Gå til innhold

Ang. bakovervendt barnesete!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på Tøff og Liten i går og så på bilsete til jenta vår på 1 år. Jeg snakket litt med hun som jobbet der og hun sa at det anbefales at barna sitter bakovervendt til de er 4 år(!!). Jeg var helt innstilt på å kjøpe et sete som er forovervendt, for jenta vår har allerede føttene langt oppover baksetet i bilen( har bakovervendt nå), så hun klarer ikke sitte i lengre perioder i bilen.

Er det praktisk gjennomførbart å ha barn i bakovervendt sete til de er 4 år?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste vår satt bakovervendt til hun var 3 år og 3 mnd. Ingen problem på korte turer, på slutten klagde hun litt over vondt i rumpa hvis vi var på langtur. Det kom nok av at hun måtte sitte med beina bøyd opp så hun satt rett på rompa. Kjøp et sete som kan brukes begge veier. Har britax multitech og er superfornøyd. Hvis jenta di er 1 år og har føttene langt oppover baksetet må hun være veldig lang i bena? Er det babysete hun bruker nå? For de står vel mye nærmere seteryggen enn større seter? Absolutt ikke anbefalt å ha barna forovervendt så tidlig. Kan få fatale følger ved en evt kræsj...

Skrevet

Ja, vår gutt satt bakovervendt til han var 4 1/2.

Barn er myke og tåler godt å sitte med bøyde knær. Men da vi snudde ham frem var det på tide, da var det begynt å bli ubehagelig. men frem til det, klaget han aldri og det gikk helt fint.

Skrevet

Vi har acta graco-setet.. Hun er ikke så veldig lang i beina, men hun får de ganske langt oppover ryggen likevel.. Det må da bli fryktelig ubehagelig for barnet å sitte med beina bøyd når de kjører bil...? Når de begynner å bli 4 år så er de jo ganske lange i beina....hm...

Skrevet

Som sagt, så gikk det faktisk kjemefint helt til han var 4 1/2.

Jeg tenker jo også at det er bedre at de er trygge og bakovervendt så lenge det går, og så lenge de ikke klager engang, er jo alt vel.

HVis jeg var deg, hadde jeg latt henne sitte baklengs så lenge hun ikke selv klager, ihvertfall. Det er jo så utrolig mye farligere å sitte forovervendt.

Skrevet

Jenta vår er 2 år og har ingen problemer med å sitte bakovervendt. Vi har hts ixi kid og der er det en hendel som gjør at man kan ta setet lenger fra ryggen på setet stolen er montert på for å gi de bedre beinplass.

Skrevet

Som sagt, de større setene står lengre ut fra seteryggen, så du vil nok oppleve at jenta di ikke får beina oppover seteryggen på en stund. Og som hun andre her påpeker, så lenge ungen ikke klager, er det jo faktisk ikke noe problem:-)

Skrevet

Vår eldste satt bakovervendt i Akta Graco Cosmic-setet til han var over 3,5 år. Gikk fint det, joda beina var bøyd, men det klaget han aldri over. Det setet skal jo flyttes lenger bak når barnet blir 11 kg (tror jeg det er), og da får barnet ofte bedre plass til beina enn de voksne foran ;)

Skrevet

ja det er da ganske viden kjent at det anbefales at barna sitter bakovervent til 4 år...

jeg har ikke fått det til med noen av mine da... de har blutt snudd ved 2-årsalderen.

Skrevet

Vi har også acta Graco til minste, og husk at det er et veldig lite sete som står tett på seteryggen. Neste størrelsen sete er mye større og med mye lengre "del" til bena, så når dere bytter vil hun få god benplass igjen. Vi har Besafe izi til eldste og han sitter helt fint i det setet (2 år).

Skrevet

Jada, vi har en lang 4-åring som ble snudd forover for et par mnd siden, har sittet kjempe fint helt til nå.

Barn skal sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig!

Skrevet

Hvilket sete vil dere anbefale da damer? Vi vil kjøpe et sete som hun har en stund og som vi slipper å bytte ut om 2 år... Vet det finnes seter som er fra 9-36 kg, tenkte kanskje på noe sånt, men det er kanskje dumt hvis de ikke er bakovervendte...:/

Skrevet

Vi har Britax Multi-tech (eller var det hi-tech?).

Det kan stå bakover frem til 25 kilo, og deretter forover. Er kjempefornøyd.

Skrevet

Vi har et Britax Multitech sete som største på 3 år og 9mnd sitter i bakovervendt. Hun klager ikke på vondt noe sted, og er en helt gjennomsnittelig jente i str.

Det er anbefalt å sitte bakovervendt til barnet er minimum 4 år, så jeg har ikke tenkt å snu henne før hun eventuelt begynner å klage eller når 25 kg (det er 10kg til).

Skrevet

Er ikke lett dette med seter. F.eks eldste vår fikk ikke plass i et eneste bakovervedt sete da hun var 2,5. Men det var for at hun var for lang i ryggen. Er som deg, vil ikke at jenta mi skal sitte med bøyde bein(minsta er et). Men vi har kjøpt BeSafe Izi Combi og er kjempefornøyde. Hun sitter utroligt godt i setet sitt, har god plass til beina og alt. Det kan også snus sån at det står fremovervendt. Kjempebra sete, anbefaler dere å kikke på det, uansett hva dere velger for sete til sist :)

Skrevet

D hørtes lurt ut da!:) Men hvor lenge kan de bruke det? Opp til 25 kg eller?

Skrevet

Besafe Izi Combi kan brukes forover og bakovervendt til 18kg. Mens Britax Multitech kan brukes forover og bakovervendt til 25kg. I tilegg så kan rygge på Multitech setet stilles høyere opp slik at det passer ditt barn, ift izi combi som er som det er.

Skrevet

Hva koster Britax-setet? Besafe izi combi fikk vi for 2.500.

Skrevet

Jenta mi er 1.06 høy, og 4 år. Vi har nettopp snudd setet til henne. Null problem å sitte bakovervendt til 4 år selv om hun er ganske lang. Anbefaler HTS combi, selv om det bare er opp til 18 kg. Det står fjellstøtt i bilen. Etter fire år er det uansett vanlig å bytte til beltestol. siden barna ofte har vokst ut av seteryggen pga høyden. Ingen barn kan trygt sitte i et 9-25 kg sete til de er 25 kg, da er de altfor høye. Ikke bra å sette en ettåring i et stort bilsete for å spare penger.

Skrevet

Sønnen min satt som en konge i Multi-tech setet når han var 1år. Det er ikke et kjempesete selvom det holder til 25kg, men man kan regulere lengden på ryggen sånn at det passer når de er lengre også. Hvor tunge barn er når varierer veldig, selvom noen barn ikke er over 18kg før de er over 4år og for lange til å sitte bakovervent, er andre tyngre og er over 18kg før de er 4år og fortsatt bør sitte bakover.

Skrevet

Beklager, ser at jeg var litt utydelig i innlegget mitt. 9-25 kg er helt greit å kjøpe, men HI snakket om å kjøpe sete som var 9-36 kg. 36 kg er for stort til en ettåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...