke ta noe for god fisk, selv om det kommer fra en stor bedrift!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...