Gå til innhold

Hvordn bli ambulansearbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i full kontorjobb, men har de siste årene hatt en hemmelig drøm om å bli ambulansearbeider. Men siden jeg har barn, samboer og gjeld, så frister det ikke å begynne på vgs igjen. Har kikket litt på forskjellige nettsteder, men finner ingen klare svar på hvordan jeg kan bli lærling uten å måtte ta vgs om igjen? Jeg har ingen medisinsk eller helse/sosial bakgrunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går ann å gå rett ut i lærlingtida og i steden ha 4 år i læra ( normalt to år) :=)

Men det er jo mye kveldkurs å ta da. Og helse og sosial er det enkleste man kan ta i verden ( jeg lover!! )

Skrevet

Hvordan er det når man er voksen, følger man da også 30-50- 80% av lønnen ?

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men hvorfor skulle voksne ha bedre betalt enn de unge? Ganske sikker på at de følger vanlig lærling lønn ja!

Skrevet

På jobben er det hvertfall noe som heter "voksenlærlig", og de begynner rett på 70%.

Skrevet

Blir ikke det litt urettferdig? Jaja, ikke veit jeg, men i mitt syn er ikke dette rettferdig. Men hadde ikke forundra meg om det var sånn.

Skrevet

Fordi voksne ikke bor hjemme gratis, har kontantkort på mob og får all mat av mamma og pappa. Som voksen og etablert har man utvilsomt en del regninger og kan derfor vanskelig leve på 30%lønn

Skrevet

Mannen min er lærling, men ikke som ambulansesjafør. Han har forhandla seg til sin lønn. Når de tar inn voksne lærlinger så er det vanlig, eller så får de hjelpearbeider-lønn(de som ikke har relevant vgs). Lønna ligger høyere enn for unge lærlinger som kommer omtrent rett fra skolebenken. Grunnen er at en voksen ikke har noen mulighet for å arbeide for 70kr timen eller hva nå lærlinglønna er. Dessuten er voksne lærlinger mer stabil arbeidskraft, de slipper å læres opp i hvordan arbeidslivet fungerer osv. De har også mye kunnskap som en ung arbeidstaker ikke har opparbeidet seg. Og det skulle jo bare mangle at også lærlinger skal få betalt for annsiniteten somalderen gir.

Her er voksne lærlinger og hjelpearbeidere ettertraktet innenfor de fleste yrkesgrupper. Der mannen min jobber blir f.eks familie sett på som en fordel fordi man ofte har forpliktelser som gjør de ansatte pålitelige og vant til å ta ansvar.

Det er forresten stor mangel på ambulansesjafører så mulighetene burde jo være gode for deg,HI. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...