Gå til innhold

Skal, skal ikke?...Ta Tamiflu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld etter å ha snakket litt med dere, kjente jeg ganske plutselig at jeg begynte å få litt sår hals, nøs, ble tett i nesen og kjente meg litt matt og slapp. Og fikk litt sviende øyne. Lurte først på om jeg bare innbilte meg det fordi jeg var sliten, men våknet i natt, og skjønte da at jeg hadde fått de samme symptomene som mannen min.

Jeg lurte på i går om jeg skulle ta Relenza, for å forbygge. Jeg vurderte at jeg ikke ville det, dessuten hadde det gått mer enn 36 timer etter eksponering av eventuell smitte, og så fikk jeg jo symptomer.

Var til lege i dag, som har skrevet ut Tamiflu til meg. Han skjønte godt at jeg var skeptisk til å ta medisinen, og innrømte at det bare var ren gjetning. Vi kan ha svineinfluensa, eller vi kan bare ha en lett forkjølelse. Prøvesvarene foreligger ikke før om over ei uke. Noen hadde få symptomer, andre ble veldig syke.

Hverken jeg eller mannen min føler oss særlig syke. Mannen min tar Tamiflu. Ingen av oss har feber. Jeg har nå fått det umenneskelige valget om jeg skal ta Tamiflu eller ikke. Jeg synes det er hårreisende at jeg skal måtte vurdere det selv, og tårene triller nå når jeg skriver om det.

Jeg prøvde å ringe føden, men legen der ville ikke ta stilling til det, hun hadde sagt til jm jeg snakket med at det måtte fastlegen min ta stilling til... Ja. Han mener at jeg burde ta de, men at jeg kan vente til i morgen for å se om jeg er bedre. Han sier at det kan være tidlig i influensafasen, og at jeg kan bli verre. Om jeg ikke tar Tamiflu innen i morgen ettermiddag, er det for sent å ta de. Jm var fortvilet fordi legen der ikke ville hjelpe meg, og hun syntes jeg var i en håpløs situasjon. Hun ba meg ringe legevakten i morgen, se det an. Hun sa til meg at hun mente at jeg ikke burde ta de, siden jeg ikke er skikkelig syk og ikke har feber.

Sorry et veldig langt innlegg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er ingen som vet;( Jeg er så redd for å skade babyen med tablettene, og spesielt bittert er det jo å ta det dersom jeg ikke har svineinfluensa en gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg.. Jeg kan forstå at det er en kjempevanskelig situasjon! Syntes det er dårlig av legen på føden å ikke komme med noe konkret råd.. Det er liksom dit vi gravide skal kunne henvende oss for å få tyrgge og sikre svar.. De burde vite mer enn fastlegen syntes jeg.. Du kan ikke prøve å ringe tilbake til føden når en annen lege er på vakt?

Ønsker deg god bedring, og sender masse gode tanker.. Håper du finner ut av dette! Du får holde oss oppdatert hvis du orker..

Mange klemmer!

Skrevet

Hei, skal bare si at det går andre ting om dagen som IKKE er svineinfluensa.. jeg var sliten og hadde vondt i halsen, hostet og harket osv i halvannen uke, men det var ikke noe svin.. bare noe lokalt virus som satt seg i halsen. fikk ikke feber. og dette var tydeligvis smittsomt, for sønnen min fikk det etter meg. leste at det bare var noe sånt som 6 prosent av de som trodde de hadde svineinfluensa som faktisk hadde det her i Norge, etter at prøvene deres var klare. Jeg hadde TIDENES influensa da jeg hadde førstemann i magen, jeg hadde 40 i feber i en hel uke, og kunne seriøst nesten ikke gå til do en gang. var rett og slett DRITsyk, og det i uke 11. Fikk jo en kjempesunn frisk gutt for det. Personlig hadde jeg ikke tatt noen ting om jeg merket jeg ble influensasyk, dette er ikke noe verre virus enn noen av de harde infulensavirusene vi har hatt tidligere. Men det er jo du og legen din som sammen må finne ut av dette.

Skrevet

Huff, jeg føler med deg... det er så trasig at medisinen ikke er utprøvd før så man ikke vet sikkert. Og så får man så forskjellige anbefalinger fra leger og jordmødre...

Jeg personlig tror ikke jeg ha kommet til å tatt det.... iallefall siden du ikke har feber og siden mannen din ikke har det heller. Håper du blir fort frisk og at det bare er en vanlig forkjølelse. God bedring...

Skrevet

Må si meg enig med Mini og Maria. Jeg hadde inluensa og over 40 i feber i februar i år. Da var jeg rundt 13 uker eller noe. Skikkelig dårlig var jeg, men ingen medisin. Så jeg hadde ikke tatt Tamiflu nå, men det er skikkelig dårlig av legen å ikke ta noe standpunkt til dette.

Skrevet

uff da... kjip situasjon du har kommet opp i.

Jeg har bestemt meg for å hverken ta tamiflu eller relenza dersom jeg kommer i din situasjon. Jeg spurte om det samme da jeg var hos jordmor her om dagen og hun sa at tamiflu ikke var nok utprøvd og at det var for tidlig for å si noe om bivirkningene. Noen mennesker tåler ikke vaksinen og kan få større komplikasjoner av å ta den.

Når det gjelder relenza så kan bivirkningene være: slapphet, vondt i kroppen, rennende nese, influensalignende symptomer...

Du får stole litt på magefølelsen din dersom legene ikke vil gi deg et konkret råd.. kanskje du kan kjøre på med litt c-vitaminer?? Spis masse bær også:)

Ønsker deg alt godt og lykke til!

Skrevet

Takk for ønske om god bedring og svar fra dere:)

Jordmora på føden sa det hun også, du kan jo prøve å ringe igjen i morgen, så kanskje du treffer på en annen lege... Så skal prøve å ringe dem i morgen og hvis de ikke vil hjelpe meg så må jeg ringe legevakta. Legevakta kunne henvise meg til føden om de ikke visste, og da måtte legen på føden visstnok svare iflg jordmora...

Jeg tenker også at det mest sannsynlig ikke er svineinfluensa. Så på nyhetene på venteværelset hos legen at bare 6% av de som sjekkes har svineinfluensa, som en av dere nevner. Mannen min berget da han reiste til utlandet, men altså ikke da han fløy innenlands. ? Det høres jo ut som om andre også får forkjølelse uten at de oppsøker lege. Og dere var jo virkelig dårlige! Med så høy feber og all ting. Huff. Det er bra at det gikk fint da. Ble litt skremt av å lese på nettet, der 6 (?) gravide visstnok skal ha dødd av svineinfluensa, flere av dem var friske i utgangspunktet.

Men alt stritter egentlig i mot hos meg i forhold til å ta medisinen når jeg ikke er skikkelig syk engang! Jeg leste den andre tråden til hun som var så syk, da synes jeg det blir en del annerledes å ta Tamiflu.

Skrevet

FØrst vil jeg ønske dere som er syke god bedring. :)

Så, jeg har lurt på det samme. Om jeg kommer i situasjon der jeg får beskjed på at noen i nær familie får influensa symptoner, skal jeg ta disse medisinene?

Jeg er i utgangspunktet i rissikogruppen uten å være gravid på grunn av astma og allergier, og hører og hjemme der nå på grunn av graviditeten. Hva gjør jeg om jeg får beskjed om at tamiflu eller relenza er noe jeg bør ta? Vil jo heller ikke skade babyen. Men kan jo faktisk rissikere å bli alvorlig syk uten, og det kan og skade babyen.... Ikke lett dette her nei...

Skrevet

Skjønner godt tankene dine, jeg har tenkt på dette selv uten å virkelig ha vært i situasjoen. Jeg må innrømme at denne influensaen er skremmende, da jeg som gravid er i risikosonen.

Tamiflu er jo et "gammelt" medikament, brukt av gravide i flere år uten å vise tegn til fosterskader.

Relenza skal inhaleres og virker kun lokalt i lungene.

Jeg ville ikke vært redd noen av disse to egentlig, kommer jeg i situasjonen hvor noen i familien får denne driten kommer jeg til å ta relenza forebyggende og tamiflu ved evt sykdom.

Vaksinen derimot er jeg veldig skeptisk til!

Skrevet

uff skikkelig kjedelig situasjon..

Jeg personlig hadde ikke tatt tamiflu. Men jeg hadde sørget for å ha paracet lett tilgjengelig i tilfelle feber, for feber kan være farlig for lille i magen.

Det er mitt valg enn så lenge iallefall :-) Men skjønner de som tar tamiflu også, ikke et helt enkelt valg.

Skrevet

Hei.

To på jobben har hatt svineinfluensa, men de fikk det i ferien sin etter en utlandsopphold. Jeg snakket med legen for å ha en handlingsplan i tilfelle jeg får det. Legen anbefalte tamiflu og paracet. Etter å ha tenkt på det en stund har jeg bestemt meg for å ikke ta tamiflu, kun paracet hvis jeg får høy feber.

Jeg skjønner dillemaet du sitter med, jeg satt selv og grublet på det i over ei uke. Kan hende at jeg forandrer mening hvis jeg skulle bli syk. Jeg har iallefall handlet inn paracet i tilfelle jeg skulle bli dårlig. Men, vaksinen holder jeg meg derimot laaangt unna.

Krysser fingrene for at vi slipper unna :-)

Skrevet

Jeg og flere rundt meg har hatt mange symptomer på influensaen,- jeg dro til legen, ble testet (ikke svar enda, 2 dager siden) - ble tilbudt tamiflu, men legen min frarådet meg det.

Skrevet

Hei dere og tusen takk for at dere svarte meg:)

Jeg har tenkt og grublet ustanselig, og snakket med føden i dag, som ba meg ringe føde poliklinikk, hvilket jeg gjorde. Jeg fikk snakke med ei jeg går ut i fra var sykepleier etc. Hun sa at legene der mest sannsynlig ikke ville gi meg et bedre svar enn legen min, men etter en stund fikk hun huket tak i en overlege. Jeg hadde da beskrevet symptomene mine for henne, og sagt at jeg hadde liten lyst til å ta Tamiflu siden jeg ikke føler meg så veldig syk, ikke har kroppsvondt og ikke har en eneste grad feber. Jeg ventet litt, så hun fikk snakke med legen. Han anbefalte meg å IKKE ta de, siden jeg hadde såpass diffuse symptomer. Hun sa også at de aller fleste gravide, og babyene deres, vil overleve en (svine)influensa, feber etc, om vi skulle bli så syke, og komme seg fint. At det var mest risikofyllt for de som fra før av var syke/svake, og feks hadde diabetes og astma.

Så jeg ble pushet mer i retning av å ikke ta Tamiflu. I går kveld og i morges har jeg hellet mer og mer mot å droppe Tamifluen, siden jeg ikke anser riskikoen for å bli alvorlig syk som større enn risikoen for å ta Tamiflu. Så beslutningen min er å ikke ta Tamiflu. Det vil helt sikkert gå fint. Jeg slapper mer av nå, fordi jeg var virkelig bekymret av å tenke på å putte i meg noe som i teorien KAN skade babyen, eller som de i hvert fall ikke vet hva kan gjore mot babyen...

Dersom jeg hadde hatt feks diabetes, astma oa fra før OG ble veldig syk, med høy feber, lungebetennelse etc, hadde jeg nok ganske sikkert tatt Tamiflu, fordi da er nok risikoen med å ta medisinen mindre enn sykdommen i seg selv.

Huff, det er jammen ikke greit å være gravid, så mange bekymringer vi har!

Jeg er forkjølet, ganske uforandret fra i går, men jeg føler meg iallfall ikke veldig syk. Håper at ingen av oss blir syke/får (svine)influensa! Krysser fingre for oss alle:)

Skrevet

Jeg fikk brått vond hals og hodepine forrige kveld. Ringte føden, og deretter legevakt. De sier klart at det må (høy) feber til for å kunne tenke influensa! Altså, feber må være målt til over 38,5.

Så jeg har derfor en forkjølelse, og ingen influensa.

Skrevet

Ja jeg har lest at enkelte leger sier det. Men altså ikke legen min, han sa at noen ikke blir så syke. Men om man ikke blir så syk er det vel heller ikke farlig for den gravide eller babyen? Det er vel komplikasjonene som lungebetennelse etc og feberen som er det som kan være farlig/uheldig?

Jeg tror at legen min gav meg Tamiflu for å helgardere seg selv, for at ingen skal kunne ta ham for det i ettertid, at han ikke tilbød en gravid medisin slik Statens legemidelverk anbefaler. Dersom jeg hadde blitt veldig syk, bank i bordet.

Men det du sier, beroliger meg enda mer, at noen, eller kanskje de fleste har feber som kriterium for å ta Tamiflu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...