Gå til innhold

Hva om ultralyden ikke viser det man ønsker?


vann123

Anbefalte innlegg

Nå tenker ikke jeg på om fosteret lever eller ikke, men hva om ultralyd i uke 12 eller 13 viser at fosteret kan ha en kromosomfeil, hva gjør man da?

 

Jeg er ikke for siling av barn... Skjønner jo at man kan ønske å være godt forberedt på en sånn situasjon, men blir man egentlig bedre forberedt om man vet det i uke 12 enn om man får vite det i uke 18?

 

Vet dette kan være et noe ømt tema, og helt sikkert mange meninger om det, jeg er IKKE ute etter å fortelle hva som er riktig for alle, jeg har bare tenkt litt på dette siden det er en del som nevner det med at det ikke ser ut til å være feil på ultralyden - og det er selvfølgelig kjempefint, men hvor ille er det hvis man får vite at det kan hende ikke alt er som det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er veldig vanskelig spørsmål synes jeg. Alle ønsker jo og håper at ultralyden viser at alt er iorden, men det er dessverre noen som får beskjed om at det er noe galt.

 

Jeg tror nok jeg ville ha tatt dette veldig tungt, men hva kan man gjøre? man må nesten bare innse at ting ikke blir som du hadde planlagt å gjøre det beste ut av det. Det lille barnet vil du jo elske over alt på jord uansett! Det vil hvertfall jeg!

 

Jeg vet ikke jeg, men de som oppdager at noe er galt i uke 12-13 har vel kansje en mulighet til å søke om å ta abort selv om det egentlig er for seint? Jeg skal ha ordinær, og jeg måtte isåfall bare ta utfordringene som de kom!

 

Jeg tror dette er noe man må ta stilling til hver for seg. Ingen svar er rett eller galt. Man må bare gå inn i seg selv og finne ut hva som er best for hver enkelt. Det som er rett for meg, blir kanskje helt annerledes for en annen!

 

Jeg ønsker uansett alle sammen her inne lykke til, og krysser fingrene for at vi alle får friske og raske barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke er feilinformert så er det for sent å se feks downs i uke 18. Det skal så vidt jeg har forstått kun være mulig å sjekke nakkefolden rundt uke 12.

Kjempevanskelig tema du tar opp. Selv vurderer jeg å ta en slik ultralyd, fordi jeg vil være forberedt på det om det skulle være noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på UL i uke 12 for å sjekke nakkefold mtp downs og evt andre feil en kan sjekke så tidlig. Hvis man sjekker dette på denne tiden så kan en avbryte svangerskapet uten å måtte søke på "særskilt grunnlag". Det skal sies at de aller fleste som søker om abort i uke 18 etter påvist kromosonfeil, får innvilget dette. Men det er en litt lenger vei å gå. Har ogås hørt at det kan være vanskeligere å sjekke downs i uke 18??

Men jeg vil uanasett tro at det kanskje er best å ikke ta en slik test hvis en ikke kan tenke seg abort som en løsning.

 

Jeg har god kjennskap til hvor slitsomt det er for foreldrene (og resten av familien!) når et familiemdlem er født med et handicap. Jeg tror rett og slett ikke at jeg orker å gå igjennom det samme, beklager, men noen er rett og slett ikke sterke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekka i veke12 fordi forige svangerskap måtte avbrytast i veke 20 pga kromosonfeil som fosteret ikkje kunne overleva med. Vi har kun sjekka "dødelige" feil. Vi valgte bort fostervannsprøve og duotesten, akkurat av den grunn, at vi ikkje vil "sila". At vi gjorde dette i veke 12 istadenfor 18, var fordi vi, inkl næraste famile no ikkje ville takla ei slik påkjenning igjen. Men det finnes ingen klare svar for kva ein skal velga, ingen valg er rette eller gale. Alle må sjølv bestemma kva påkjenningar/utfordringar dei taklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk i dag beskjed av legen at hvis jeg ville sjekke om det er downs og noen andre ting så måtte jeg ta ul uke 17. uke 16 og 18 gikk ikke.... Vet ikke om det stemmer men det er det jeg fikk beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut at legen sa dette måtte sjekkes i uke 17. Iflg legen jeg var hos i uke 12 (en måtte være fullgått 11 uke), var dette den aller beste tiden å sjekke på og jo lenger tid det gikk etter dette jo vanskeligere kunne det være å få målt ordentlig.

Men det kan jo være enkelte kromosonfeil som er letter å sjekke senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man kontakte fastlege som sender deg vidre på ul? er velig u erfaren,og vet ikke helt hva jeg skal gjøre,så takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, såvidt jeg vet så er det fastlegen som du går til på første svangerskapskontroll, der du tar blodprøver og alt sånt, som sender inn melding til der man tar ultralyd om at du må settes opp på en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j21:

 

Fastlegen sender deg som regel ikke til tidlig UL med mindre det er medisinske grunner til det. For å få tidlig UL må du gå til en privat lege og betale selv. Om du vil sjekke mtp eks . downs bør du høre med legne på forhånd om de gjør dette. Det er nemlig flere private steder som ikke utfører slike tester.

 

Innkallelse til vanlig UL i uke 18 får du av stedet du skal føde på. Det er som regel fastlegen din som søker om fødested, gjerne på første ordinære legekontroll. Iallefall er det slik i Oslo og større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg valgte å gå til ul i uke 12 hadde jeg faktisk ikke i tankene at hun kunne sjekke om fosteret har downs eller ikke.. Jeg gikk kun for å se om det var liv der inne, og kromosomfeil ble ikke nevnt av jordmora så da rekner jeg med at alt er iorden. Syns det er greit å vite at det er liv der inne når vi skal fortelle det til venner og kjente. Kansje er jeg ekstra nervøs siden jeg har hatt flere aborter før 1 mann, og fordi det står så mange skumle historier på disse sidene...

 

For meg hadde ikke abort vert noe alternativ om jeg fikk vite noe var galt på tidlig ul. Men det er noe en selv må ta stilling til før en går og får vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestilt tidlig UL i uke 11 nettopp for å sjekke for feil (downs, nevralrørsdefekt). Jeg synes det at dersom det kan avdekkes feil slik at man får innvilget å avslutte svangerskapet så er det det beste for oss. Mange synes sikkert det er kynisk av oss, men hvorfor skal man pådra seg et problem dersom det kan unngås? Det er mange nok feil/sykdommer som kan oppstå hos et barn som ikke kan oppdages på UL, så man kan jo aldri helgardere seg. Men for oss er det i hvert fall ingen tvil om at dersom det er en kromosomfeil eller noe annet feil så blir det abort.

 

Har en bekjent som oppdaget vannhode og nevralrørsdefekt i uke 20. Barnet ville vært grønnsak (hvis det i det hele tatt hadde overlevd), derfor ble svangerskapet avsluttet. Bedre å oppdage sånne ting i uke 11 enn i uke 20, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...