Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Jeg er arbeidsledig og sliter med å få jobb allerede pga jeg har 2 små barn. Arbeidsgivere ønsker medarbeidere som har mulighet til å være fleksible....som kan jobbe overtid når som helst og ikke har problemer med å møte på jobb kl.06:00 om morgenen hvis det skulle bli nødvendig. Har vært på mange intervjuer og de henger seg alltid opp i alderen p barna, og barnehagens åpningstider. Mannen min har en jobb der han begynner tidlig og slutter sent......har ikke mulighet til å levere barna i b.hagen , og kan bare hente noen få dager i uka. Nå er jeg i tillegg blitt gravid med nr.3 og lurer på hvordan i all verden jeg skal klare å få meg jobb nå !!? Bør jeg skrive i jobbsøknaden at jeg er gravid, eller la det være en overraskelse til et evt. jobbintervju? Det kommer snart til å vise..... Føler det blir litt som å lyve i søknaden ved å ikke fortelle det, og man vil jo helst ikke lyve for en fremtidig arbeidsgiver. Er det andre i samme situasjon?? Hva gjør dere, og hvordan ser dere på mulighetene deres? Hilsen frustrert og desperat mamma
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Hei, jeg kan forstå at du er frustrert. Du skriver ikke noe om hvor du bor og hvilke muligheter som finnes i ditt område. Det første som slår meg er at du burde oppsøke et vikarbyrå. De ansetter folk på midlertidige oppdrag og er ikke så opptatt av om du skal ut i permisjon om x antall måneder (så fremt du er frisk nok til å jobbe). I tillegg kan du sikkert få en redusert stilling, evnt fleksibel arbeidstid som kan tilpasses levering og henting. Om du er villig til å ta en jobb som f.eks kundekonsulent (telefonsalg og ordremottak) er jeg sikker på at det finnes muligheter. Det viktigste er at du sørger for å ha en inntekt i minimum 6 av de 10 siste månedene før permisjonen starter. Denne inntekten kan ved siden av arbeidsinntekt også være dagpenger eller sykepenger. Lykke til!
turbomamma-til snart 3 Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 hei, ifølge lovverket har ikke graviditet noe med ansettelsesrutiner å gjøre, du trenger derfor ikke å opplyse om det i søknad eller på intervju. Det regnes som kjønnsdiskriminerende å engang spørre, så ved et intervju har de ikke lov til å spørre deg om det. Jeg synes også du skal unnlate å snakke om barna dine i forbindelse med jobbsøknad. dersom du får jobbtilbud, kan du heller søke om å få redusert en fast stilling til f eks åtti prosent og grunngi det med at du har små barn! Når du takker ja til jobben, kan du opplyse om graviditet, så tilrettelegger dere sammen hvordan dere kan gjennomføre det praktisk. lykke til
martin-nrk Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 hei. vi lager en sak om dette temaet i kveldens dagsrevt på nrk. ta kontakt med meg på [email protected] eller tel: 93 87 81 03 hvis du/dere har lyst til å snakke om temaet barnefødsler og økonomisk støtte. hilsen martin
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 må si du er i en temmelig håpløs situasjon.. Jeg er selv ansvarlig for ansettelser i et firma og hadde aldri ansatt en gravid.. Det er av erfaring ikke lenge de går 100% i jobb, blir raskt gradert eller helt sykmeldte og har de to eller fler små barn er det alt for mange dager i året som man er hjemme med syke barn. Dette er desverre "bare sånn det er"... Jeg hadde som hun over skriver, kontaktet et vikarbyrå, for kortere oppdrag mens du er gravid, så kan du kanskje søke på jobber i et av disse firmaene etter at du kommer tilbake fra permisjon. Jeg vil råde deg til ikke å søke på en jobb, for så å dukke gravid opp på intervju. Du får veldig sannsynelig ikke jobben og har i tillegg spolert en senere sjanse for dette firmaet, da det er lite trolig at de tar deg inn for intervju en gang til. Lei for å gi deg dystre utsikter og "harde" fakta, men vi lever desverre i et samfunn som ikke er laget for småbarnsmødre og gravide.. Det blir for dyrt å ansette de rett og slett..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Takk for svaret. Hadde faktisk håpt å få et svar fra arbeidsgiversiden. Svaret var vel som jeg hadde forventet, greit å få det bekreftet. Har stått oppført hos flerer vikarbyråer i lang tid, og vært på mange intervjuer uten hell. Har nevnt for kontaktpersonene på byråene at jeg føler problemet er alderen på mine små barn, men de har alle "forsikret" meg om at ingen syns det er noe problem! - Ha, ha. Egentlig en situasjon der det ikke er noe kult at jeg hadde rett! Har enda ikke fortalt at jeg er gravid da det fortsatt er tidlig i sv.skapet.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Til HI: Det er svært få arbeidsgivere som ansetter personer de vet er gravide, så hvis jeg var deg hadde jeg nok avventet litt med tanke på å søke faste jobber akkurat nå. Når det gjelder hvorvidt de barna du allerede har kommer i veien for en eventuell ansettelse som vikar, tror jeg du tar feil. Fravær er noe alle arbeidsgivere er opptatt av, da det rett og slett er veldig kostbart. Det er imidlertid ingen absolutt sammenheng mellom små barn og høyt sykefravær. Dersom tidligere arbeidsgivere/referanser opplyser at du har vært mye borte på grunn av barna dine eller egen sykdom, vil nye arbeidsgivere være skeptiske til å ansette deg- Slik er det bare. Men dette gjelder personer med høyt fravær generelt, ikke bare småbarnsforeldre. Jeg jobber innen personal (har også jobbet i vikarbyrå), og intervjuer mange mennesker. Det skjer svært sjelden at temaet små barn og sykefravær kommer opp. Både jeg selv og de fleste av mine kolleger har barn selv, og har forståelse for at foreldre må være hjemme med sykt barn en sjelden gang. Det jeg imidlertid ofte ser er at folk har mye å hente på formulering av søknad/CV samt intervjusituasjon... Mitt tips til deg er å søke deltidsjobber (ikke som personen over her anbefaler, nemlig å søke 100% stillinger og deretter søke om å redusere til 80%. Ærlig talt..), samt å trene på intervjusituasjonen sammen med noen som kan gi deg gode tips og innspill. For å si det slik: dersom du har vært på intervju hos flere vikarbyråer (at du blir innkalt til intervju betyr jo som regel at CV'en din ser rimelig interessant ut), og ikke får flere henvendelser etter det, skyldes det nok ganske sikkert referansene dine eller din egen presentasjon av deg selv under intervjuet. Håper du tar dette som konstruktive tips, og ikke personlig. Lykke til videre som jobbsøker!!
Sliten mamma til 2 Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg ble sykemeldt pga en arbeidsgiver som knakk meg psykisk, og det førte til at jeg nå har fått innvilget attføring. Men så sier NAV at den må fryses når barnet kommer for da er jeg ikke lenger tilgjengelig for dem. Jeg har søkt jobb i over ett år nå, men det har kun ført til ett intervju og ingen jobb... Jeg må nødt til å jobbe 6 av de siste mndn for å få permisjon, men det er bare noen få dager til det er for sent. Så nå sitter jeg her da og venter barn med en som ikke har norsk statsborgerskap og heller ikke da lov til å jobbe, og jeg har ikke penger, og mister det jeg har når ungen kommer. Hva pokker gjør man da??? Sosialen kan hjelpe med litt, men jeg får beskjed om å sende mannen min på asylmottak! For han har jo ingen rettigheter, så hjelpen jeg får kan ikke han dra nytte av. Jeg syns attføring og rehabiliteringspenger også skal regnes som permisjonsgrunnlag slik som sykepenger. Folk blir jo satt i en ekstremt vanskelig situasjon, og i disse tider er det ikke lett å gjøre noe med det. Så jeg forstår din frustrasjon, og er minst like frustrert som deg.
22, sønn på 4, venter nr 2 Skrevet 7. november 2009 #9 Skrevet 7. november 2009 Skrev ikke du nettopp at mannen din begynte på jobb tidlig og sluttet sent slik at han ikke kunne hente i bhg? Da må han vel ha lov til å jobbe?? Å kansje det var et litt dumt valg og bli gravid med en som ikke har lov å jobbe i landet sammtidig som ikke du hadde jobb selv?? Jeg er selv gravid uten jobb, men nå har jeg begynt å søke på alt som er! Må bare tenke at det er 6 -7 mndr i jobb før man har permisjon et år. Drit i hvor kjedelig jobben er. Man kan forsatt søke mens man er i fødselspermisjon eller etter man er ferdige! Alt ordner seg for snille piker
MammaMø med to små Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 "sliten mamma til 2" som HI er vel antagelig ikke samme person så de er vel i forskjellig situasjon. Og det med at det er et dumt valg å få barn med en som ikke kan jobbe her i landet, hva er det for noe tull? en baby er da ikke bare økonomisk. om de to er glad i hverandre og vil ha barn sammen så er vel ikke arbeidsitusjonen det første man tenker på?
RWM Skrevet 21. november 2009 #11 Skrevet 21. november 2009 Jeg er selv foreløpig ikke i denne situasjonen da mannen min ikke vil sette i gang før jeg har fått jobb. Men jeg også tenker at det er "tryggere" å ta oppdrag via vikarbyrå slik at jeg ikke blir uglesett dersom jeg kommer 3mnd etter fast ansettelse i et firma og forteller at jeg er gravid. Da føler jeg de legger sammen 1+1 og ser at jeg kun ventet på kontraktsinngåelse før jeg satte i gang med babylaging. Men er det virkelig så mange arbeidsgivere som ser gravide/småbarnsmødre som en byrde at de ikke vil ansette dem?? Hva med at "vi" også sitter på kunnskap/faglige ressurser som er til nytte for firmaet? Kjenner jeg blir litt provosert over å høre om kritiske arbeidsgivere. Et spm: når har dere valgt å fortelle arbeidsgivere at dere er gravide?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 ReidunWM, det blir desverre ikke noe bedre av å gå i vikarstillling.Da kan du ende med enda kortere vikarkontrakt. Som fast ansatt blir det hvertfall vanskeligere å blikvitt deg. Arbeidsgivere kan være veldig kyniske. Når jeg søkte vikarjobber sist jeg var gravid bare avslutta byrået intervjuet tidlig og sa at det blir umulig å finne jobb til meg nå uansett...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #13 Skrevet 27. november 2009 Jeg har en gutt på 10 mnd og er fremdeles i permisjon. I mai fikk jeg beskjed fra arbeidsgiver at jeg ikke har noen jobb å komme tilbake til pga nedbemanning og finanskrise. I helga testa jeg positivt på nytt, noe som er fantastisk, men som er skikkelig dårlig timing. Jeg var på et intervju denne uka, som var avtalt for en stund siden (da jeg ikke visste om det), og sa ingenting da. Jeg vil vente med å fortelle det til jeg evt får et tilbud. Men da vil jeg være ærlig. Jeg kommer ikke til å forfølge dem rettslig om de ombestemmer seg. Poenget er mer for min egen del - jeg vil gjerne være aktuell kandidat når jeg evt kommer tilbake etter permisjon nr 2. Jeg tror ikke jeg kommer til å søke mer på andre faste jobber nå, men kommer til å ta opp kontakten med bemanningsbyråene jeg har vært i kontakt med. Jeg får lønn fra tidligere arbeidsgiver fram til 2,5 mnd før jeg skal gå ut i permisjon, og så blir det vel en mellomperiode (med dagpenger el sykepenger?... vil det være noen forskjell i utbetaling?) før foreldrepengene... Synes situasjonen er kjempevanskelig!!!!!! :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå