Gå til innhold

Bulende fontanell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 4 mnd har fått en liten bul i fontanellen.

Den har tidligere ligget jevnt med skallen, men nå buler den litt ut.

Helsesøster vet ikke hva det kan komme av, og hodeomkretsen er fin.

Noen som har noe erfaring med dette?

Synes jo det er litt skummelt :-o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har aldri hørt om det desverre.

Men det første jeg tenker er jo hydrocephalus. så selv om hodeomkretsen er normal så kan det jo hende at jenta di har økt intrakraniellt trykk og at det manifesterer seg først med at fontanellen buler ut.

Men antar at HS sjekket pupillene hennes?

Det kan jo også bare være en helt naturlig variasjon, hvis datteren din er i god form, ikke er grinete og tåler å bli lagt på rygg og ikke begynner å skrike hvis hun blir holdt med hodet lavere enn resten av kroppen (oppned) så hadde jeg ikke vært kjempebekymret. Men uansett så ville jeg dratt til legen og bedt om en undersøkelse/evt henvisning til caput ultralyd

Skrevet

Er det det bløte som buler, eller er bulen hard som kraniet??

Ville ringt lege hvis det var det bløte. Dersom barnet virker ok, er det mest sannsynlig ingenting, men den buler ved infeksjon og hydrocephalus(vannhode) etc. Ved vannhode merker man det jo på hodeomkretsen som her var normal.

Dette skal ses på av lege, ikke helsesøster. Mange ubruklige helsesøstre som sier "vet ikke" til alt mulig.

Skrevet

Grunnen til at helsesøstrene skal sjekke fontanellen ved undersøkelse er jo for å se om den er nedsunken eller spent (bulende). Merkelig at hun da ikke henviser til lege når hun finner ut at den buler. Ta kontakt med fastlegen din du.

Skrevet

Jeg ville bedt om en legetime på helsestasjonen. Vi fikk det grunnet mistanke om lukket fontanell, og etterhvert henvisning til Ullevål sykehus.

Vil bare jeg si at vi hadde mye frem og tilbake med hodet til datteren vår. Nedsunket fontanell, mulig sammenvoksthet, skjevt hode, bulkete hode osv. og mange rare uttalelser som "hmm.. dette var merkelig" fra leger og helsesøster.

Hun nærmer seg nå to år, det er ingenting galt, hodet har vokst seg fint og alt er bra. Legen på Ullevål sa at det ofte er slik. De vil følge opp for sikkerhets skyld hvis det er noe med hodet, men som regel er det ingenting.

Skrevet

Jeg mente ikke at helsesøster ikke skulle se på fontanellen, men at hvis den buler så skal den ses på av lege.

Anonym 10.31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...