Gå til innhold

Hva gjør vi nå egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår som blir 3 år i november sluttet med bleie for litt over tre uker siden. Hun ble gradvis flinkere til å si fra selv, sluttet å bæsje i trusa og bæsjet på do.

Nå blir hun gradvis dårligere til å si fra, og i noen dager nå så har hun ikke sagt fra selv i det heletatt. Og det ender opp med en del tiss i buksa. I dag bæsjet hun i trusa også.

Hun nekter også å gå på do innimellom, og da tisser hun skikkelig på seg.

Så hvordan skal vi takle dette? Hvorfor gidder hun ikke si fra selv lenger at hun må på do?

Vi vet jo at hun kan, for hun har jo vært veldig flink en stund...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett henne på do annenhver time. Dersom hun nekter, bleie.

Skrevet

Ja, vi gjorde det helt i starten. Har begynt med det igjen nå.

Men, hvorfor gidder hun ikke å være "flink" lenger? Er det plutselig kjedelig å gå på do eller?

Og er det ikke dumt å sette på henne bleie igjen nå?

Skrevet

Har du prøvd med belønning? For eksempel ett klistremerke hver gang hun tisser og 2 når hun bæsjer og når hun har samlet f.eks 10 klistremerker så får hun en is:)

Her er det full jubel i heimen i dag. Lillegutt har nemlig bæsjet på do for første gang! Da fikk han is:) Og han skal få is i morgen også om han bæsjer på do. Har en pakke med lollipop i frysern;)

Skrevet

hehe.. hvor kult syntes du det er å gå på do selv honningmelon : p

joda, det er vel sånn at det er spennende i starten helt til de finner ut at det egentlig er ganske kjedelig.. tenk om du holder på med noe veeeldig artig også må du bryte ut av det for å gjøre noe skikkelig kjedelig..

man må nok bare lage det til en grei vanesak.. få henne til å være litt rask, så hun opplever å komme fort tilbake i leken..

Skrevet

Ja, har hatt belønning hele veien. Hun tegner selv en "smiley" på et ark hun har og får to Non-Stop når hun har vært på do. Men, det virker som om det ikke er sååå spennende lenger. Jeg vet ikke...

Kanskje vi får prøve klistremerker i stedet?

Er så irriterende når det har gått så bra! Har hatt nok do-problemer med eldstemann, så hadde håpet minsta skulle være enklere med dette.

Skrevet

Jeg syns det er enormt spennende på do jeg da. Jubler når jeg må rusle dit ;-)

Nei, det er vel som du sier, hun har vel funnet ut at det i grunnen er ganske kjedelig. Men, det er vel dumt å sette på henne bleier igjen nå? En jeg kjenner gjorde det når barnet var 3 år pga mye uhell, og de fikk et helvete med å få ungen tørr på nytt.

Prøver å få henne til å være superrask, men hun somler med vilje, og da rekker hun jo ikke på do før det er i buksa da. Dessuten så tar det myyyye lengre tid om hun velger å bæsje i trusa, for da må hun jo vaskes osv.

*sukk*

Skrevet

Hadde det sånn med mellomste når hu sluttet med bleie. Hun var kjempeflink de første to-tre ukene og etter det kunne hun tisse på seg flere ganger daglig. Tror det var litt sån 'nå kan jeg dette så jeg gidder ikke mer' fra hennes side. Var nøye med å ikke gi henne kjeft når hun tisset seg ut men sa ifra litt bestemt at hun skulle gått på do ista(var gjerne bare maks 5min siden jeg hadde bett henne om å gå på do) Og så var vi veldig nøye med å fortelle hvor flink hun var når hun gikk på do. Etter mellom en uke og to så var hun like flink igjen

Lykke til, ikke alltid like greit med disse små

Skrevet

Vi gav også is for bæsj på do, og det funket som regel bra.

Dersom han ikke sa fra, måtte han kle av seg, dusje, legge det våte tøyet i skittentøysdunken, og så kle på seg rene klær.

Vi var ikke sinte eller strenge på noen som helst måte, men gjorde det til en rutine. På den måten ble det kjedeligere å tisse på seg enn å gå på do, siden det tok så laaaang tid å bli klar for å leke videre.

Kunne det ha vært en idè?

Ingen straff eller sure miner, rett og slett bare merarbeid.

Skrevet

Godt å høre det er fler med samme erfaring :)

Nei, ikke lurt å kjefte, men alikevel få henne til å forstå at det ikke er greit å gjøre i buksa. Roser henne masse når hun går på do, og ekstra mye om hun tilfeldigvis skulle si fra selv uten at det har kommet noe i trusa.

Håper det retter seg etter et par uker her også...

Skrevet

Ja, det kan være en ide, å gjøre litt arbeid ut av uhellene. Skal prøve det :)

Også får vi kjøpe inn en eske med is...

Skrevet

Det er nok ikke uvanlig at det skjer slikt.

Men, tipper at belønningen\forsterkningen ikke fungerer lenger. Hadde den det, så hadde det fortsatt vært gjevt å gå på do.

Hva med å tenke ut hva som VIRKELIG kan være forsterkende på henne? Noe hun er veldig glad i? Hete seg om det er spiselig eller i form av aktivitet?

Og selvfølgelig STORE doser med ros og verbal oppmuntring:)

Skrevet

Veldig vanlig med tilbakefall når de skal slutte med bleie. Fortsett med avvenningen som dere gjorde før. Og prøv få henne på do når dere vanligvis vet at hun pleier bæsje og ha henne på do med jevne mellomrom. Gjør det til noe positivt og ikke gi så veldig negativ tilbakemelding når det "går galt". Lykke til!

Skrevet

Nei, denne belønningen vi har holdt på med funker ikke så godt lenger. Virker som om hun har mistet interessen.

Prøver liksom å vri hodet mitt for å finne på noe som kan få tilbake interessen ved å gå på do. Trodde Non-Stop var populært jeg, men...

Godt å høre at dette er vanlig i allefall, for har vært redd for at det skal bli like ille som med eldste. Håper det bare blir en liten periode med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...