Gå til innhold

SFO..Hva forventer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på et møte i dag og jeg har startet i ny SFO og jeg har mye jeg mener bør være anderledes. Hvor mye bør barna være ute? er det for mye eller lite oragnisert?

Akkuart nå føler jeg at jeg jobber som gjeter og gjeter barna på uteommerådet.

Jeg mener at SFO skal være et sted midt i mellom hjemme og skole. Det skal skje minst en voksen styrt aktivitet ute og en inne. Barna skal selv få velge om de vil være inne eller ute i, uten om fastsatt utetid ca 1 time. Det skal gis tilbud om lekselesing. SFO skal være et sted hvor barna skal få leke, være med venner, slappe av.samtidig få tilbud om div aktiviteter.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jeg forventer av SFO...noe langt annet enn det som er tilfelle her iallfall..andreklassingen min gikk der i fjor, og jeg er ikke fornøyd i det hele tatt..elendig oppfølging av unger som strever litt mer enn de aandre, ingen som visste hvor jenta mi var når jeg kom for å hente, ansatte som tok hardt i armer og ropte og kjefta..hun går ikke der mer nå..

Så det jeg forventer av en god SFO er voksne som er tilstede, og kan hjelpe med lekser om ungene står fast uten å kjefte og kalle dem dumme, som har gidd og overskudd til å være med dem ute, og som har tid til kanskje å høre om lillesøsteren som klippa i stykker favorittbamsen. Ok, regner med du ser hvor jeg vil her. Jeg synes du beskriver det bra i innlegget ditt, det er sånn det burde være, men desverre er realiteten ofte langt unna..kan du være delaktig i å forandre litt på dette, har du min og min datters evige takknemlighet..

Skrevet

Det du beskriver, er vel egetnlig slik vi har det på SFO her:) Så jeg er faktisk fornøyd.

De har godt samarbeid med skolen, og barna som kanskje sliter litt med enten fag eller sosialt får litt ekstra støtte. Sliter de sosialt, så blir det lagt opp til at barnet skal være med på litt mer av organisert lek. Og blir det lett bråk med noen barn, så fanger de det opp og hjelper barnet igang med egenaktivitet de vet fra før at barnet liker(dette gjelder da ofte gjengangere som lett "bråker" i overgangsstunder, og aktivitetene er avtalt med liste på forhånd).

Jeg føler det slik du sier; "...et sted mellom midt i mellom hjemme og skole."

Skrevet

Forventer av SFO? Igrunnen kun én ting. At den snarest mulig blir en frivillig, privat og 100 % brukerfinansiert sak for de få som i dag er så hjelpeløse og inititativløse at de ikke selv klarer å ta ansvar for egne barns oppdragelse!

Trenger jeg si at det er svært få SFO-barn her hos oss? Det store flertall av barna i bygda her har nemlig et bedre tilsyn før og etter skoletid! Et så viktig ansvar kan man ikke overlate til kommunepolitkere og kommuneadministrasjon å forvalte. Men NOEN er jo så hjelpeløse at de må sende barna i SFO. Som kommunen må kaste bort skattebetalernes penger på å drive, siden tjenesten er "lovpålagt". Håper virkelig den blir drevet så billig som overhodet mulig! Og det tror jeg egenlig også den blir, uten at jeg har satt meg inn i saken. Jeg har viktigere ting å bruke tiden på.

Men "gjeting" på et uteområde høres ut som en utmerket løsning, spør du meg, og jeg har forstått det slik at det er slik den stort sett drives her! Fortrinnsvis av billigst mulig arbeidskraft! Inntil ulike foreldregrupper lager "private SFO-er" slik de ønsker den og betaler kostnadene for disse selv. Da forventer jeg at kommunen, så langt det er praktisk mulig uten nybygg, stiller lokaler den har ledig til rådighet, etter prinsippet "først til mølla", om flere ønsker samme lokale. Til passende markedsleie! Og ellers bistår en privatdrevet SFO med råd og dåd og administrasjonshjelp så langt dette er praktisk mulig for kommunen. Igjen mot betaling av markedspris for administrasjonstjenesten!

Hele tanken rundt en offentlig drevet SFO er en kommunistisk tankegang. Det er FORELDRENE som har ansvar for oppdragelsen av barna. Og de er DE som skal drive "SFO" om og som de ønsker det! For egne midler!

Skrevet

At ungen trives der og har det gøy. SÅ tar jeg ansvar for lekser når vi kommer hjem. Nok og riktig klær er også mitt ansvar,- og ser det som mitt ansvar og lære jenta såpass "vett" at hun velger riktig klær selv ut ifra været...

Nå får de mat på ettermiddagen,- men har med ekstra mat til frokost da hun begynner klokka 0700,- samt litt "ekstra" slik at hun har mat om hun ikke liker det SFO måtte servere.... SFO er noe JEG trenger for å kunne ha den jobben jeg har,- jeg betaler for at jenta skal være TRYGG,- og ha noe og finne på mens hun venter på meg.

ALt utover det er bonus. Evt alternativ hadde vært heldagsskole..Da hadde det vært "Likt" for alle,-men siden barn som ikke er på SFO har leketid mens min datter er på SFO,- synes jeg også min datter skal kunne ha det..ELLER de gjør lekser når de komme hjem og leketid ettrepå ...Uansett,- det er viktig at barna får være barn og ha det gøy også,- oghvorfor skal ikke andre få ha den "æren" også kan jeg gjøre "arbeidet" med å gjøre lekser med ungene? Viktig for meg og viktig for henne at jeg som forelder er "Med på " det hun ærer p skolen...VI leker uansett ikke like godt sammen som hun gjør med venner..Derform- lek på SFO med venner,- lekser med mamma hjemme :o)

Skrevet

Det jeg forventer er at ungene blir passet på, ikke like mye som i barnehagen men at de oppdager om noen har reist hjem eller annet. Hadde noen opplevelser ifjor da min manns ene barn plutselig sto på døra. Når jeg ringte SFO var de påståelige og sa hun var der. Og når far skulle hente og hun hadde reist hjem til noen veninner, uten å siifra til SFO eller oss. Nå så tørr hun ikke gjøre annet enn hva vi sier, må plante inn hver morgen hva hun skal når skoledagen er over. Har gått bra lenge nå. Hun er vimsete fra før av.

Men forventer at ungene koser seg der. Skader de seg, blir lei seg osv blir de tatt hånd om.

Syns de voksne skal gripe inn og finne på aktiviteter om ungene ikke klarer å finne på noe selv, eller bare krangler. Her så tror jeg ikke det er noen spesielle aktiviteter de voksne setter igang. De voksne er der, men ungene får gjøre så og si som de vil. Har enda til gode å se noen kjede seg eller ikke leke der.

Leksehjelp hadde vært supert, men helt greit at de ikke har. De prøve i fjor, men de gav opp. Ungene sluttet til så forskjellige tider, så da spiste barna til forskjellige tider, ungene fikk ikke roet seg til å kunne gjøre leksene. De har ikke veldig stort område til SFO her på skolen, de er veldig mye ute.

Skrevet

så lenge sfo har en voksen på femten barn, så forventer jeg ikke så mye voksen styrt aktivitet. Det har desverre blitt en mer oppsamlings-plass med årene, fordi det er nedskjæringer blandt de ansatte.

MEN, jeg er fornøyd med vår SFO...de er hyggelige og omsorgsfulle voksne, serverer fin mat hver dag og klarer å få til svømming for alle barna en gang i uka. De bruker også mye gymsalen til aktiviteter.

Skrevet

Hi her.

Lest hva dere skriver! Møtet jeg var på gikk fint, tok opp hva jeg mente om og fikk gehør og en god diskusjon rundt dette. Så dette går riktig vei. IKKE det at denne SFO jeg jobber på er så dårlig, men de tenker på en annen måte enn hva jeg er vant til. Positive ting ved denne SFO er ., fint samarbeid med skolen, svømming, varm mat 4 dager i uken, gymsal 2 dager i uken, eget opplegg for 4.klasse. Flinke og engasjere voksene. god alderspredning og flere menn.Jeg skal ha annsvar for 2 aktiviteter i uken og det skal de andre og .

Så jeg tenker at . så lenge jeg klarer å få noen barn til og ha det fint rundt meg og mitt vesen så skal jeg være fornøyd for nå !

Skrevet

Jeg stilte ingen krav utover det at jenta mi skulle trives og ha det bra. Hovedaktiviteten er jo lek med andre barn. På dager hvor skolen er stengt er det fint med noen ekstra aktiviteter, som en tur eller lignende.

Leksehjelp er greit og SFO må sørge for at barna kommer seg på fritidsaktiviteter som er innen SFOs åpningstid (sende barna på kor, fortball o.l.).

Skrevet

Kjører deres sfo barna på kor, fotball o.l.????

Skrevet

SFO sender vel barna avgårde til avtalt tidspunkt.. det gjør nå vi da..:)

Skrevet

Med buss da eller? Eller private biler??

Skrevet

på bena... de går det er jo rett over skolegåden eller opp i etasjene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...