Gå til innhold

Hvordan har dere valgt faddere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viktig at det er like mange som "tilhører" mor og far?

Familie eller venner?

Bør man ha mye kontakt på nåværende tidspunkt, eller er det ok med venninna som introduserte foreldrene for hverandre, men som vi nå ikke har kontakt med så ofte lenger?

Bør de bo nærme?

Skal man tenke på økonomi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan en velger? Det er opp til hver enkelt. Og hva en mener en fadder skal være etter dåp osv. Dere kan jo velge den venninna, men vil hun følge opp? Hvorfor skal dere tenke på økonomi?

Vi valgte min søster og mannen hennes og pappaens søster og mann...

Vi ville velge noen som kjente barnet, og som kom til å være der for barnet opp igjennom oppveksten. Som husker på barnet i forskjellige anledninger , osv.

Mine faddere var venner av familien, men ikke mye kontakt med de nå. Sist jeg så de var på min konfirmasjon, da de følte de måtte stikke innom før det var det flere år i mellom. Jeg er nå 23.. En av mine faddere er også død..

Skrevet

Økonomi?! Hva har det med saken å gjøre???

Vi har valgt en fra familien (min side), og en nær venn av hver av oss. For oss er det viktig å velge personer vi tror vi være til stede i veslas liv, enkelt og greit. Det er ikke viktig for oss å ha like mange fra hver side, selv om vi kanskje hadde hatt det om det hadde vært naturlig å spørre noen fra sambo sin familie også. Det er det ikke, så da ble det som det ble.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi vi ikke aner hvem vi skal velge.

Min samboers bror er soleklar da, han skal få bære mini til dåpen. (De er bare to brødre og er veldig sammensveiset, så dette er helt naturlig). Men er det da rart å ikke samtidig spørre kjæresten hans (har vært sammen i 6 år, men bor ikke sammen da hun fremdeles studerer)?

Og så er det så mange andre som på en måte "forventer" å bli spurt om å være faddere, så vi føler liksom vi må prøve å være "rettferdige".

Dette inkluderer:

-en av mine brødre (som jeg har sagt det til en gang for mange år siden at han skulle få være fadder til mitt barn, men som jeg har sklidd veldig fra de siste årene)

-min søster (som jeg har jevnlig kontakt med selv om vi har lite til felles, jeg er fadder til hennes eldste)

-min venninne (og hans kusine) som førte oss sammen for flere år siden, og som har fortalt hele slekta at hun gleder seg til å være gudmor uten at vi har antydet at hun kommer til å bli spurt om det, nettopp fordi vi nå snakkes kanskje en gang annenhver mnd.)

-min fetter (som alltid har vært litt "storebror" for meg, og som i tillegg er kompis av min samboer).

-hans bestevenn med samboer (de har vokst opp sammen, vi har mye kontakt med dem og min kjære er fadder til en av deres tre, men vi føler ikke de stiller opp like mye for oss som vi gjør for dem)

-I tillegg har jeg et par gode venninner som ikke forventer det, men som jeg gjerne skulle spurt. De bor imidlertid på en annen kant av landet, og selv om jeg har mye kontakt med dem over telefon o.l. er det jo ikke så ofte vi får til å treffes, og da er det vel ikke så enkelt å følge opp en unge heller?

Når det gjelder det med økonomi, så skjønner jeg at jeg trenger å forklare den litt mer. Min samboer er nemlig litt bekymret for hvilke konsekvenser faddervalg har for gaver o.l. Ikke for å velge slik at mini skal få mest mulig i gaver altså, men mer med tanke på utjevning i forhold til barn nr. 2 (som vi jo håper å få). Da tenker han først og fremst på at om vi velger mye tanter og onkler til førstemann og venner til nummer to, kan nummer to ende opp med mer gaver enn nr 1, men også at faddernes pengebruk på barnet kan variere fra barn en til barn 2. Jeg synes dette ble utrolig vanskelig å ta hensyn til, men ser jo poenget hans.

HI

• 2 uker senere...
Skrevet

ikke lett å velge, jeg kommer til å velge min eneste søster, min "favoritt-tante" og min bestevenninne ( jeg er fadder til min venninnes datter og hun kaller meg tante ) mens mannen sikkert velger sin søster og en av sine foreldre eller kamerater, det får bli opp til han når den tid kommer.

Når evnt nr to kommer så vil jeg nok velge min søster igjen og mest sannsynlig en annen god venninne.

Selv hadde jeg mine besteforeldre som faddere, og de er alle døde nå.. men det var vel mer vanlig for 30 år siden.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt så mange. Tror folk føler mye mer ansvar når man er en av to faddere enn en av mange. Vi skal ha to fra nærmeste familie, som vi vet kommer til å være tilstede og være der for barnet. Er så heldige at vi har masse søsken å velge mellom, slik at nestemann (og neste deretter.. he he, om det blir aktuelt..) kan få supre faddere også. Jeg synes ikke det gjør noe å velge din sambos mann, men ikke hans kjæreste. Min sambo og jeg har f.eks. et fadderbarn hver (som den andre ikke er fadder for).

• 2 måneder senere...
Skrevet

Skjønner virkelig ikke den økonomiske biten din samboer tenker på - faddere har ingen plikt til å gi gaver til barna opp gjennom årene - samme om de er venner eller tante eller onkel. Dette blir et merkelig grunnlag!

Din samboers bror sin dame gjennom 6 år...der må dere vurdere om det er et seriøst forhold som mest sannsynelig kommer til å vare (hadde sett på alder, fremtid etc). Men 6 år høres veldig seriøst ut da?

Har sett her inne på forumet at mange blir skuffet etter å ha valgt venner som faddere, det er pga mange har høye forventninger av dem - og tror de skal være der for barnet som et annet familiemedlem resten av livet.Faddere i dag har da ikke noe ansvar for å følge opp barnet. Så ikke forvent deg for mye her.

Vi kommer til å kun velge faddere i nær familie.

Husk at venner kommer og går, mens familien vil alltid være der!

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, dette syntes jeg også er vanskelig og lurer en del på hvor mange en kan ha?

Nå har jeg kuttet til beinet (føler jeg) og da står jeg igjen med 8 stk hvorav 3 par og to utenom. Jeg leste at det ikke var normalt å ha mer enn 6, men det blir rett og slett for lite for oss.

Jeg er gravid og vi kommer ikke til å klare å få flere barn, så det går heller ikke an å "spare" noen til evt neste barn.

Alle fadderne unntatt et par er i familien.

Skrevet

Jeg har avtalt dåp med kirken nå denne uken, og fikk beskjed om at dert var minimum 2 og maks 6 faddere.

vi hadde ikke tenkt å ha så mange. min eneste søster, og samboers eneste søster. Mamma har veldig lyst, så vi ble enig om at det var greit. Men da ble det flertall fra min side. Så da ville samboer ha moren sin også. Da ble det plutselig 4. Da syntes jeg det egentlig var mer enn nok. Men ble enda en til i helgen. Da hadde samboer spurt en kamerat når de satt å så fotball og drakk øl. Ikke helt fornøyd med det! Og han angrer selv også. Men nå har vi 5! Og samboer har lært at han ikke skal ta store avgjørelser uten å snakke med meg først. Hvertfall slike ting som angår vår sønn og som er viktig for meg.

Skrevet

Min første:søstra mi(bar jenta),bestevennina mi(som og var min forlovar) og 2 av brødrene hans.(eine tok av lua)

Nr 2: søstra(tok av lua) og bror min,bror til mann min(bar guten),svigerinna mi(mannen sin side) og 2 kamerater av mannen.

Nr 3: svogeren min(bar guten),ei vennine av meg(tok av lua),ein kamerat av mann min og kusina mi.

Me har valgt bevist faddrar av familie og venner. Om me skulle få nr 4 ein gang,trur eg me kjem til å slite litt...Men då trur eg at eg vil velge ein kollega som eg er mykje med.

Skrevet

Valgte familie og venner som jeg er sikker på at jeg kommer til å holde kontakt med som 70 åring. Venner som nettopp har komt til gjennom studier synest jeg er litt unaturlig å velge. Foreldrene mine gjorde det selv, og de har jeg aldri kjent eller sett siden konfirmasjonen. Da møtte bare en opp siden de var skilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...