Gå til innhold

God bok om barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med forslag?? Har lyst på den som heter what every parent wants to know, med supernanny. Andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest mange bøker om barneoppdragelse. Den i særklasse mest nøkterne og med best "nyttefaktor" jeg selv har lest er Ross Campells bok "Er du glad i meg?" Boka har nettopp kommet i nytt opplag (nr 12) på norsk, nå utgitt av forlaget Prokla-Media.

Her får du ingen ferdigtygde løsninger av typen "hva gjør jeg om ...." Du får opplæring i grunnkunnskap og grunnholdninger som er avgjørende for SELV å takle de konkrete problemene som måtte oppstå på en god måte. Og du får mange eksempler på HVA foreldre har gjort, HVA det førte til og HVORFOR det gav denne konsekvensen. Slik at du selv kan tenke og vurdere videre.

Forfatteren legger i forordet på ingen måte skjul på at han er en kristen. Men dette er likevel ingen "kristen bok om barneoppdragelse", det er en bok om barneoppdragelse! Skrevet av en dyktig barnepsykolog med en anerkjent amerikanst doktorgrad. Hvor forfatteren riktignok henter noen av sine eksempler fra kristen sammenheng (som han jo kjenner best), men som er akkurat like relevant i andre sammenhenger. For, som forfatteren nevner i en bisetning et sted: Noen "kristen barneoppdragelse" finnes ikke, det er en myte. Barn er akkurat de samme barna uansett. Men en kristen livsholdning vil derimot prege de VALG man gjør i barneoppdragelsen. Akkurat som alle andre livsholdninger vil det.

Boka er velsignet fri for "lettvint-løsninger", forfatteren er svært bevisst på at barneoppdragelse er et langsiktig prosjekt, hvor du om 10 år, ikke i morgen, høster det du nå sår. Og boka har en oppfølger om "ungdomsoppdragelse" som heter: "Er du fortsatt glad i meg". Også lesverdig nå, om ikke på dyptpløyende nivå. Den hjelper deg nemlig til å se sammenhenger mellom det du gjør og ikke gjør nå og det du kan vente å høste om 10-15 år!

Skrevet

Jeg kan anbefale "De utrolige årene". Husker ikke i farten hvem som har skrevet den, lånte den på biblioteket.

Den var virkelig god og hadde mange nyttige råd og tips!

Skrevet

Webster-Stratton heter hun:) Jeg skulle til å anbefale den samme boken(De utrolige årene):)

Skrevet

Loving without spoling holder jeg på med, den har mange gode tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...