Gå til innhold

Noen andre med høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og hun ville sykemelde meg ettersom jeg har en litt stresset jobbsituasjon og har litt høyt blodtrykk.

Målte 130/85 i dag. Hvor er grensen på at det kan utvikle seg til sv.skapsforgiftning?

Noen andre som har forhøyet blodtrkk? Hva gjør dere for å få det ned? Bare hvile og ikke spise salt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk sist graviditet, på slutten hadde jeg 190/130! Synes ikke ditt var sååå høyt da. Hva uke er du i?

Svangerskapsforgiftning er kun høyt blodtrykk+protein i urin+hevelse/vann i kroppen , så tror ikke du trenger å bekymre deg=)

Skrevet

Takk for oppmuntringen! Jeg er nå i uke 32+6

Skrevet

Når blodtrykket går over 140/90 begynner de å bekymre seg litt.. Det er undertrykket som er det viktigste.

Skrevet

Definisjonen på svangerskapsforgiftning er 140/90 og minst +1 på proteiner i urinen. Uten proteinene er det bare snakk om svangerskapshypertensjon.

Jeg har hatt blodtrykk over grensen av og til i det siste, fått beskjed om å ta det rolig (allerede sykmeldt pga bekken) og får kontroller annen hver uke. De har ikke virket spesielt stresset de gangene jeg har målt 130/87 og slikt, men ene legen på sykehuset insisterte på blodprøver i tillegg til urinstix da jeg hadde 150/90 en dag. Dette kommer nok også litt an på hvordan blodtrykket ditt har vært tidligere.

Skrevet

Har ikke hatt utslag på protein eller sukker i urinen foreløbig og har ligget på 120/70 i begynnelsen av svangerskapet. Har vært oppe 130/80 deler av 2.trimester, men ikke så høyt som 85 i undertrykk...

Legen ville ha meg tilbake i morgen for å se om det fortsatte å stige..

Skrevet

Hei, du har ikke høyt blodtrykk :) Alt under 90 i undertrykk er ikke høyt. Det er HELT naturlig at blodtrykket går opp på slutten.

Mitt var oppe i 135/90 sist (jeg har ligget på 125/85 ca i siste trimester), og tok en ekstra sjekk en uke etterpå, da var jeg nede i 125/85 igjen. Et tips er å måle to ganger på legekontoret, ofte har det roet seg ned etter 10 min. Det som er varsko er hvis det er utslag på proteiner i uriner, du har veldig pannehodepine og får vondt gjerne under ribbena, hevelser.. og SAMTIDIG høyt blodtrykk.

Skrevet

Tusen takk for innspill. Legen målte tre ganger for være sikker. Hun mente bare det var for tidlig i svangerskapet til at det skulle begynne å stige. (er i uke 32+6)

Men da er det jo et godt tegn at jeg ikke har protein i urinen+hevelser+hodepine.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...