Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Greit at sykefraværet hos oss gravide har gått opp fra 2001. Nesten dobbelt og det er MYE. Men før hun begynner å si at det er fordi det er dårlig arbeidsmoral av oss gravide så burde hun kanskje undersøke hva som gjør at vi er sykemeldte!! Jeg skulle gjerne jobbet og kom med forslag til sjefen min om hva vi kunne forandre på for at jeg kunne jobbe, men sjefen var ikke inntresert så da er det ikke mye jeg kan få gjort med det!! Jeg har vært sykemeldt siden uke 29, p.g.a en jobb hvor jeg står heledagen og det er mye tunge løft. Bekkenet mitt slo seg helt vrang!! Hadde jeg kunne tatt litt mere kontorarbeid så hadde jeg kunne jobbet. Vet at det er flere gravide som tenker at Yess....gravid, da kan jeg ta "fri" fra jobben ved å sykemelde meg. Men jeg tror det er en brøkdel! Jeg mener helt klart at arbeidsgiver har mye av skylden for at gravide blir sykemeldte! Aaaahhh...deilig å få blåst ut:)
Dronningen! Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Da er det vel i bunn og grunn ikke Kristin Clemet som bør irritere deg men din egen SJEF som ikke legger tilrette arbeidsdagen for de som er gravide? OG det er faktisk en overvekt av de som "bare" er litt kvalme og "bare" har litt bekkenproblemer som trekker arbeidsmoralen ned...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Det er selvfølgelig ikke alle gravide som har dårlig arbeidsmoral, ikke alle de som blir sykmeldte heller, men jeg er helt sikker på at det er en vesentlig andel av dem som blir sykmeldt som kunne jobbet, eventuelt deltid, hvis de hadde villet. Det samme tror jeg gjelder for mange uføretrygdede. Selvfølgelig ikke alle, men en god del ser at de tjener "nok" som uføre og synes det er bedre enn å måtte slite på jobb.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Ingen som irriterer seg over hennes utsagn hvis de ikke HAR dårlig arbeidsmoral.- mener jeg.... Jeg er ikke sykmeldt selv,- har ALDRI vært det,- bank i bordet..Hverken under svangerskap eller av andre grunner.. Men jeg kjenner de som ER det/HAR vært sykmeldt av ulike grunner..Og de er OGSÅ enig i de KC sier...De føler seg jo ikke truffet av det hun sier,- de har vært/er sykmeldt av helt "legitime" grunner og er ikke borte fra jobb uten at det er "det riktige" og gjøre.. Men de som føler seg truffet er nok de med litt lav terskel for å gråte på seg sykdom, bli liggende i senge i stedet for å PRØVE seg på jobb,- og da heller dra hjem om man blir værre.... Selvsagt er noe feil når antall sykmeldt går opp under svangerskap,- og generellt øker...Men vil vi ha et velfungerende sosialdemokrati som fanger opp de svake og som hjelper oss når vi er uheldige og kommer i vanskerl mtp helse, jobbsituasjon osv,- så må vi regne med at det finnes et antall mennesker som UTNYTTER disse godene og bruker de uten å "ha krav på de":.Selv omMULGIHETENE er der for oss alle,- så er det ikke dermed dagt at vi skal benytte oss av de..Heldigvis,- enn så lenge,- så har flertallet av den norske befolkning vett nok til å ikke snylte på staten/være gratispassasjerer,- men det blir fler og felr av disse.. Og jeg ser nok at om trenden fortsetter osm den gjør så vil jeg om noen år "bli nødt" til å stemme FrP,- for å kutte og skjære ned på alt av sosialtrygd, svangerskapsoenger, pensjoner ol,- for når det ikke lenger er penger og få for å være syk, så vil ingen bli det "for moro skyld",- bare når de MÅ.... Sad, but true.... Hver gang noen sykmelder seg for å "få mere penger når permisjonen starter";- så flytter jeg meg ett steg mot høyre på den politiske skalaen....Men siden jeg er så "rød" osm jeg er så holder jeg nok på venstresiden leeeeeeeeenge enda..Må jo ha litt tro på menneskeheten også..Selv m jeg nesten mister den gang på gang her inne.....
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 det hun sier har mye sannhet i seg da!tror det er MANGE av oss i norge (absolutt også gravide!) som tenker at å bruke systemet er nesten et krav man har når man betaler skatt. norge er alt for godt å leve i på noen områder, derfor får man slike late ubrukelige mennesker som heller sitter på ræva hjemme enn å komme seg ut i arbeid. jeg sier IKKE at det er noen som faktisk trenger sykmelding (meg selv inkludert) men at det er mange i norge som bare rett og slett er late det er det overhode ingen tvil om. men hvordan kan man motbevise en person som feks sier at han/hun har vondt i ryggen..?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 All ære til Kristin Clemet! endelig en som tør å si ifra. Arbeidsmoralen til mange i Norge er på bunn-nivå. Jeg er gravid selv og er forløpig "bare" i 2. trimester, men har absolutt ingen planer om å skulke jobben bare fordi jeg er gravid. Er mange nok av de på jobben allerede desverre. Om lege eller jordmor anbefaler SM blir det noe helt annet. Desverre kjenner jeg flere som ikke jobber og som mottar trygd uten grunn (nå kommer sikkert noen til å stille spørsmål ved om jeg vet grunnen og ja, i mange tilfeller er det friske folk som ikke gidder å jobbe). Blir rimelig irritert når folk legger ut på facebook om hvor blakke de er etter helgas fest og hvor håpløst det er å få nok penger fra NAV. Ja vel, kanskje får en litt flere penger om en jobber...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 For ikke å snakke om hvor mye annet man skal prioritere å orke før man skal ha overskudd til å gå på jobb. Barn skal følges opp og store hus og leiligheter skal holdes plettfrie. Man skal pusse opp på fritiden, prioritere venner og se TV ol til midnatt. I feriene skal man reise bort og oppleve ting osv. Ikke rart det er mange som sitter igjen med lite overskudd til å jobbe.
Gjest Tale30 Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Greit å si ifra, men jeg syns det var et fryktelig unyansert utspill. Man må jo trekke inn mulige årsaker som ligger utenfor arbeidstakerne dersom dette skal bli seriøst. Som noen nevnte over her, det kan komme av manglende tilrettelegging fra arbeidsgivers side. Sykemelding kan også komme av generelt dårlig arbeidsmiljø, for eksempel når arbeidsgiver driver rovdrift på ansatte ved å si opp halvparten av bedriften og la resterende del fortsette med uendret arbeidsmengde. Årsakene kan også ligge i psykisk helsevern, at mennesker ikke fanges opp og får hjelp tidsnok. Det er sååå mange årsaker man må trekke frem i denne saken..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Hva med de som sykemelder seg når vikariat/arbeidskontraktern går ut, kun fordi de får mer sykepenger enn dagpenger, Tale? Da snakker vi for ordens skyld om jenter som ikke finnes syk, men som øyner muligheten for å sørge for å få urettmessig mer utbetalt i permisjonen sin...
Gjest Tale30 Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Hva med de arbeidsgiverne som benytter seg av midlertidige, korte kontrakter blant annet for å kunne kvitte seg med gravide da? Jeg hadde hatt forståelse for at en person sykemeldte seg som hadde jobbet lenge på midlertidige kontrakter i en bedrift, og som opplevde at kontrakten ikke ble forlenget når man var 3 mnd på vei. Da setter man rett og slett hardt mot hardt. Denne personen trenger ikke å ha dårlig arbeidsmoral. Jeg er ikke tilhenger av sykemelding på falskt grunnlag, og har aldri gjort det selv. Men det er så mye dritt fra arbeidsgivernes side der ute at man av og til må gå å drastisk til verks. Det er ikke lett å som gravid skulle finne seg ny jobb. Kvinner blir jo til og med diskriminert i arbeidslivet fordi de potensielt kan bli gravide.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 Meg og! Jeg var sykemeldt hele svangerskapet. Jeg har alltid hatt høy arbeidsmoral og troppet opp på jobb så lenge jeg har stått på beina. Jeg mistenkte at jeg var gravid tidlig fordi hele kroppen var i ulage. Har en spesiell arb.plass.12 t dager og borte 14 dg i strekk. Hadde nok ikke vært sykemeldt så mye hvis jeg hadde en "normal" type jobb. Jeg kastet opp mange ganger hver dag og følte meg sjøsyk i 4 mnd. Jeg fikk tidlig bekkenløsning med gangvansker. "Bare kos deg hjemme mens du er gravid" sa veldig mange til meg. Ikke så lett. Jeg må innrømme at å være gravid er en av de tyngste periodene i mitt liv. Jeg elsker barnet mitt over alt på jord-veldig glad for resultatet av graviditeten =) Men ikke akkurat noe jeg ser frem til om jeg blir gravid igjen. Jeg har fortsatt skyldfølelse for at jeg var sykemeldt hele tiden. Jeg skammer meg faktisk. Og hvorfor? Fordi jeg burde ha presset kroppen lenger? Jeg blir misunnelig når andre forteller meg hvor herlig det er å være gravid og at de merker lite. Jeg kunne ønske det var meg. Jeg sitter ofte igjen med følelsen at man blir mistenkt for skulk når man er sykemeldt og gravid. Som alle vet- graviditet er ingen sykdom! De som sykemelder seg uten grunn ødelegger for andre. Jeg hadde helt legitim grunn til å være sykemeldt, men føler meg fortsatt truffet. Fordi jeg gjerne vil være "flink pike". En annen ting er å sammenligne med arbeidsmoralen på 50 tallet! Ærlig talt hvor mange familier hadde to utearbeidene forsørgere?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 Kristin Clemet sier det som omtrent ”hele” Norge tenker: gravide som ikke jobber er late.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 Hun snakket ikke om gravide spesielt,- men sykmeldte generelt..Geavide ble tatt som et enkelt eksempel,- som hun selv kanskej har god kjennskap til dahun selv er kvinne og nok omgåes og hører om mange som sykmelder seg uten grunn/for å få meste mulig.. Også sitter kvinnfolk og klager på at de IKKE får jobbe 100%;- og når de får 100% stilling er det for mye, de får ME og depresjon og gudene vet hva,- og sykmelder seg...Men 100% stilling,_ DET skal de ha...Også hadde de kansekj fint greid og jjobbe 50%..Eller alle de som er 20-25 % sykmeldt,- fordi de ikke greier og jobbe mer,- og tar ut denne sykmeldingen i en fridag i uka,- eller enda verre,- en uke fri i måneden!!!! Jada,- de finnes,- jobber med lønn, så VET hvordan det gjøres.. SYkt, sykt, sykt..SÅ lenge så mange kvinner gjør slik,- så får vi ALDRI lik lønn forlikt arbeid....Og ja,- dette gjelder i flertall kvinner,- selv om menn også gjør det samme....Men menn "snylter på en annen åte..De er ofte faktsik UFØR en 5andel, men jobber når de skaljobbe,- sykmelder seg ikke så ofte,- men jobber svart og tjener lik en 100%stilling i TILLEGG til den deltidsstilling de jobber "Legalt":.Det er ikke bedre enn hvordan kvinner gjør det,- men kvinnene skal liksom ikke "snylte" på samfunnet (for gudene vet at kvinner er jo født med omtanke for andre,- og det er ikke forenelig med å snylte på staten) også gjør de seg til martyrer,- de VIL jo gjerne jobbe fullt,- men de GREIER det ikke,- så da MÅ de jo få betalt for 100% stilling,- de har ihvertfll KRAV på å få 100% stilling.....osv osv... Jeg er så drita lei denne leksa om og om igjen,- og ja,- jeg skal begynne annen jobb snart, for jeg klarer ikke holde meg ovenfor visse lønnstakere lenger,- og mulig jeg vil tipse om et par stykker også,- som får mer enn de burde.......Jeg vet ikke,- kansekjlike godt å bare legge det hele bak seg,- og håpe at karma VIRKELIG finnes....
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Jobber du i NAV du da eller, anonym 11:21, for det er nemlig slike holdninger jeg føler ligger bak de samtalene jeg har hatt med saksbehandlere i NAV som jeg har vært borti.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 NN 10:23 skrev: men hvordan kan man motbevise en person som feks sier at han/hun har vondt i ryggen..? Vel, jeg er ryggoperert, ryggen krangler igjen og jeg skal snart til CT. Den vil jo vise om jeg har fått en ny prolaps. Uansett, jeg kan ikke sitte noe særlig, når jeg står eller går så dovner gjerne det ene benet mitt bort. Hadde jeg ikke hatt bærbar pc som jeg kan ligge lettere henslengt med i sofaen, så hadde jeg ikke vært på nett i det hele tatt. Er ikke så mange jobber en kan drive med da... Kanskje jeg skal få en kopi av konklusjonen til Unilabs, så hvis noen tror det ikke er noe galt med ryggen min, så har jeg "bevis"? Noen har faktisk vondt i ryggen, og ikke bare "vondt i ryggen"...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 nn 11:21 her Nei,- jeg gjør ikke det..Men jobber i et firma som fører lønn for mange andre..Både offentlige og private større bedrifter. Samt at jeg kjenner mange som jobber med ansettelse og lønn andre steder gjennom uliek kurser...Og selv om de fleste av oss som jobber med det jeg gjør er kvinner,- så snakker vi en del om alle kvinner som har 100% som ikke "greier" det,- men å redusere stillingen sin og evt bli ufør de siste prosentene,- det kmmer ikke på tale... Det gjelder ikke alle,- men mange, mange..OGså kommer det kvinner som står på, som jobber 110 og 120%, men som aldri får 100% fast..Alltid må nøye seg med liten faststilling,- og deretter ta på seg det som måtte komme..SOm da som regel er meget ugunstige arbeidtimer..Men de klager aldri, de trives på jobb og er glad de har denne muligheten, men de ytrer ofte ønsek om større fast stilling,- men de er "alle optatt" av kvinnfolk osm ikke greier og jobbe det.... Ja,-ja..SÅnn er det bare..Skjemmes av oss kvinner en gang i blant....Ikke rart det er mange vitser om kvinner som er "dyre i drift" og "masete" på mannen..De gidder ikke jobbe,- og krever at mannen underholder de når det blir kjedelig og gå hjemme.....
Gjest Tale30 Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Er det så kvinner som generelt sett er latere enn menn, eller er det andre årsaker som ligger bak? Hvordan er for eksempel arbeidsfordeligen i hjemmet? Når kvinnen drar fra jobb etter endt arbeidsdag er det da slik at hun henter barna i barnehagen, lager tile t lite melommåltid til dem før hun rydder opp etter morgenrushet. Så begynner hun på middagen kanskje, slik at mannen skal få middag når han kommer hjem. Etter middag må sengene skiftes på, og oppvasken må tas, også er det greit å få støvsugd litt.. Hvis det er slik, jobber kvinnen i realitet da 24n en 100% stilling? Det er lite konstruktivt og se på tall over hvor mange kvinner som er sykemeldt his man ikke forsøker å finne grunnene bak tallene. Det er den gode regelen om at kvantitative undersøkelser er lite verd uten kvalitative undersøkelser. En viktig ting, som jeg påpeker over, er at holdningene må endre slik at det faktisk er ike naturlig at mennene skal kaste seg over husarbeidet når de kommer hjem fra jobb som at kvinnene gjør det. Etter historier servert fra mine tidligere kvinnelige kollegaer å dømme så er det langt igjen på det området..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #19 Skrevet 27. august 2009 nn 1121 her....Skriveleif er helt ok...) Vel,- arbeidsfordelingen hjemme kan ikke jeg si noe om..Men igjen,- om det er så mye og gjøre hjemme at de ikke greier 100% jobb i tillgg,- så må de "Innse sin begrensing" da og ta en mindre stilling..ELLER kreve at mannen gjør sitt..Ikke BRUKE de goder vi har til de osm TRENGER det.... Dessuten så er det vel slik at i min generasjon,- og nedover (jeg er oppi 30-åra) så gjør da mannen sitt i huset og vel så det? Samt at han tar alt av reperasjoner, utearbeid, vedlikehold av bil osv osv..Menns rolle de siste 10 årene har jo blitt større og større den også.. Mer og mer husarbeid og barnepass,- men HVOR har VI KVINNER avløst MENNEN våre? På hvilke områder har vi gitt når vi har (generelt sett) fått mer hjelp av mannen? Men må få presisere igjen at det finnes menn som snylter også,- men de gjør det på en annen måte...Generellt sett.Og de er ikke det spor bedre,- men de er mer "ærlige" i måten de snylter på..Kvinner snylter ikke,- de er bare slitne.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå