Gå til innhold

Hva slags smertestillende anbefaler/fraråder dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv har jeg født tre ganger, og av ulike årsaker aldri fått epidural. Lystgass har heller ikke vært et alternativ der jeg tidligere har født. Jeg har derimot fått Petidin en gang, det anbefaler jeg ikke, da det gjorde både meg og babyen sløv. Hjalp ikke mot smertene, men gjorde at siste del av fødselen ble litt borte for meg.

Steriltvannspapler fikk jeg ved fødsel nr 2. Hadde blitt advart av ei venninne på forhånd om at jeg burde takke nei, men var desperat etter noe som kunne hjelpe, så jeg tenkte jeg kunne prøve. Det var det vondeste av hele fødselen, og hjalp ikke noe.

Lokalbedøvelse i skjeden (pudendalblokkade) har jeg fått to ganger, og det syns jeg hjalp veldig mot svien idet barnet skulle presses ut, så den vil jeg anbefale til andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født en gang. Prøvde lystgass og akupunktur. Lystgassen kastet jeg opp av, men har jo hørt om mange det funker for. Akupunkturen gjorde at det føltes som riene ble verre. Tok dem ut etter en liten sund. Denne gangen skal jeg prøve badekar! Prøver uten epidural denne gangen også..

Skrevet

jeg anbefaler epidural!

jeg kjente et stikk når lokalbedøvelsen ble satt (som et stikk i en nerve), men thats it!

fungerte veldig bra mot de uutholdelige riene og gjorde at jeg fikk samlet krefter til å presse.

for min del tok det nok noe lenger tid etter epiduralen ble satt og jeg fikk drypp for å få igang pressriene da de avtok.

prøvde også badekar først, jeg synes ikke det lindret noe smerte, men det var utrolig herlig når man fikk slappet av mellom riene.

Skrevet

Jeg har hatt dårlig erfaring med epidural. Veldig godt med badekar og lystgass (som krever litt "trening").

Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg med Pethidin og anbefaler det IKKE. Har heller aldri rukket epidural og synes ikke det gjør så mye (født to ganger før). Best erfaring har jeg fra sist med akupunktur (beroligende men ikke spesielt smertestillende), lystgass (måtte få bedre opplæring i bruken enn første gang) og Fentanyl (brukes såvidt jeg vet bare i Kristiansand) som tok "toppene" av riene når lystgassen ikke ga full effekt lenger. Pressriene var ikke vonde synes jeg, sved litt når hodet sto i åpningen mellom to rier men det gikk så fort liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...