Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Jeg har fått vite etter forrige fødsel, at jeg har astma. I ettertid innså jeg hvorfor jeg hadde pusteproblemer under fødselen. Fødselen varte bare 4t og 30 min - og det bidro til rier hele tiden. Jeg kan ikke huske at jeg hadde en stopp i riene, de siste to timene. Jeg sluttet å puste, fikk oksygen og de klipte i all hast for å få ut ungen. Han hadde lav hjerterytme og var likblek da han kom ut. Jeg ble bare verre og verre i etterkant av fødselen, med pustingen og lign - og fikk så konstantert at jeg hadde astma. Da var vel Daniel ca 8mnd. Jeg vil ikke denne gangen ha epidural (fikk ikke tid til det sist uansett), men kunne gjerne tenkt meg lystgass. Det ble bare tatt fra meg etter to innpust, da de så at jeg pustet dårlig og begges tilstand forverret seg. Jeg ble litt bedre etter å ha fått kun oksygen, men ikke bra nok. Begge var i fare egentlig. Fikk dere time til lungelege og evt når? Bør vel ta opp dette med legen med engang jeg skal dit? Må understreke at jeg ikke gruer meg til neste fødsel overhodet, jeg vet at jeg mest sannsynlig vil få en kort fødsel - men jeg vet også at legene vet at jeg har astma. Noe som gjør hele situasjonen mye tryggere. Jeg tar heller ikke astmamedisin nå. Sjelden jeg får astmaanfall. Stress, løping ++ gjør at jeg får anfallene. Er ikke plaget sånn generelt egentlig. Ble langt dette... =)
Expat Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Hei! Jeg er astmatiker, og høygravid nå. Jeg behandles av fastlegen men har tidligere vært innom hos lungelege. Jeg er ganske fornøyd med fastlegen min her faktisk. Anbefaler helt klart at du snakker med legen om dette! Astmaen bør også være inne på helsekortet ditt. Astmamedisiner er i et par hovedgrupper. Det er inhalatorene med lokalvirkende kortison (jeg tar Flutide religiøst morgen og kveld nå, hadde annen medisin før), disse er ikke noe problem til gravide. Disse inhalatorene reduserer betennelsestilstanden i lungene slik at astmaen ikke engang oppstår. Så er det astmaåpnerne (som Ventoline som jeg bruker) men det er viktig å vite at disse faktisk er medisinene som man får når man skal stoppe fødselen om den starter for tidlig! De er altså riehemmende. Nå som jeg er høygravid er det dermed et dilemma der jeg må tenke på om jeg er "bra nok i dag" til å la være å ta denne. Det hemmet meg i sist fødsel tror jeg, hverken legene eller jeg så sammenhengen da. Men som legen min sier "det er bra for baby at du får oksygen"... Er jeg astmatisk og tung i pusten så bruker jeg den. Og om jeg skal gjøre noe som jeg tror jeg får problemer (ikke så mye løping for tiden haha). Det er de to vanligste typene medisiner for mild astma. Om du blir skikkelig dårlig har legen mer i "verktøykassa". Lystgass tror jeg for min egen del ville komme til å gå skikkelig dårlig, selv om jeg aldri har prøvd. Ikke helt fan av å inhalere annet enn ren og pen luft...og medisinene mine da...
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Er ventoline riehemmende? Jeg tar den daglig da jeg er veldig tung i pusten nå pga graviditeten, kan det føre til at jeg går overtiden når den tid kommer pga jeg tar den 1-4 ganger om dagen?
Expat Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Det diskuterer du med legen. Fra legemiddelhåndboka: Graviditet, amming: Det er ikke funnet holdepunkter for fosterskade, men eksisterende data er sparsomme. Virker rihemmende. Systemisk tilførsel kan utsette starten av fødselen. Så den sier ja. Men om du må opp i fire per dag er vel ikke astmaen din bra nok kontrollert av kortison da vel? Snakk med legen din!
Gudrun, Jason & Lillebror Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Jeg er også astmatiker, og tok Bricanyl (astmaåpnende) 3-4 ganger daglig under begge mine svangerskap. Dette fordi jeg har moderat astma og er avhengig av medisin for å kunne puste ordentlig. Jeg har fått høre at barnet i magen hadde best av at jeg hadde "god pust" og at jeg derfor kunne ta medisinene mine som normalt. Når det gjelder dette med astmamedisinens riedempende effekt, hører jeg litt forskjellig. Min lege sa at når man bruker Bricanyl for å dempe rier, får man de enten i tablettform eller som injeksjon rett i blodet. Når man inhalerer Bricanyl som astmatikere gjør, virker det mer lokalt på bronkiene og lite går inn i blodet. Mine fødsler har ikke blitt hemmet av medisinbruk, da jeg har hatt to styrtfødsler :-/. Når det gjelder fødslene, var jeg lite plaget av astma da, selv om riene kom uten pauser. Jeg fikk lystgass begge gangene, og følte ikke at pusten ble verre av den grunn. Mulig fordi jeg går fast på astmamedisin. Vet ikke om dette var til hjelp, men tydeligvis har både leger og jordmødre ulike meninger om dette.For meg har som sagt astma vært uproblematisk både under svangerskap og fødsel.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 26. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2009 Hmm, ting jeg ikke visste her. ) Jeg bruker Ventoline når jeg absolutt må. Egentlig skulle jeg brukt Symbicort, men.. Jeg er ikke flink til å følge opp, i og med at jeg ikke føler jeg trenger astmamedisinene hele tiden.. Absolutt verdt å få med dette til på helsekort. Som jeg sa i HI, jeg er ikke redd for å føde igjen - jeg er bare redd for at ting skal bli som forrige gang. Angsten med å ikke vite om det går bra, og JM som sier: "Du må puste, hvis ikke dør babyen din".. Greit å være føre var denne gangen, slik at opplevelsen blir en helt annen. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå