Gå til innhold

50% sykemelding - MÅ jobbe 5 dager/uken?


mammanov09

Anbefalte innlegg

Jeg blir fra neste uke 50% sykemeldt. Jobber som lærer og snakket med rektor i går om dette. Hun fortalte hvilke klasser hun vil jeg skal beholde og når jeg kikket over timeplanen ser jeg at jeg da må på jobb 5 dager i uken allikevel, hvorav den ene dagen har jeg en undervisningstime på 45 min. Kan jeg "kreve" en dag fri når jeg blir sykemeldt såpass mye? Hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hvis du blir sykemld 50 % er det optimale at du og arbeidsgiver setter dere sammen og finner ut hva som er det optimale for begge parter. Vil tro at du har mye du skulle ha sagt! Du må nesten finne ut om det passer deg og helsa di best og jobbe 5 halve dager i uka eller om du vil jobbe 2 dager 1 uke for så 3 dager den neste......

Ikke glem at det er du som er sykemeldt og at det er du som må finne ut hva som passer best for deg! Inspill kan hun vel alltids få lov å komme med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er faktisk sånn at det er du som bestemmer hvor mye du orker å jobbe. Og det er også lov å prøve seg litt fram til det beste løsningen for deg.

Hvis det er beste for deg å jobbe en dag å ha fri neste dag må arbeidsgiveren din tilpasse jobben for deg.

 

Selv er jeg sykmeldt 60%. Jeg prøvde meg på å jobbe en hell dag for så å ha fri dagen etter men det gikk ikke for meg da jeg plages med bekkenet og det ikke er så bra for meg å sitte på kontoret så lenge.

Derfor prøvde jeg istedet å være litt på jobb hver dag istedet, (mellom 3 til 5 timer) så tar jeg fri når jeg føler jeg trenger å hvile litt.

Arbeidsgiveren min har tilpasset jobben min veldig bra, noe som gjør at jeg kan plutselig bli borte uten at det er krise for dem.

 

Ta en prøveuke og snakk med arbeidsgiveren din om det....

Det viktigste er at du og baby har det bra! :)

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg med førstemann. Jeg endte opp med å få de mest slitsomme timene og de "enkle" timene tok inspektør bort. Jeg hadde på 100% 5 rettebunker, og på 50% hadde jeg 4!! Det hele endte med at jeg sa ifra til legen om at de ikke klarte å tilrettelegge og viste timesplanen min før og etter, og jeg fikk full sykemelding.

Forrige uke fikk jeg full sykemelding og er det frem til premisjonen. Enten jobber jeg fullt eller er fullt sykemeldt. Og det er faktisk DU som er syk, slik at jobben skal legge til rette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...