Gå til innhold

Noen her som har hyperthyereose? (for høyt stoffskifte)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag pgs svimmelhet, skjelvinger og kronisk sulten;) Spiser ofte og mye, men kjennes ut som jeg går med kronisk lavt blodsukker og legger heller ikke på meg et gram...

De siste dagene har jeg blitt mye verre og er sliten hele tiden. Selv når jeg slapper av og sitter stille er jeg urolig i kroppen og jeg kjenner hjertet jobber hardere enn vanlig.

Tok en del blodprøver og fikk beskjed om at dette mest sansynlig var for høyt stoffskifte. Vi har ikke noe av det i familien og jeg kjenner heller ikke noe særlig til det.

Noen har som kan noe om det og gidder å fortelle litt om hvordan det er for dere, behandlingsopplegg osv?

Hadde jeg satt veldig pris på;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor har det. Hun har vært plaget med det de siste årene og akkurat fjernet del av skjoldbruskkjertelen. Hatt mye problemer med det. Vært varm, la på seg mye, nervøsitet osv. Det har vært tøft for henne.

Skrevet

Hei, lurer faktisk på om jeg også har dette!

Leste at det var veldig sjelden, mye mer vanlig med lavt stoffskifte!

Jeg har hetetokter, høy hjerterytme til tider, uro i kroppen rett og slett. Samt prikking i hender, noe jeg fant ut var ett symptom!

Hvordan har du det da? Er det bare en blodprøve for å sjekke det?

:)

Skrevet

Jeg fikk for høyt stoffskifte for 3 år siden, og har siden det vært mye syk. Ble lagt inn på sykehus to ganger ganske akutt... Jeg skjønte nok ikke hvor syk jeg egentlig var.

Symptomene mine var at øynene forandret seg, halsen ble større, jeg tok av 20 kg på 3 mnd, jeg svetta mye, sov mye, ble fort irritert og lei meg.

Det med øynene og halsen skyldes struma, det er noe mange får i forbindelse med stoffskifte (min sykdom heter grave`s).

Jeg ble innlagt på sykehus og fikk begynne på medisiner. Det store spørsmålet er jo å finne riktig dose, og dette har de enda, etter 3 år, ikke klart å finne...

Det har vært 3 rare år, med både oppturer og nedturer. Jeg forstod nok ikke hvor syk jeg egentlig var. Etter 1,5 år på medisiner klarte jeg å få gjennomslag på operasjon. Du skal vanligvis gå 2 år på medisiner før du får operere, men i mitt tilfelle var verdiene så høye at jeg fikk gjennomslag.

Jeg fjerna 3/4 av skjoldbruskkjertelen og halsen ble mindre, øynene ble mindre (men er fortsatt ikke bra). Jeg er fortsatt trøtt og sliten, og har enda ikke kommet meg ut i arbeid.

Det er nok et ekstemtilfelle jeg har, men det er ikke en sykdom du skal ta lett på. Du må ta det på alvor og lytte til kroppen din. Hvis dere har et lokallag der du bor kan det være lurt å gå på disse møtene, det har hjulpet meg mye å snakke med andre som er i samme situasjon.

Håper legen din vet hva som skal gjøres! Bare spør hvis du lurer på noe :)

Skrevet

Glemte å skrive noe....

(glemskhet er også et symptom, hehe... vi kan gå rundt som senile gamle damer av og til)

Et annet symptom var pulsen min, jeg hadde 130 i hvilepuls når jeg ble lagt inn på sykehus. Det verka i brystet og var skikkelig ubehagelig. Pulsen er fremdeles høy noen ganger, men jeg har heldigvis ikke en hvilepuls på 130.

Skrevet

Takk for svar;)

mum og boyz: har tatt blodprøver ja- tok ca en uke før jeg får svar.

mamma til litjen... virker som du har det mye hardere enn meg ja! Nå er det jo ikke helt sikkert jeg har det da, men kjenner det skal bli godt å få svar nå ja! Jeg er på jobb om dagen, men har sagt fra om hvordan det er så går heller hjem om jeg ikke orker mer. Blir fort sliten og skjelven!

Skrevet

Du vil nok føle bedring etter noen få mnd hvis de finner riktig dose til deg med Levaxin. Men ikke slit deg ut på jobb, da er det bedre å jobbe halve dager. Det viktigste rådet jeg kan gi deg er å lytte til kroppen. Husk at du skal ha den lenge, du kan ikke bytte den ut.

Det er bedre å være sykemeldt i en mnd nå enn å plutselig gå på en smell hvis du sliter deg ut. Da kan du fort risikere å være hjemme i 3 år, sånn som jeg har vært...

Skrevet

Jeg fikk graves etter fødsel da jeg fikk førstemann. Var nok sykere enn deg, for jeg fikk ikke sove (sov kanskje to timer i døgnet), brakk meg ved den minste anstrengelse. Kunne ikke ta på mascara pga skjelving, gikk ned 10 kg på to uker, klødde i hele kroppen, pulsen dunka. Mannen måtte være hjemme for å ta seg av barnet vårt.

Jeg ble behandlet med neo-mercasol og levaxin. Etter 1,5 år var verdiene mine såpass bra at jeg "fikk lov" å bli gravid igjen. Symptomene er ofte fraværende under svangerskap. Jeg fødte for 8 uker siden og er nå veldig spent på om sykdommen slår ut igjen. Om den gjør det vil jeg få fjernet skjoldbrukskjertelen med radioaktiv behandling (skal ikke ha flere barn, så da er jeg ikke redd for det).

Skrevet

Mener du virkelig at det tar så lang tid? Kjenner jeg får litt hetta her nå...

Mannen min jobber form og em annenhver uke så den uken han jobber em er han vekk fra 12.30-21.30 pluss at han da ofte jobber natta i tilleg og da må han jo sove til han drar neste dag... De ukene er jeg så og si alene med våre 3 barn med alt det innebærer...

Jeg jobber bare 50% annenhver dag og ikke helger så jobber ikke så mye, men jeg jobber i hjemmetjenesten så er jo litt stressende jobb.

Får vel vente til prøvesvarene kommer og høre med legen da kanskje?

Vil ikke sykemelde meg egentlig, men merker jo at kroppen ikke henger helt med om dagen;(

Skrevet

Jeg fikk det da jeg var 16 år. Var helt utslitt i en lang periode, sovnet på skolen og etter skolen og egenlig overalt, spiste som en hest, var alltid ekstremt varm og hadde kjempehøy puls. I tillegg hadde øynene mine forandret seg og blitt mer utstående.Da det ble oppdaget hadde jeg gått med det så lenge at jeg måtte begynne på hjertemedisin fordi kroppen min hadde jobbet så ekstremt så lenge at de var redd for hjertet mitt selv om jeg var så ung. Begynte på medisiner, neo-mercazole het de på den tiden. Gikk på medisinene i kanskje 5-6 år før legen mente at vi skulle prøve å trappe ned og se om kroppen kunne klare seg uten. Hadde tre lange nedtrappingsperioder uten hell. Da ble det bestemt at skjoldbruskkjertelen skulle settes ut av funksjon ved at jeg ble behandlet med radioaktivt jod. Gikk også på en skikkelig kortisonkur pga øyekomplikasjonene.

Pga dette har jeg nå lavt stoffskifte og vil alltid være avhengig av medisiner. Synes det går greit nok nå, men er jo fortsatt ikke frisk. Er nå 32 år så begynner å bli en vane med bra og dårligere perioder, man må bare ta hensyn til at man har en kronisk sykdom.

Håper legen din finner ut av det og lykke til:-)

Skrevet

Jeg merker heldigvis ikke noe på søvnen! Men våkner i perioder på natten og er skikkelig svett! Merker gennerelt at jeg er varmere enn vanlig og svetter mer.

Ang skjelvinger er det mer og mer plagsomt. Kan miste ting og føler meg nervøs og klumsete. Jeg får også plutselig svimmelhet og det er ikke noe særlig når jeg er alene med barna.. Nå har jeg lavt blodtrykk-har alltid hatt det så er jo vandt til å bli svimmel når jeg reiser meg, men nå kan jeg bli det helt plutselig. Føler meg skikkelig sulten også er det ofte bare 1-2 timer siden jeg har spist...

Skrevet

Jeg hadde høyt stoffskifte sommeren 07. Skjelvinger på fingrene, stressa hele tiden, konsentrasjonsvansker, hjerteklapp, sov dårlig, konstant sulten og føltes ut som du sier at jeg gikk med lavt BS hele tiden. Sånn du føler deg når su har drukket 10 kopper kaffe og røyka 20 sig. Hehe.

Jeg fikk Neo Mercasole av legen min samtidig som han henviste meg til Endokrinologisk på sykehuset. Tok en stund før jeg fikk time, men de tablettene funka. Var som å slå av en bryter i hodet mitt. Det ble endelig STILLE...Da jeg omsider fikk time på sykehuset hadde jeg fått for stor dose tbl. og hadde fått lavt stoffskifte så han sykehuslegen plukka av meg tbl. og siden da har jeg vært frisk. Det kan ofte skje at man får forbigående høyt stoffskifte pga. infeksjon i skjoldbruskkjertelen. I de fleste tilfeller er det unødvendig med operasjon, eller å ta knekken på kjertelen med radioaktivt jod. De aller fleste blir friske med tabletter over en periode på 1-2 år.

Skrevet

Hørtes bedre ut Fjollsa! Men virket som med. hadde effekt på deg ganske raskt?

Kjenner at jeg blir enda mer stresset når jeg leser om hvor lang tid det tar...

Du traff spikeren når du sier 10 kopper kaffe og 20 sig;) He-he, har faktisk lurt på om jeg bare har drukket for mye kaffe noen dager:)

Skrevet

Overlord: rart du sier at symptomene dine var borte under svangerskap- jeg har nemlig fått høyt stoffskifte på grunn av mine svangerskap! Såkalt svanegrskapsfremprovosert hyperthyreose. Spiste døgnet rundt og holdt på å dø av sult de første månedene av graviditetene mine. Jeg visste fra før at jeg har høyt stoffskifte og har alltid spist som en hest uten å legge på meg, men dette var sinnsykt!! Legen tok blodprøver som viste hyperthyreose. Men det merkelige skjedde i begge svangerskapene at det stabiliserte seg og la seg rett under normalgrensa i 4.-5. svangerskapsmåned begge gangene. Legen var også lettet for dette, for de medisinene skal helst ikke tas av gravide. Etter svangerskapene har jeg vært normal, dvs hatt høyt stoffskifte (i øvre sjikt av normalen, men ikke over). Vet hvor kjipe de symptomene er, utslitt og trøtt hele tiden (selv om min lege sa at det er mer vanlig v lavt stoffskifte, men man blir jo utkjørt av å være sulten 24 t i døgnet også! Ble liksom aldri mett). Men prikking i hendene har jeg også hatt, visste ikke at det avr et tegn, og glemskhet! Får håpe du slippe medisinering da, hi. kroppen kan tydeligvis deale med/ordne opp i en del tilstander selv også:)

Skrevet

Håper du slipper å gjennomgå så mye styr som flere over her har vært nødt til:) Lykke til med prøveresultatene!

Skrevet

Forresten så var jeg sldri sykmeldt på grunn av dette enda jeg hadde veldig høyt stoffskifte. Husker ikke tallene, men husker legen sa det var skyhøyt. Ble bedre med en gang jeg fikk tbl. og sov godt igjen nesten med en gang. Jeg hadde jo gått på jobb uten å sove godt allerede i flere uker.

Skrevet

Hadde jo vært fint å slippe medisiner, men samtidig så hadde det vært fint å "fått noe for det".

Ser jo når jeg leser de forskjellige svarene at hyperthyreose kan oppleves veldig forskjellig og at man regerer forskjellig på div behandlinger.

Jeg er ikke sliten som etter en joggetur- sliten, men når jeg sitter og slapper av så kjenner jeg kroppen jobber, skjelver og hjertet banker som bare det alikevel. Så jeg har liksom en uro/nervøsitet over meg hele tiden. Sånn sliten mener jeg;)

Skrevet

Takk for det fjollsa- får håpe det ev.hjelper så raskt for meg også;)

Skrevet

jeg har alle sympt på høyt. men har lavt.

hjertebank, glemsk, legger ikke på meg.

sur\grinette. trett, alltid sulten. prikking i henda. osv.

Skrevet

det vet jeg, fordi kroppen min har spist opp skjoldbrukskjertelen min. så den er helt borte, og bruker levaxin.

(men jeg slurver med medisinen) og da kommer sympt fort.

for tiden er jeg så sliten på jobb at jeg nesten ikke orker å gå.

Skrevet

morsomt at noen her skriver at de mister lett ting. for hjelp so slepp hend jeg er.

aldri tenkt på det som et sympt. :)

Skrevet

Lavt blir litt anderledes enn høyt...Høyt er mer uvanlig og er som regel lettere å behandle. Det blir som oftest bra. De som har lavt må gjerne ta Levaxin resten av livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...