Gå til innhold

Kan vi ikke holde oppe noen gode "oppskrifter" ala blomstre sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lage mme er jo en stadig gjentakende problemstilling som ikke ser ut til å bli besvart der det skal, nemlig på barselavdelinger eller helsestasjoner. Har det siste året sett en haug med fortvilte spørsmål om hvordan dette gjøres enklest, men fremdeles etter boka.

Vet at blomstre har undersøkt med mme-produsenter og virkelig satt seg inn i dette temaet. Personlig går jeg god for at det hun sier, stemmer. Jeg har helsefaglig bakgrunn og ville aldri sluntre unna, men var også nettopp hysterisk opptatt av å gjøre ting riktig for at ikke vesla skulle bli syk.

Så her er oppfordringen til deg, blomstrevenn: Kom med dine gode forslag tl riktig tilberedning med kokt vann i micro, blande kaldt og varmt og evt. tilberedning for et helt døgn der det er lov.

Gjør det i en ny tråd med overskrift f.eks: "HOLDES OPPE-OM KORREKT TILBEREDNING AV MME"

Karma er fine ting, vet du! Klemmer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God idé, dette kan jeg gjerne gjøre. Blir jo adskillig mindre jobb å dytte opp en tråd enn å lage laaange svar hver gang ;-) Men da trenger jeg litt tid for å kunne få det oversiktelig nok. Dessuten er jo denne uka en fest, så i dag skal jeg ut å skåle i mer voksene saker. Hørs ut som noe jeg kan pusle med på fredagskvelden, gullrekka er vel uansett ikke i gang igjen...

Så kan man selvfølgelig legge til tips på tråden etterhvert også da! Har laget en tilsvarende på ammedebatten som tar for seg pumping (men tenkte ikke på å skrive holdes oppe). Etterhvert som andre har lagt til sine tips også så har den blitt så bra at selveste Gro Nylander har tatt vare på den for å ha til neste oppdatering av boka si.

Så nå går vi for å lage en fantastisk mme-tråd som helsedirektoratet rett og slett kan kopiere og gi ut!

:-)

Skrevet

Det gleder meg! Og det må da finnes en himmel for sånne som oss også?

= )

Skrevet

Herlig, god plan! Helsedirektoratet må jo til slutt gi seg og høre etter. Og hvis vi da kan servere en ferdig liste, slik at de ser hvilken info det faktisk er behov for, må de jo ta det på alvor!

Takk for den pumpe-tråden forresten, den er kopiert til en evt senere anledning (selv om melken da skal flomme og ammingen være like idyllisk som i en Gro Nylander film naturligvis)

Hihi, ser for meg en himmel der vi bader i mme, og alle drikker av flaske med tut? Klissete og fint:)

Skrevet

Nåååh! Nydelig tanke! = ) Og hvis helseministre, ammeforfattere og andre skumle mennesker skulle komme forbi, så detter de straks uti og drukner nesten, men bare nesten, for da kommer blomste med opprop-listene sine som de kan redde seg opp på!! Jaaa!! :-)

Skrevet

Hmmm, ser for meg Bjarne Håkon Hansen og Gro Nylander svømme i Hipp...

Jeg tror vi har blitt flaskegale:)

Skrevet

Burde vi ha to tråder som holdes oppe? En med riktig tilberedning og en med tips&triks med litt om alt fra malt til skifting av flaskesmukker osv?... Eller er alt i en tråd best slik at det bare er en tråd å holde oppe?

Skrevet

Vi kjører to, syns jeg. Mulig folk tror det er mest oversiktlig til å begynne med med en tråd, men så sklir det sikkert ut etterhvert med tanker og bekymringer om alt mulig (har sett tendensen andre steder). Så EN tråd med dine fantastiske tilberedningsmetoder med begrunnelse, og så får det evt. tilkomme en ekstra eller flere hvis folk ønsker det.

...sa 1308 bestemt! = )

Skrevet

Det heter Roger 10-4 (Tallene uttales på engelsk). Godt du er lydig, blånsten! ;-)

Skrevet

Kjempegod idè! :)

Å en tips&triks tråd er jo også genialt, er mange som har funnet seg mange lure løsninger. Blir flott å få alt samlet i en tråd!

Åhhh, tenk så flott for de ferske flaskemødrene som kommer inn hit å finner 2 perfekte tråder med alt (ihvertfall det meste) de trenger å vite :D

Skrevet

Hepp! Signerer forslag om to tråder:)

Skrevet

Da driver jeg å jobber med "leksikonet" damer!

Deler det i to. En blir med hvordan man lager mme, her tar jeg også med renhold. Den andre er ment å favne alt annet. Kom gjerne med innspill på temaer jeg bør ta med.

Skrevet

Smarte tips og triks, som nevnt, må jo være med.

Hva med linker til de forskjellige mme-produsentene?

Og kanskje epost adressene også? Hvis folk vil stille spørsmål til dem.

Og link til andre sider på nettet med info om mme (mattilsynet, det som er skrevet her inne på dib, flaskeposten)

Du er så flink blomstre!! *klapp klapp klapp*

Skrevet

Ja, flinke, flotte blomstre! Hun er pen også faktisk! Det har jeg sett på bilde! =O) Og hvis dettte skulle gå utover barna, så stiller vi selvsagt opp som barnevakt.

Skrevet

Dyktig, hjelpsom, snill, flittig, engasjert OG pen. (Har jeg glemt noe??)

Heldige mannen til blomstre - han har jo gjort DET scoooopet!

Ja, såklart stiller vi opp som barnevakt omd et skulle bli nødvendig :)

Skrevet

Hm, noen som har kommet litt vel langt ned i rødvinsglasset i aften?... Vel, vel, flasking har sine fordeler! (og jeg tar all ros til meg :-))

Ferdig skrevne temaer så langt:

-BlandeMetoden

-NanMetoden

-Renhold

-Hvor lenge koke

-Forskjellen mellom mme1 og mme2

-Kontaktinfo mme-produsenter

-Linker

-Mageproblemer

MER?

Skrevet

Der du har skrevet om forskjellen på mme1 og 2, kanskje skrive om nan3 (vet ikke om andre merker har tilsvarende?) også? At det er en tilskuddsblanding ikke morsmelkerstatning. (mange som tar feil der...)

Skrevet

Kan ikke så mye om det der selv, men jeg nevner det og oppfordrer andre om å supplere :-)

Ellers er det vel sånn at man etter nan3 kan gå over til pepsimax?...

Skrevet

Kanskje litt om oppvarming - riktig temp, og metode?

Skrevet

Da anser jeg meg som ferdig! Skal bare få kjørt stavekontroll (som plutselig ikke funka på pc'en her). Slik blir det:

Tråd 1: slik lager du mme

- innledning m/link til who og mattilsynet sine retningslinjer

- blandemetoden

-nan-metoden

-hvor lenge man må koke vannet

-renhold

-kontakt info til mme produsenter

Tråd 2: råd og tips

- innledning m/link til offentlig informasjon, flaskeosten og infosiden til Dib

- forskjellen på mme1,2 og 3

- ferdigblandet mme

- mengde mme

- mageproblemer og gulping

- tran

Totalt 10 temaer. lager det slik at innledningen blir hovedinlegget, og temane blir underinlegg til disse. Så kan man altså legge inn nye tema ved å svare på hovedinnlegget, eller supplere eksistrende tema ved å svare på det aktuele underinnlegget.... Forhåpenligvis greier vi å holde dette oversiktelig og greit.

Legges ut i morgen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...