Gå til innhold

Fast føde


Gutt april 09 + ? august 11

Anbefalte innlegg

Hvor mange måltider har dere om dagen med fast føde og hvor lang tid brukte dere fra et om dagen til to etc. Her har vi hatt snart to uker meg grøt til kvelds, bare lurer når det evt trengs med et til frokost også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi henger etter med fast føde her ja ser jeg..

fullammer fortsatt, men snusken får en flaske mme en kveld i blant hvis mor er ute på vift ;)

han har smakt most banan og et av nestles 4-mnd glass, gulrot m. pastinakk tror jeg. veldig populært, men jeg tror ikke det blir noen hele måltider før snusk blir 6-7 mnd og jeg skal tilbake på jobb. men barn er forskjellige, hvis Sander begynner å kreve mat oftere enn før, er det kanskje på tide å spe på med et måltid til? vi fulgte ikke noe skjema med forrigemann, men det har gått fint med ham for det! se det litt an du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi henger vel også litt etter :) Fullammer fortsatt og lillegutten har ikke smakt noe annet enn litt vann! Men jeg kjøpte noe risgrøt i dag for å begynne å gi litt om kvelden.. Kanskje i morgen :) Kjenner jeg føler meg veldig usikker når det gjelder hva jeg skal gi han til å begynne med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir jenten vår ett måltid om dagen med ris-grøt med banan smak. Er ikke mange skjeer hun spiser enda.. Jeg blander i litt fruktpurè fra nestle med eple og mango smak, da ble det straks mer populært med grøt. Er jo bare litt ekstra vitaminer man tilfører da, så skader ikke.

Når det gjelder når man bør gi til frokost og kveld er det vel barnet som regulerer dette, iallefall nå som de ikke har fylt seks mnd enda..

 

Er jo så moro når de begynner med fast føde:) masse gris, men mye gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger etter vi også gitt, men så var Lillegutt 4 mnd i går også da. Men hvis man har nok melk, så skal man vel ikke begynne med fast føde for tidlig heller?? Er det ikke noe med at tarmene ikke er helt klare for annen mat før tidligst 4 mnd?? (klart, nå er kanskje deres født tidlig i april??) Er litt "redd" for allergier osv som for tidlig innføring av annen mat kan gi på sikt..

 

Er det fulle porsjoner dere gir, eller små smaksprøver?

 

Lillegutt fikk en liten smaksprøve på Nestlès 4-mnd-grøt i dag, og det var populært, men det kommer til å gå en stund før han får fulle porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med grøt morgen og kveld for 3 uker siden pga at vesla drakk veldig mye morsmelkserstatning. Det ble nærmere 1,5 L i døgnet... å de skal jo helst ikke drikke mer en 1L . Med grøt morgen å kveld + en skvett med melk til grøtmåltidene holder hun seg på rundt 1L :)

Får også litt most banan, fruktpure, potetmosglass osv sånn av og til, men ikke noe faste rutiner på det ennda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, er ikke noe særlig inne i det med mme jeg, siden jeg ammer. Lillegutt får litt mme (sjelden mer enn 100 ml) noen dager hvor det ikke ser ut til at han blir mett av det jeg har, men som sagt ikke så mye, og ikke hver dag.

 

Men hva er best når de er så små (som i mitt tilfelle): Gi det lille ekstra han trenger; med mme, eller starte litt med grøt??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så vidt begynt med noen smaksprøver på grøt, men lillegutt får så masse luft og vondt i magen av det. Er urolig og hyler store deler av dagen, slitsomt for mor og far og ikke minst for barn. Var deres barn plaget med dette? Noen tips for å unngå at lillegutt får så vondt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som lurte på om du skulle gi mme eller grøt. Helsesøster kom med et råd til ei på barselgruppen min som var i samme situasjon som deg. Dersom du ammer bør du amme frem til barnet er 6 mnd og gi mme i tillegg hvis nødvendig, og begynne med grøt når barnet da er 6 mnd. Hvorfor? Det vet jeg ikke.. det sa hun ikke noe om :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linn1984: Det skal ikke være så vondt å begynne med grøt.. Jenten vår fikk litt hard mage i noen dager men reagerte ikke noe utover det. Du kan prøve å gi han malt eller sviske saft..det vil nok hjelpe litt. Men jeg ville vært litt oppmerksom på om han kanskje er allergisk da? min jente reagerte slik på mme med melk i når hun var 2mnd. Da fikk vi beskjed om å holde oss vekke fra melkeprodukter. Og vips så ble hun mye bedre. Spør helsesøster om det finnes en grøt type som er mildere for magen hans, det ville jeg gjort iallefall :)

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere det anonym skriver her. Jeg har en gutt som fyller 3 mnd på søndag og som krever pupp hele tiden, natt som dag. I tillegg varierer melkeproduksjonen min veldig, så enkelte dager har han ikke blitt mett (hvis han har spist sjeldnere en natt eller jeg har vært borte en kveld og gått glipp av en amming går produksjonen ned..) og jeg har gitt av det lille lageret jeg har i frysen.

 

Har spurt flere helsesøstre, + sendte spørsmål til Gro Nylander via Foreldre & Barn. Hun anbefalte å starte med fast føde i stedet for mme dersom man har for lite melk etter barnet har fylt 4 mnd. En helsesøster anbefalte tilskudd av mme først hvis nødvendig til man kom opp i store nok mengder fast føde.

 

Så er nok ulike oppfatninger ute å går, men alle jeg har spurt anbefaler altså fast føde hvis behov etter 4 mnd (og Gro Nylander er jo en guru på området..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med smaksprøver på maisgrøten fra Nestlè på 3 dagen nå, og Lillegutt elsker det! Er jo ikke store porsjonene, men han svelger alt, er minimalt som renner ut igjen.

I går fikk han en dobbel porsjon smaksprøve på ettermiddagen, og han sov faktisk over den ekstra ammingen vi har hatt de siste kveldene. Men det må sies at han våknet ca 19.50 etter å ha sovet fra 19.30 og måtte få litt påfyll fra puppene (aldri vært nødvendig før..) Men da trengte han ikke noe mat kl 22, og sov helt til 03 som vanlig.

Så det virker som litt ekstra med grøt hjelper her iallefall enn så lenge.

 

Han skratter og ler når jeg kommer med skjea, og blir sur når jeg tar den vekk. Og hylende morsomt er det når hunden da kommer bort for å slikke grøtrester rundt munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her har ikke fått noe annet enn melk, vann og tran men hun er ganske glupsk (liker til og med tranen) så jeg ser for meg at det blir morsomt å begynne med grøt etc. Hun er ganske stor for aldreren og sover 7-9 timer sammenhengende om natten så så lenge hun fortsetter med det kommer jeg til å fullamme til hun er 6 mnd. Hvis hun begynner å være mye våken om natta kommer jeg nok til å starte med fast føde litt tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte med maisgrøten, men det var absolutt ingen suksess her i gården. Introduserte risgrøten med banan og fersken smak - hei hvor det går! Spiser en hel porsjon på kvelden, sover fra 2000 til 0700 omtrent daglig!:) deilg! han får litt fruktpure på dagtid (halv porsjon - litt under) og spiser sånn passlig med mme (ammer ikke). Noen dager sluker han 165 ml på alle flaskene, andre dager det 100 ml på hver flaske. Noen ganger blanding. Men han er vel som oss andre mennesker - noen dagre mer sulten enn andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt elsker grøten sin på kvelden, har fått små porsjoner om kvelden fra han var ca 3 1/2 mnd, og nå får han nesten full porsjon.

Jeg tror nok han hadde spist ennå mer om han bare hadde fått det..

 

Det skal være sagt at gutten har enormt næringsvett, han har nettoppp bikket 9 kg og slurper i seg hver gang jeg ammer.

Så for hans del var det nok ikke for tidlig å begynne med grøt!

Jeg har den siste uken gitt ca 1/3 beger med fruktpuré (banan og fersken) på formiddagen, og 1/3 til etter grøten.

 

Gutten min spiser Nestlé´s havregrøt med ris og hvete, og maisgrøten deres.

 

Vi gir grøt 18.00 også ammer jeg før leggetid 19.00. Før vi begynte med grøt spiste han 22.00, 01.00, 04.00 og 04.00.

Etter to uker med grøt om kvelden har han begynt å sove lenger de første periodene. Nå spiser han ca. 23.00, 03.00 og 06.00.

Så vi merker stor fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

vil bare si at det er ikke nødvendig m grøt el noe annethvis alt går bra.ikke føl at du henger etter, men er det uroligheter om natta kan grøt hjelpe.

det er riktig som en over skriver, heller grøt enn å gi mme i tillegg til amming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...