Gå til innhold

Skal dere ta vaksinen mot svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør å ta den. Det er vel ikke forsket så mye på den?

Først skulle jo ikke gravide ha den, men nå skulle vi visst det likevel?!

Dere som har barn fra før; tør dere å la dem få den? Datteren vår har astma, så jeg er litt i tvil. Hun bør sikkert ikke få svineinfluensa i alle fall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sitter hjemme nå med influensa... har i tillegg asma.. jeg syns det går veldig fint.. men det er sikkert forskjell fra persom til person.. når det gjelder vaksinen, har jeg hørt at den er værre å ta enn å i det hele tatt få influensaen.. meeen, det trenger jo ikke jeg tenke på lenger..

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta vaksinen. Jeg er frisk og rask og vet hvordan kroppen min reagerer på influensa. Hadde influensa sist svangerskap og overlevde det. Det jeg ikke vet noe om er hvordan babyen i magen vil reagere på vaksinen. Mine andre to barn har heller ingen spesielle plager, dvs yngste mann har hull i hjerte, men plages ikke av det. De jeg kjenner som har hatt influensaen sier at den kom brått på, var plagsom i et par dager og så gikk den over. Tror ikke jeg kommer til å gi den til mine to gutter.

Sjønner godt at du er i tvil siden datteren din har astma og plages sikkert ekstra dersom hun får luftveisinfeksjoner. Tror jeg ville diskutert det med fastlegen evt sykehuset.

Min fastlege har et veldig avslappet forhold til svineinfluensaen og syns at myndighetene har hauset dette veldig opp,

Skrevet

Det kommer ikke jeg til å gjøre, og jeg kommer ikke til å vaksinere barna heller. Vi tåler en influensa. Det kan hende jeg har den akkurat nå, men jeg tviler på det. Tror det bare er en kraftig forkjølelse.

Skrevet

Nei, er du gal! Jeg tar ikke en vaksine som ikke har blitt testet ordentlig!

Skrevet

Jeg kommer IKKE til å ta noen vakine, verken på meg eller sønnen min som har astma... Dette skal vi klare....kjører på med forebyggene astma medisiner på gutten min nå jeg ( ikke mer en legen har anbefalt selvfølgelig )

Skrevet

Jeg kjører og på med forebyggende astmamedisin og vitamintilskudd til hele familien;)

Tror jeg holder meg unna den vaksinen jeg og, for man vet jo ikke hvordan barnet i magen vil tåle den.

Med tanke på datteren vår er jeg fortsatt i tvil. Hun har fått lungebetennelse de gangene hun har hatt skikkelig influensa..

Skrevet

Jeg skal IKKE vaksinere meg selv eller resten av familien (gubben og gutten vår på 5 år). Vi er friske og raske alle mann og har ingen plager, så dette klarer vi om vi skulle være så uheldige å få den. Her hvor jeg bor er det kun 2 påviste tilfeller enda. Jeg jobber i tillegg i helsevesenet, men skal ikke ha vaksinen av den grunn.

Skrevet

Jeg skal absolutt ikke ha noen vaksine, nei. Så lite den er testet er det jo ingen som vet hvordan det kan påvirke et foster på lang sikt - eller oss. Ville ikke tatt den om jeg ikke var gravid heller.

Skrevet

nei, det ska jeg ikke. de vet ingenting om det er skadelig eller ei, men hvis jeg blir syk for jeg behandlig og medisin med en gang. og den medisinen har de forsket på og den er ikke skadelig (husker ikke navnet)

sambo nekter å vaksinere seg. men når det gjelder min datter på 2,5 vet jeg ikke. Hun har ingen sykdommer og er sjelden syk...

Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å ta vaksinen av den grunn at det ikke er forsket nok på evt skadevirkninger.

Velger heller å ta den risikoen det er å bli syk.

Skulle noen i familie/omgangskrets få svineinfluensa vil jeg heller få skrevet ut Relenza som forebygigng, og blir jeg selv smittet vil jeg ha Tamiflu. Dette er det bredere forskning på, og en artikkel i The Lancet ( største og mest seriøse forskningsbaserte medisinske tidskrift i verden) anbefaler dette.

Tvi-tvi! Måtte vi slippe unna:)

Skrevet

jeg kommer heller ikke til å vaksinere. det var et lignende utbrudd av influensa på 60-70 tallet hvor amerikanerne vaksinerte alle i risiko gruppene. dette førte til store skader hos foster å hos eldre barn noen fikk lammelser å barn ble født me en arm mindre enn den andre osv. så nei jeg tar heller en hard runde med influensa å knasker litt paracet. er i dobbelt risiko gruppe da je har astma og er gravid. men lar meg ikke skremme av litt feber å lungebetennelse.

vi har da influensaer ellers også.

HYSTERI kaller jeg det om denne influensaen ikke noe annet enn ferievikarene i avisene som har kjeda seg på jobben.

legen min vil ikke vaksinere gravide heller ikke gi de tamiflu. spis sundt å lev normalt da vil det helst gå bra

Skrevet

Oj.. det er jo helt sykt! Vet du hvor jeg kan lese mer om det? Har du kanskje en link?

Skrevet

Det var så godt å lese at dere tar den svineinfluensaen med stor ro.. jeg har stressa hele veien,og er livredd for å få den..med tanke på at halvparten av dødsfallene som er rapportert er med gravide,diabetikere og overvektige... jeg har 2 av risikoene.. overvektig og gravid..

Har vel kanskje lest litt for mye om den dritten.. for det er jo sånn at mediene ELSKER å skremme livskjiten av folk!!!!

kan ikke si at jeg blir noe beroliget av å høre at 13% av gravide i usa som har fått svineinfluensa har dødd!!

lykke til til oss gravide,og andre i "risiko gruppen"

Skrevet

jeg er nesten sluttet å lese om den svineinfluensaen, rett så lett fordi den fører ikke til annet enn at man blir urolig og redd. Nå vet man hva man skal gjøe for å prøve å unngå den, mer kan man ikke gjøre. De allerfleste går det heeeeeeeeeeeeeeelt fint med. tenk hvor få som dør av den med tanke på hvor mange som faktisk har den nå. det er snakk om ett mindre tall.

Når det gjelder vaksinen så kommer jeg IKKE til å ta den. Noe som ikke er testet skikkelig ut er ikke noe for meg og den lille jenta i magen. Jeg har også en datter på 2,5 år som lett blir syk. hun har i tillegg astma. Akkuratt det liker jeg ikke, men jeg kommer ikke til å vaksninere henne heller. Jeg tror hun skal klare dette og komme sterkere ut av det om hun skulle få det. I stede har jeg begynnt med astma medisinene hennes igjen for å forebygge. Har også sagt i barnehagn at de skal vaske eller sprite hendene hennes før mat. mer kan jeg ikke gjøre

Skrevet

Alle er sååå sikre på at de ikke vil ta vaksinen.. Jeg er neimen ikke så sikker jeg.. Helsemyndighetene ville vel ikke anbefalt vaksinen hvis bivirkningene er til skade for den gravide eller baby`n i magen. Risikoen ved å ikke ta den kan i værste fall være død!! Tror mange av de som er så sikre nå nok vil være litt mer usikker når de får tilbudet.. Jeg er veldig usikker og vil når tilbudet kommer høre med både fastlege og jordmor hva de syns.. Deres anbefaling kommer først, ikke min (u)vitenhet av det jeg leser og hører om i media.

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk, men fastlegen sier at gravide bør følge anbefalinger fra helsemyndighetene - og ta vaksinen hvis det blir sånn at de anbefaler den til alle gravide.

Jeg synes det er veldig vanskelig å bestemme meg for hva som evt. er det beste å gjøre.

Per i dag vil jeg si nei, jeg tror ikke jeg vil ta den.

Skrevet

Kommer nok ikke til å ta vaksinen, den er jo alt for lite testet syns jeg. Er litt tvilende til å ta Relenza hvis jeg nå skulle få svineriet også. Syns ikke noe om å ta medisiner når jeg er gravid, særlig ikke medisiner som ikke er fullt ut testet!

Skrevet

søkte på vaksineskader i forbindelse men influensavaksine på google lå mye forsknings materiale der har desverre ikke linken da jeg var inne å leste om dette for 3 uker siden. men var også en artikkel i vg for en uke eller to siden om en som hadde fått den vaksinen jeg leste om da hun var barn å hun hadde blitt lam :-\ litt kjipt

har spurt legen min 3 ganger nå hva han mener han sier at det aldri er å anbefale å injeksere levende virus til gravide det er derfor at man ikke anbefaler vanlig influensa vaksine til gravide. fordi det nettop er påvist skadelige effekter på forster etter enkelte influensavaksiner. han mener at jeg kan ta det helt med ro enda til jeg har astma og er gravid, blir jeg syk skal jeg ta paracet mot feber å drikke godt med veske å evt ta kontakt om jeg er i tvil om luftveis infeksjon å få antibiotika ( dette er helt trygt for gravide) så tror jeg følger legen min sine anbefalinger.

Skrevet

til Nervøsa:

den såkalte "studien" som viste at 13% av gravide som fikk svineinfluensa som du snakker om var ikke vitenskapelig i det hele tatt! Den var basert på 6 tilfeller!!! på 1 klinikk!!! det er jo ikke et ordentlig utvalg i det hele tatt! Så bare ta det med ro - den vanlige influensaen har større konsekvenser enn denne her! Det er kun skummelt fordi de har slengt "svin" inn i navnet! Ergo - SLAPP AV, DET VIL HELST GÅ BRA!

og jeg vil så absolutt IKKE vaksinere meg, nei...

Skrevet

Definitivt ikke!

Hørte at bare 6 % av alle i risikogruppen som testes for svineinfluensa har "den nye influensaen". Svineinfluensaen er ikke værre en "vanlig" influensa, så om du ikke er redd for at din datter skal få det, så trenger du ikke være redd for den nye influensaen.

Skrevet

Nei, jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Skepsisen til denne vaksinen er altfor stor. Jeg er frisk og rask og sjelden syk, stoler på min egen kropp til å takle dette. Jeg kommer til å takke nei til tamiflu/relenza behandling dersom jeg skulle bli smittet også.

Skrevet

Jeg kommer ike til å vaksinerer meg. Jeg leste i en av bøkene jeg fikk av jm i går at en helst ikke skal vaksienere seg i det hele tatt under svangerskapet. Spesielt ikke med "levende" vaksiner. Nei, blir jeg syk, blir jeg det, enten det er alminnelig influensa eller type svin... ;)

Skrevet

Hei alle!

Jeg prøvde å ta opp dette med min samboer i går. jeg sa; hm mon tro om jeg skal ta vaksinen eller ikke når den kommer. Han sa det må du jo diskutere med legen din. Og når jeg tenker meg om er jeg ikke helt 100% enig i det. Sant nok vet de mer om vaksiner, virus etc, men denne typen influensa er ny, denne vaksinen er ny etc og jommen ser det ikke ut til at legene er uanige også både når det gjelder bruk av vaksine og tamiflu. Så hvordan vet du at din lege har rett? Og om vedkommende sier "nei jeg anbefaler ikke vaksinen, det er så liten kjangse for at det vil bli alvorlig for deg eller for banet". Ok, men kjangesen er der... Skal de vurdere at det sikkert ikke skjer deg. Jeg driter i om det "kun er 2% som dør, eller hva nå tallene er. jeg er o redd for at disse 2% skal involvere meg. Og hva med babyen? Vi kan ikke si at alt har gått bra med barnet bare fordi det er født med alle lemmene i behold. Det er langtidseffektene jeg er redd for og de vet vi ingenting om uansett om vi får influensaen eller vaksinen. Så dette er et høyst aktuelt tema som vi må ta stilling til og stå for selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...