Gå til innhold

Vekt, BMI og fedme, Blæhhh!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff blir skikkelig forbanna når folk kommer med den: har du BMI sånn og sånn er du overvektig.

BMI ble i utgangspunktet laget for å si noe om vekt hos befolkningsgrupper, dvs ikke for enkeltpersoner. Ved klassifisering av vekt hos enkeltindivider bør det derfor måles både BMI og livvidde.

Sammenlign en norsk og en spansk jente. Eller en norsk mann og en kinesisk mann for den saks skyld. Eller en filipinsk jente på størrelse med en 12 år gammel norsk jente...

Ehhh ja mulig det er "litt" forskjell på kroppstypene her!

Jeg er kort og kraftig. Eller har alvorlig fedme i følge BMI. Ja veier helt klart noen kilo for mye. Problemet er at eneste gangen i livet som voksen jeg har veid "lite" nok for å ha riktig BMI ba folk meg slutte å slanke meg. Da var det gått for langt. Puppene var borte og beina stakk ut. Ikke akkurat pent.

Man kan godt være i god form og ha enn sunn livstil men likevel veie 70 kg og være 1.60 høy!!!! Fint for de som er 1.60 og veier 52 kg men vi er rett og slett bare forskjellige!

Dagens utblåsning!

Heia naturlige, sunne kropper enten de er store eller små ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes også BMI er noe tull. Jeg har en "normal" BMI på 22 (173/66) men er jo ganske kraftig.. har store lår og svær rompe, ikke så mye mage, men godt med sideflesk. mannen derimot, som er tynn som en flis, får beskjed om at han nesten er overvektig på slike kalkulatorer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...