Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil dere som har født annbefale?

Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke ta det. Er sååå redd for å sette sprøyte i ryggen for en vennine av meg døde av det for noen år siden. Det var ikke epidural, men noe annet.

Har A-hus lystgass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har født 2 ganger uten epidural og det tror jeg gjør denne gangen også......Har endel venniner som har født med epidural da har fødselen stoppet opp og tatt lengre tid....Lystgass har jeg bare kastet opp av, så nå har jeg lest Lamazing- fødsel uten smerte , satser på og prøve pusteteknikken der.

Tror ikke man skal bestemme seg før fødselen er i gang hva man skal ta, det kommer jo helt ann på hvor lang den er og hvordan man takler smerten:)) har vært rimelig nervøs før vær fødsel-men når den er i gang har roen senket seg.

Skrevet

Jeg venter mitt andre barn og blir nok epidural denne gangen og.

Min forrige fodsel gikk kjempe bra med epidural. Jordmora som foreslo det, hun sa at fodselen kom til aa ta evigheter uten epidural pga at jeg ikke klarte puste eller noen ting,var helt "laast" fast. Har utrolig lav smerteterskel. etter jeg fikk epiduralen gikk det som smurt.Kjente ikke riene i det hele tatt,saa naar jordmora sa jeg jeg hadde 10 cm aapning aa det var bare aa presse paa ble jeg en smule sjokkert:)

Skrevet

Jeg sverger til epiduralen. Mange er redde for at det gjør vondt å få det, men jeg kan ikke huske at stikket var vondt en gang.. Jeg pleier å si at det var som å være i helvete, men at jeg kom til himmelen når jeg fikk det:) Men alle har forskjellig opplevelse med epiduralen, så det må liksom være opp til en hver.

MEN, jeg priser enhver som klarer seg uten:)

Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg å føde uten epidural. Fikk epidural sist gang og syns at det gjorde hele fødselen til en utrolig fin opplevelse.

Men man vet jo ikke på forhånd hvordan en fødsel blir - det kan jo hende at man takler smerten langt bedre enn man tror og omvendt selvfølgelig. Jeg tror det viktig å ikke bestemme seg for noe på forhånd og heller se hvordan fødselen går etterhvert.

Når det kommer til dette med at man gruer seg til stikket i ryggen, så er ikke det akkurat noe å grue seg til - riene er tusen ganger verre!

Skrevet

Det er jo en viss risiko forbundet med epidural. Men den er visst ganske minimal tror jeg...

Jeg fødte uten, ba om, men da legen kom å skulle sette den var det allerede for sent. Kort tid etter begynte pressriene og da var ikke resten av fødselen vond i forhold til det som hadde vært.

Brukte lystgass og det hjalp godt. Og jeg var i ettertid glad for at jeg ikke fikk epidural. Mange sier at de ikke kjenner pressriene når de får epidural, og at fødsel kan stoppe opp. Og det kan jeg tenke meg er slitsomt. Men har også hørt om tilfeller der epidural har fått fart på kroppen...

Har veldig lyst å klare meg uten. Men tror nok det beste er nok å ta det som det kommer, og kanskje diskutere det med jordmor.

Skrevet

Har hatt en fødsel med mislykket epidural og en uten. For meg funket det mye bedre uten. Har hørt om mange som ikke hadde klart seg uten epidural, så jeg har nok vært veldig uheldig.

Skrevet

Har hatt to fødsler med vellykket epidural! Tar det gjerne igjen hvis det er behov for det :)

Skrevet

INGEN skal få stikke den feita nåla inn i ryggen min :P Ser forferdelig vondt ut, og jeg er livredd sprøyter!

Skrevet

hadde epidural sist, og det var ikke vondt i det HELE tatt å få satt den, merket det ikke overhodet...og fødselen var helt smertefri (frem til hodet kom ut, for selve åpningen var jo IKKE bedøvet, og det var jeg ikke LITT forberedt på, hehe!). men fødselen var også veeeeldig lang, for alt stoppet opp, og da måtte jeg bli satt på drypp for at riene skulle komme igjen, og jeg var utrolig trøtt og SÅ SULTEN etter hvert!!! (jeg fikk ikke spise etter epiduralen var satt.) kjente heller ikke at jeg hadde pressrier så jeg hadde egentlig null kontroll på kroppen min og fødselen...det gikk helt bra altså, og var en fin opplevelse alt i alt, men det tok lang tid ja.

denne gangen skal jeg forsøke å ikke ha epidural, for at det kanskje skal gå litt fortere og at jeg skal ha mer kontroll på saker og ting, men vi får se hvordan det går, bestemmer ingenting på forhånd for å si det sånn! :) det var jo en grunn til at jeg sa ja takk sist, hehe.

Skrevet

Jeg fikk epidural forrige fødsel fordi riene bare maset og maset lenge!! så da jeg hadde hatt mer eller mindre rier konstant i 30timer så ropte jeg inn i lystgass maska: JEG VIL HA EPIDURAL NÅ!!!!

2 sek etterpå stod anestesilegen der klar med epidural.

Jeg hadde sagt før fødselen at epirdural skulle jeg ihvertfall ikke ha, men fødselen ble ikke slik jeg hadde sett for meg. Å når de hang opp dryppet for å få riene mer i gang, så ble smertene enda verre, så det var da jeg ropte.

Med dryppet ble riene mye vondere enn uten, så da måtte jeg ha noe for smertene. Lystgassen funket ikke så veldig bra, ble liksom bare rørete og full på en måte.

Kjente ikke noe av når epiduralen ble satt, å gud så godt det var etterpå!! Kjente fortsatt riene, men det var mer som menssmerter, så var ikke så vondt lengre :D så tror jeg vil ha epidural neste gang også, men vi tar nå fødselen som den kommer. Vil ikke planlegge noe, fordi det blir aldri som man han tenkt seg uansett :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen!! Det roet meg litt:-) Jeg får bare ta det som det kommer. Hvis det blir en lang fødsel så er nok epidural det beste som mange av dere sier. Godt å høre at dere ikke kjente at den ble satt:-) Uff.....kjenner jeg begynner å grue meg mere og mere for hverdag!

Skrevet

;) Kjære deg, du har tydeligvis ikke erfart smerten ved fødselsrier enda...

Skrevet

Ja, ja, ja! Epidural er verdens beste oppfinnelse. Jeg hadde veldig store smerter med både nr. 1 og 2, og merket ikke at nåla ble satt i ryggen engang. Epiduralen ga meg styrke til å holde ut fødselen. Man blir ikke dopet eller sløv, som man kan bli av andre smertestillende midler.

Venter nr. 3 i november, og kommer helt klart til å be om det denne gangen også:)

Lykke til i valget ditt!

Gjest ~Gravida~ Uke 37
Skrevet

Jeg har hatt åpningsrier både med og uten epidural. Og det var som himmel eller helvette for meg.

Det står på gravidskjemaet mitt at jeg skal ha epidural. Nekter å sette mine ben innpå sykehuset hvis jeg ikke får det. Hehe.

Jeg har prøvd sittende og liggende epidural,og må få si at sittende funker best. ;)

Skrevet

Jeg fødte i mai, og hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha epidural. Mest pga at da jeg tok spinalpunksjon for et par år siden, fikk jeg spinalhodepine og måtte ligge i nesten 2 uker etterpå.

Men jeg syns fødselen gikk ganske greit uten(fikk lystgass og en morfinsprøyte).

Må si jeg er veldig overrasket (og litt stolt) over at jeg klarte meg uten :) Har egentlig veldig lav smerteterskel..

Man må nok bare se an fødselen tror jeg.. Ta ting som de kommer.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk ikke Epidural under min forrige fødsel og det gikk faktisk veldig bra uten. Selvfølgelig vondt som bare det, men jeg ba aldri om å få det. Ikke ble det tilbydt heller.

Satser på uten denne gangen også, men blir det for ille takker jeg ja. Fikk spinalbedøvelse i fjor pga beinbrudd og det gikk helt fint. Er akkurat det samme stikket.

Og ja, Ahus har lystgass nå etter at de åpnet det nye sykehuset. Mange sier de blir kvalme av det, så jeg er litt skeptisk til den jeg da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...