Gå til innhold

Belønningssystem til 4-5 åringer. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg må gjøre et eller annet for å få gutten på 4,5 år til å høre mer etter, lye mer og i det hele tatt....kan være ganske slitsomt når man må si ting både 10 og 20 ganger før han hører etter og gjør som han får beskjed om. Har tenkt på en eller annen type belønningssystem, men vet ikke helt hva eller hvordan. Har dere noen tips dere vil dele? Evt. hvordan gjør dere det for å få ungene til å lye og å hjelpe til med småting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 6 da,men jeg svarer fordi om jeg :)

Hun er lite flink til å rydde. Så vi har valgt å lage litt "regler" til henne som henger på kjøleskapet. Hun må da ta av tallerken sin og sette den i oppvaskmaskinen etter hun har spist,hive klærna sine OPPI skittentøyskurven(noe som tydeligvis er veldig vanskelig!) og så må hun rydde rommet sitt. Hun får "ukelønn" av oss på 50 kr i uka (hun bor hos faren 50% så hun får altså ca 100 kr i mnd)

Er gjerne litt tidlig å gi ukelønn,men hun er veldig glad i å spare penger til noe hun har lyst på,så da tenkte vi hvorfor ikke. Nå slipper vi det maset "kan eg få ditt og datt" hele tiden hehe. Hun synes det er kjempestas,går nå og rydder rommet av egen fri vilje :D

Skrevet

Takk for tips:o) Hva om hun ikke er flink da? Får hun ingen ukelønn da, eller bare mindre? Må få gutten til å skjønne sammenhengen av det å være ulydig/ikke hjelpe til og det å miste goder...og omvendt...ikke så lett;o/

Skrevet

Det har ikke skjedd faktisk,at hun ikke er flink etter vi innførte dette. Men om det skjer så får hun ingenting da tenker jeg.

Jeg fikk ikke ukelønn før jeg selv var 14 år jeg,så det er jo en smule tidlig,men det funker så bra! Da lærer hun å spare også samtidig :)

Ikke så lenge siden vi tok en tur i leketøysbutikken og hun brukte litt penger hun hadde tjent hehe. kjempestolt var hun ! :D

Gjest thricane
Skrevet

hei

vi har vært mellom samme her med gutten på 5 år, som også har litt språkproblemer osv, samtidig som han ikke hører.

jeg kjøpte tavler på europris, en som man bare tegner med tusj på og en som har tavle pluss sort "filt" på andre siden. tegner noen tegninger av hva han skulle gjøre. den store tavlen har morgen og kveldsstell. morgen er pusse tenner, kle på seg og spise frokost, kveldsmat er samme, bare kle av seg og legge klær på vaskerommet.

den lille har vi på toalettet i forbindelse med toalettbesøk. tørke seg, dra opp og vaske hender. disse tingene går ikke av seg selv og ender i mye masing.

startet med raske belønninger til å begynne med. hver dag han var flink fikk han enten en is eller sjokolademelk, som er det beste han vet.

har nå gått over til at han får ukepenger som han kan kjøpe et blad og en sjokolade på lørdag og en pakke fra isbilen, hvor han får en is hver dag hvis han har vært flink.

de første dagene fulgte vi han fra a-å, krysset ut en rute for hver oppgave han klarte.

et alternativ til tavle kan jo være å ta bilde av hva han skal gjøre, i stedet for å tegne.

vi har også innført husregler. rydde etter seg, sitte sammen og spise middag og at ingen får kjefte. og han er med å overholde hvis en av oss glemmer.

husk å ta det et skritt av gangen. ikke innfør mer enn en ting, og vent til det er etablert til du begynner med neste.

lykke til.

Skrevet

Takk for tips:o) Skal løpe til Europris i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...