Akasha79r Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 hei, er det noen som har fått diagnose svangerskapsdiabettes sen i svangerskapet? eg skal ta prøven på mandag men vil gjerne vite hva dette innebærer for både meg og babyen dersom prøven e positiv... takk
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Heisann Jeg fikk diagnosen i uke 28. Men har nedsatt glukosetoleranse som grenser til Svangerskapsdiabetes. Det vil si at jeg fint klarer å regulere blodsukkeret med kosthold og litt trim :-) Kjøpte meg en blodsukkermåler på apoteket, koster bare ca 100 kr. Og fikk respept på nåler og målestips av legen min. Måler fastende blodsukker om morgenen og ca 2 timer etter måltid om jeg har spist noe jeg er litt usikker på. I begynnelsen målte jeg nesten hele tiden hehe, men nå som jeg har fått litt mer oversikten så måler jeg bare når jeg er usikker, og en gang i blandt for å sjekke at det holder seg stabilt. Mine verdier var såpass lave at jeg blir ikke fulgt opp på sykehuset, men mange får en time til diabetes sykepleier, jordmor, kostholdsveileder osv. Jeg får også 2 ekstra ultralyder for å sjekke hvordan babyen i magen vokser. *Det er jo en viss fare for at lille i magen kan få stor fødselsvekt dersom mor har høyt blodsukker over lengre tid. Om man må kontrollere diabetesen med medisiner (insulin) så vil de også ta en god del tester av lille etter fødselen, dette fordi blodsukkeret hos babyen kan bli veldig lavt når barnet begynner å produsere insulin selv. Nå er dette fortsatt ganske nytt for meg også så mulig jeg tar feil på småting og hva som er vanlig i forhold til de enkelte sykehus, men nogenlunde stemmer det ialelfall :-) Lykke til! Det viktigste er å evt. bli klar over en evt sv.diabetes slik at man kan ta forhåndsregler :-)
Akasha79r Skrevet 26. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2009 tusen takk for svar. Jeg må ta prøven neste uke, så får jeg håpe at jeg ikke har det, men om jeg gjør det så går det vel fint med litt mer kontroll og litt mindre sukker inntak for min del. Tingen er at jeg har veldig lavt blodtrykk og det hjelper med litt sukker, spesielt når jeg jobber 8 timer stående... ellers blir jeg dårlig og svimmel. Får se hvor lenge jeg klarer å jobbe. igjen, takk for svar.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 jeg slet også myyye med svimmelhet før jeg fikk diagnosen. Nå passer jeg på å spise mindre pr måltid men desto flere måltider pr dag. Prøver å ikke la det gå mer enn maks 3 timer mellom måltidene, og spiser da gjerne en GROVbrød skive med mye fiber og litt lett pålegg. Det hjelper til å holde blodsukkeret mer stabilt gjennom hele dagen og jeg merker en vesentlig forbedring i både svimmelhet og synsforstyrrelser som jeg hadde en del av før jeg begynte å regulere kostholdet litt. Og så sover jeg så innmari myyyye bedre om natta, helt utrolig, men jeg er overbevist om at det er reduseringen i sukkerinntaket som er årsaken til det :-) Om du blir veldig sliten av å jobbe 8 timer om dagen, så ville jeg nok ha bedt om gradert sykemelding iallefall. Masse lykke til på testen, og hold oss gjerne oppdatert :-)
Akasha79r Skrevet 26. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. august 2009 jeg har ogå litt synsforstyrrelser, hadde ikke tenkt på at det kunne være noe... er 20% sykemeldt ut denne uken (eg ville ikke bli sykemeldt men måtte det pga sterke kynnere og omgangsyke) får se om de sier noe mer på mandag når jeg tar testen. skal tenke på fiber og lite sukker! masse frukt og masse grønt!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Pass på frukt!! Masse fruktsukker i det som kan gi høyt blodsukker.... utrolig kjipt men sant hehe Men alle grønnsaker er bra!
Akasha79r Skrevet 26. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2009 mamma mia! så masse å passe på. Skal være så snill som mulig med alt sukker frem til jeg får vite om eg har sv.diabetes eller ei. visste ikke fruktose også regnet med som "farlig sukker"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå