Gå til innhold

50% sykemelding - MÅ jobbe 5 dager/uken??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir fra neste uke 50% sykemeldt. Jobber som lærer og snakket med rektor i går om dette. Hun fortalte hvilke klasser hun vil jeg skal beholde og når jeg kikket over timeplanen ser jeg at jeg da må på jobb 5 dager i uken allikevel, hvorav den ene dagen har jeg bare en undervisningstime på 45 min. Kan jeg "kreve" en dag fri når jeg blir sykemeldt såpass mye? Hvordan har dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... kommer kanskje litt an på hva du er sykemeldt for. Jeg er sykemeldt 50% og har vært det i et par mnd nå. Jeg har bekkenløsning og for meg er det best å jobbe litt hver dag sånn at kroppen ikke blir overanstrengt av fulle dager. Dette fungerer best for min kropp og derfor jobber jeg sånn selv om kanskje arbeidsgiver synes det hadde vært enklere å finne vikar hvis jeg jobbet hele dager innimellom. Du må lytte til kroppen når du er gravid.

Skrevet

Jeg har også bekkenløsning, og syns det er deilig å holde i gang litt hver dag jeg også, men det kan jeg jo gjøre også utenom jobb. Det å bruke en halvtime på kollektivtrafikk hver vei for å undervise 45 min er ikke veldig lokkende, jeg blir bare verre av all buss/trikk-kjøring. Men vi får se hva rektorn sier, håper at de kan gjøre noe om på timeplanen, mer får jeg vite på fredag.

Skrevet

Det er i utgangspunktet arbeidsgiver som bestemmer hvordan du skal jobbe, men det er jo lov til å vise litt skjønn og da! Synes jo at det er unødvendig å komme inn for 45 min en dag...

Skrevet

arbeidsgiver SKAL tilpasse seg.. De er jo like langt hvis du ser at hver dag ikke går og at du kanskje blir 100% sykem. av den grunn. Jeg hadde no snakket med arb.giver og prøvd å fått fri hvertfall den ene dagen du har kun 1 skoletime.. Selv er jeg 40% sykem, men jobber kortere dager.. Men dette var helt opp til meg. Arb.giver er glad jeg klarer å jobbe 60% derfor tilpasses jobben mine behov..

- snakk med rektor du...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...