awesome Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Var hos legen i dag og hun ville sykemelde meg ettersom jeg har en litt stresset jobbsituasjon og har litt høyt blodtrykk. Målte 130/85 i dag. Hvor er grensen på at det kan utvikle seg til sv.skapsforgiftning? Noen andre som har forhøyet blodtrkk? Hva gjør dere for å få det ned? Bare hvile og ikke spise salt?
Lovemelikeyoudo Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Jeg hadde høyt blodtrykk sist graviditet, på slutten hadde jeg 190/130! Synes ikke ditt var sååå høyt da. Hva uke er du i? Svangerskapsforgiftning er kun høyt blodtrykk+protein i urin+hevelse/vann i kroppen , så tror ikke du trenger å bekymre deg=)
awesome Skrevet 26. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2009 Takk for oppmuntringen! Jeg er nå i uke 32+6
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Når blodtrykket går over 140/90 begynner de å bekymre seg litt.. Det er undertrykket som er det viktigste.
snuffe Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Definisjonen på svangerskapsforgiftning er 140/90 og minst +1 på proteiner i urinen. Uten proteinene er det bare snakk om svangerskapshypertensjon. Jeg har hatt blodtrykk over grensen av og til i det siste, fått beskjed om å ta det rolig (allerede sykmeldt pga bekken) og får kontroller annen hver uke. De har ikke virket spesielt stresset de gangene jeg har målt 130/87 og slikt, men ene legen på sykehuset insisterte på blodprøver i tillegg til urinstix da jeg hadde 150/90 en dag. Dette kommer nok også litt an på hvordan blodtrykket ditt har vært tidligere.
awesome Skrevet 26. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2009 Har ikke hatt utslag på protein eller sukker i urinen foreløbig og har ligget på 120/70 i begynnelsen av svangerskapet. Har vært oppe 130/80 deler av 2.trimester, men ikke så høyt som 85 i undertrykk... Legen ville ha meg tilbake i morgen for å se om det fortsatte å stige..
Snabeltann Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Hei, du har ikke høyt blodtrykk Alt under 90 i undertrykk er ikke høyt. Det er HELT naturlig at blodtrykket går opp på slutten. Mitt var oppe i 135/90 sist (jeg har ligget på 125/85 ca i siste trimester), og tok en ekstra sjekk en uke etterpå, da var jeg nede i 125/85 igjen. Et tips er å måle to ganger på legekontoret, ofte har det roet seg ned etter 10 min. Det som er varsko er hvis det er utslag på proteiner i uriner, du har veldig pannehodepine og får vondt gjerne under ribbena, hevelser.. og SAMTIDIG høyt blodtrykk.
awesome Skrevet 26. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2009 Tusen takk for innspill. Legen målte tre ganger for være sikker. Hun mente bare det var for tidlig i svangerskapet til at det skulle begynne å stige. (er i uke 32+6) Men da er det jo et godt tegn at jeg ikke har protein i urinen+hevelser+hodepine..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå