Gå til innhold

Spiser barna deres grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5,5 åringen spiser grønnsaker og frukt, men minsta på 2 år og 9 mnd spiser så og si ingenting. Hun spiser banan og drikker Smoothie, men grønnsaker er umulig å få i henne.

Både jeg og pappaen spiser mye grønnsaker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jupp, det gjør hun:)

Skrevet

Begge to er heldigvis glad i grønnsaker, men det går litt i bølgedaler med eldste (3,5 år) hvilke han liker. Det som er det beste han vet en dag, kan det være at han ikke liker en annen dag, og omvendt ;-)

Tilbyr grønnsaker, oppfordrer til å smake, men det de ikke liker trenger de ikke spise.

Skrevet

småen på 2 1/2 spiser masse. han liker grønnsaker og frukt best av alt tror jeg. jeg bruker frukt og grønnsaker som belønning.. hehe

har vært heldig sånn

Skrevet

Ja. Det meste, men brokkoli får jeg ikke i henne=)

Skrevet

Ja, alt unntatt brokkoli her og. Han spiser ikke tre sier han:-D

Beste han vet er paprika!

Salat og grønnsaker spiser han daglig.

Skrevet

Noen tips til hvordan jeg kan få minsta til å spise grønnsaker da?

Skrevet

Bland det i maten hennes.. Mos det om du får til det.

Min hadde en periode hvor han fikk for seg at han ikke likte gulrøtter. Moste det da i maten, og fortalte ham at, jo det liker du osv. Til slutt ble han veldig glad i gulrøtter:)

Skrevet

Mine elsker grønnsaker.. Sitter faktisk å plukker ut grønnsakene fra tallerkenen. Å får de ikke det som er igjen i kasserollen som "dessert", så blir det to små meget misfornøyde her i heimen ja.. hehe :)

Skrevet

Hva med å la henne spise dem rå da? Vet ikke om du bare gir henne kokte til middag ol.

Her har vi alltid brokkoli, kålrabi, blomkål og gulrøtter ( både kokte og rå) tilgjengelig slik at hun tar når hun vil ha.

Skrevet

Ungen digger brokkoli og hater gulerøtter. Liker frukt, men enkelte dager er druer digg og eple ut, andre dager omvendt. Eg og faren spiser myke grønnsaker, men unge kopierer ikkje våre matvaner i det heile tatt.

Skrevet

Ja, de begynner å spise sånn rundt 4-årsalder.

Skrevet

jepp.. eldste på snart 5 har hatt veggis perioder så ja, han spiser alt av frukt og grønt.. men lillemor er lit mer kresen.. frukt sklir ned, men grønnsakene plukker hun litt mer på .. men hun spiser det om hun må ;)

Skrevet

Eldstemann på 4 1/2 spiser grønnsaker. favorittene er gulrøtter, agurk, rød paprika og mais. Disse spiser han rå.

Ellers så spiser han kokt brokkoli.

Han kan spise enorme mengder hvis han får dip med grønnsakene : )

Minsten på 2 1/2 er ikke så begeistret for grønnsaker.

Men han spiser masse frukt da. Og bær. Også liker han stekt kantarell

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Ja, grønnsakene er det som går først ved middagen. Elsker kokte gulrøtter, mais og erter. Agurk er også en slager. Av frukt spiser hun det meste, men banan og vannmelon er favorittene.

Skrevet

Ingen av de spiser annen frukt eller grønt enn banan.

Å mose grønnskaer inn i maten fungerer heller ikke. Han granser maten og er det noe andreledes med den er den uspiselig.

Eldsten er skikkelig vanskelig på det det der, og det virker som minstejenta går i samme fotspor dessverre.

Skrevet

Ja, han elsker både grønnsaker og frukt. Favoriiten er grønne oliven! Han er 19 mnd.

Skrevet

Samme problemet som Frokostquiz. Nytter ikke å mose det i maten. Dessuten så vil hun ikke ha poteter heller, så får ikke skjult grønnsakene i de.

Har prøvd rå grønnsaker uten hell.

Skrevet

Ja, tomater, mais og rå gulrøtter, ellers er hun skeptisk..., men vi pusher ikke. Glad hun spiser noe:)

Skrevet

Eldste på 5 år likte alt av mat til 4 års alderen, da likte han plutselig ingen ting. Men nå går det litt bedre, spiser i alle fall gulrot, tomat og agurk. Elsker all frukt da, bortsett fra appelsin.

2 åringen spiser det aller meste, bortsett fra brokkoli og salatblader.

Skrevet

Alle spiser mye grønnsaker, men skal ikke påstå at alle er veldig varierte. To av de nektet å spise grønne-grønnsaker i lang tid. Men det gikk seg til uten mas, og når de glemte å studere maten veldig endag. Spesielt etter vi fikk sukkerter i hagen, da var grønne-grønnsaker veldig godt.

Men ungene spiser mest rå grønnsaker. De har elle minst en gulrot med seg på skolen hver dag. Og den skal være kuttet i staver. Epler skal være kuttet i båter osv.

Så når jeg titter i skapet og tar litt av alt vi har, kutter opp og legger i en bolle slik at de kan kose seg når det er barnetv forsvinner det fort. Selv de tingene jeg tror de ikke spiser.

Jeg spiste aldri kokte grønnsaker som liten, men rå grønnsaker spiste jeg masse av. Ikke mye forskjellig heller, men fikk i meg min daglige dose og vel så det.

Hjelper ikke å mase her i huset hvertfall. Sette frem, så tar de om de vil. Setter ofte ut brødskiver med pålegg og en stor bolle med frukt og grønt når ungene har besøk. Mye mer gøy å spise på benken ute, enn å ødlegge leken med å gå inn. Nabodama har blitt overrasket over sønnen sin som har spist grønnsaker han aldri vil spise hjemme blandt annet.

Mi eldste ville kun ha kokte, kalde grønnsaker som liten. Hun tok med restene fra middagen når det var barnetv. Der satt hun forran tv og spiste kalde,kokte grønnsaker.

Men hadde det vært noen som ikke ville ha, så hadde det fått være. Jeg gidder ikke stresse mye med det, plutselig finner de ut at det var godt eller ikke. Gav opp det med å få ungene til å spise variert, sundt og bla bla bla når eldste nektet å spise som liten. Alle er vi forskjellige og liker forskjellige ting og på forskjellige måter.

Skrevet

Gutten på 4,5 år har blitt flinkere i det siste med å smake på grønnsaker og liker det meste nå:o)

Jenta på 2 år liker bare gulerøtter...

Skrevet

Lillemor på 2 er veldig glad i frukt iallefall :) Av grønnsaker liker hun minimais, agurk, tomat og paprika. Men hun spiser ikke mye av det. Men hun får alltid tilbudt mye rart og jeg lar det ligge fremme. Hun tar seg en smaksprøve når ingen ser ;)

Skrevet

De spiser det aller meste, selv om eldste på 4 bare vil ha kokt eller stekt løk hvis det er i helt små biter i maten.

Det hender rett som det er at de sier "liker ikke" om et eller annet, men det betyr bare at det ikke er det de har mest lyst på akkurat da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...