Gå til innhold

Får han i seg nok?Blir dette bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten som gulper noe helt enormt! Føler alt han for i seg kommer i retur...og han gulper gjerne i en time etter mat! Dessuten drikker han ekstremt fort, drikker som en gal i et kverter og omtrent gulper mens han suger...og blir sint når jeg tar han vekk! Leser om folk som sitter så lenge å ammer...begynner å lurer på om jeg tar han vekk for fort?Kjenner jeg blir helt matt av all den gulpingen med kluter og styr hver gang det er mat...og ikke minst skifting av klær både på han og meg....puhh...styyyr! Noen med erfaring og gode råd? Vil han lære seg å stoppe når det er fullt snart? (Han er 1mnd, og legger på seg ok)

Hilsen en oppgitt mamma....

♥juliguttenmin♥

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente er snart 4 uker og spiser kun i 15 min per amming også. Hun vokser bra.

Men hun gulper ikke så mye da. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye gulp som er for mye, men har du hørt med helsestasjonen?

Skrevet

Antagelig drikker han nok litt for fort og svelger derfor for mye luft under ammingen. Men vet ikke helt hvordan du kan få det til å bli bedre. Kanskje forsøke en annen ammestilling eller noe? Hvis du tar han unna så han får rapt flere turer under måltidet, blir han kanskje bare sint og kavete, og drikker enda fortere etterpå? Dette vil nok bli bedre ettersom han blir større og får bedre sugeteknikk vil jeg tro. Det hetes vel at det ikke er noe galt med gulping hvis de legger på seg tilstrekkelig.

Jeg har hatt 3 gulpe-unger og hatt kjempemasse kluter og skift. Den første vår var også sånn at det var ekstremt med gulp, og hadde sikkert 10 våte kluter per dag, eller mer. Hun kunne gulpe både en og to timer etter ammingen.

Men jeg har likevel latt barna suge så lenge de har hatt lyst.

Vet hvor slitsomt det er med gulpingen, men trøst deg med at det går over. Når jeg fikk hun yngste på 9 mnd, så regnet jeg med nok en gulpeunge, og det ble det. Men nå som hun er 9 mnd, så gulper hun sjelden. Og egentlig så går jo noen måneder veldig fort.

Skrevet

Vi hadde også en supergulper og noen bare er sånn... Han fikk spise så lenge han ville, men sjeldent han spiste lenge. Det er ikke nødvendigvis fordi det er for fullt han gulper, det kan være en liten rap som ligger under litt melk og når han raper, så kommer gulpet opp også. Prøv å rape han underveis i ammingen, det kan hjelpe noe.

Ellers så er mitt beste tips å kjøpe inn maaaange gulpekluter. Gaskluter som de fleste anbefaler duger ikke når man har en storgulper, vi kjøpte flanellbleier på bogerud som fungerte mye bedre, de ble ikke våte tvers gjennom hver gang. Når han gulper ut klær, så anbefaler jeg deg å legge dem i bløtt med en gang hvis du har mulighet for det, for da slipper du å få flekker som ikke går av. Vi hadde konstant vasken full av klær selvom vaskemaskinen gikk hele tiden. Det går over til slutt, hos oss ga det seg når han fikk en del fast føde i tillegg, sånn når han var 6-7mnd, da hadde vi blitt vant til det og det var ikke et like stort problem:-)

Det du skal være oppmerksom på, er hvis han sprutgulper mye, det kan være et tegn på refluks iflg helsesøsteren vår. Sønnen vår sprutgulpet kun 2-3ganger når han var helt liten, så vi undersøkte ikke noe mer. (med sprutgulp mener jeg fontene til motsatt ende av senga/sofaen...)

Skrevet

Hehe...han har bare hatt fontene gulp en par tre ganger...ganske fasinerende ja! Har prøvd å ta han vekk fra puppen innimellom...men blir bare hysterisk å drikker enda fortere...

Men ja, må nok til innskjøp av flere gulpekluter :o)

Får håpe han blir bedre etterhvert! Lot han ligge så lenge han ville nå sist, og han gulpet mens han hadde puppen i munnen....stakkars...han lærer vel til slutt!!

Tusen takk for svar, litt betryggende å vite det ikke bare er min gullklump som gulper så!

*den vandrende gulpekluten*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...