Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #1 Skrevet 25. august 2009 Jeg var nettopp hos jordmor. Jeg har fått beskjer om at jeg selv kan velge hvor jeg vil føde. Enten kan jeg føde på fødestua (uten blodoverføring, uten epidural, ingen kirurger, gynekologer eller barneleger..) her hvor jeg bor, eller på et ordentlig sykehus 3.5 timer unna. Jeg ønsker selvfølgelig å føde på sykehuset, føler meg mye tryggere med det enn på en fødestue uten noen som helst sikkerhet. Så får jeg slike kommentarer, "Friske gravide som har hatt et normalt svangerskap har ikke krav på luftambulanse. Og 3.5 timer i sykebil med rier det er ikke noe godt det kan jeg loove deg.. Ser vi at dette kommer til å gå fort kommer vi ikke til å sende deg til sykehuset, da holder vi det her.." Virker som hun prøver å påvirke meg til å føde på fødestua....?!? Hva er dette. Burde de ikke oppfordre til det som er tryggest for den gravide? Jeg fikk en veldig negativ følelse av dette...
Gjest Antarctica Skrevet 25. august 2009 #2 Skrevet 25. august 2009 Hun har nok rett. Fødestua er bedre enn bilen!!!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 Virkelig? Er det virkelig forsvarlig? Hva om det blir hastekeisersnitt og det står om minutter? Hva om jeg behøver blodoverføring..?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Jeg synes du skal tenke på hva som er best for deg. Hvis det gjør deg urolig å måtte føde på fødestuen så synes jeg du skal velge sykehus! Du er ditt valg og ingen andres. Men er jo greit at du vet om at det er nokså ubehagelig å ligge i ambulanse i 3 timer med rier. Men du velger!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Med mine erfaringer så hadde jeg ALDRI turt å kun ha fødestue som alternativ ved hvertfall første fødsel en skal gjennom. Hos meg begynte alt normalt og jeg var på såkalt miljøstue, uten alt det medisinske utstyret. Det drøyde og det rakk..... Så måtte jeg plutselig over på vanlig fødestue pga epidural osv. Det hele endte i hastesnitt.... Men slik startet det jo ikke. Så jeg har fått respekt for det å føde; det SKAL i mitt hode skje på sykehus. For det er faktisk ikke alle fødsler som går etter boken. Og det var det jeg også gjorde med nr 2. Jeg hadde jo ikke mange valg, da. En får ikke annet når en har hatt en slik fødsel som jeg hadde med eldste.....
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Vil vel si at jordmora har rett, hun prøver nok bare å forberede deg på at om ting går raskt så er det tull å sende deg avgårde 3,5 t i ambulanse. Fødsel på fødestue uten div hjelpemidler er bedre enn fødsel i bil med ambulansepersonell (som er meget dyktige i jobben sin, men har tross alt ikke den spesialkompetanse i forhold til fødsler som jordmødre har). Og luftambulanse får du definitivt ikke, der blir ikke friske gravide prioritert, det kan jeg love deg! Men stå på ønsket ditt om å føde på sykehuset, men samtidig ha i mente at ting ikke alltid blir som planlagt
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 Må si meg enig med 13.39. Det er du som bestemmer hvilken sykehus du vil føde på, men siden det er så langt...må du ha i bakhodet at du må ligge 3 timer i ambulansen med rier. Vær hvertfall forberedt på det.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 høres ut som min jordmor.. bor du langt nord i landet?! Jeg tenkte akkurat som deg; hva hvis ungen setter seg fast, enn hvis ungen trenger pustehjelp, enn hvis det oppstår styrtblødninger osv. Da ville helsesenteret her hjemme hatt lite å komme med. Og da ville det først vært lang reisevei til sykehuset. Jeg var derfor sjeleglad for at vannet gikk uten at jeg fikk rier og jeg måtte "sendes" til sykehuset for å føde. Som regel føder man ikke på 2 timer, så i de fleste tilfellene har man god tid på seg fra riene starter.Og dessuten er ikke riene så ille de første timene...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #9 Skrevet 25. august 2009 Men kan du ikke bo/oppholde deg nærmere sykehuset når du skal føde da? Må man være hjemme til riene er ordentlig i gang når du har så lang vei? Jeg bare spør.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #10 Skrevet 25. august 2009 Jeg bor ganske langt nord her i landet ja. Skjønner at jeg ikke får luftambulanse, for det har de jo fortalt meg! Synes likevel det virker veeldig som de pusher på for å få folk til å føde på den lille fødestua. Noe jeg ser på som svært uansvarlig med tanke på alle komplikasjonene som kan oppstå.. De har jo den "policien" at dersom noe kritisk skulle oppstå, da får jeg reise med helikopter. Men hva om det ikke rekker fram i tide? Hva om det står om 5 minutter, 2 minutter, og det tar 30 minutter å komme seg til sykehus....? Jeg bare synes dette virker helt totalt uansvarlig..
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #11 Skrevet 25. august 2009 Jamen, hva mener du de skal gjøre da? Ha et helikopter stående klart i tilfelle en fødende må til sykehuset fort? Skjønner ikke helt hva du selv ser skal være løsningen på dette du mener er uansvarlig? Du bor langt fra sykehuset, da må du også ta konsekvensene av det. Enten være forberedt på å føde på ei fødestue fordi du ikke vil rekke frem til sykehuset i tide, eller oppholde deg nærmere sykehuset i tiden frem mot fødsel så du ikke har så lang reisevei.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Om du ikke liker forslaget til jordmor, må du selv finne på en løsning. Leie rom på hotel nær sykehuset når fødsel nærme seg. Evt flytte til en slektning eller bekjend når tiden nærme seg. Du må selv finne på noe, og ikke forvente at folk skal gjøre det for deg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 Jordmødrene ønsker vel å opprettholde tilbudet med fødestuer og hvis ingen ønsker å føde der, så vil heller ikke tilbudet opprettholdes og det er veldig synd for dem som har raske fødsler og på ingen måte kan rekke 3timer til nærmeste sykehus. Likevel, så er ikke det noe som du skal bry deg om når du velger hvor du helst vil føde. Jeg bor i Oslo-området hvor sykehusene ligger mye nærmere hverandre, men for meg er det likevel totalt uaktuelt å føde på Kongsvinger eller Bærum hvor det ikke alltid er barneleger på jobb. Jeg har hørt historier som gjør at jeg ikke syns det er forsvarlig å la noen føde der uten leger som kan noe som helst om barn på jobb. Og her er det ikke snakk om mange minuttene i helikopter eller sykebil hvis det skulle skje noe galt. Det er jo vanskelig som førstegangsfødende å vite hvordan fødsel man får, hos noen går alt raskt og smertefritt, mens hos andre varer og rekker det uten at det skjer noe særlig i det hele tatt. Hvis jeg var deg ville jeg nok tatt utgangspunkt i at jeg ville prøvd å komme meg på sykehuset, men med fødestua som et alternativ. Det er vel sikkert en mulighet når fødselen starter at du får en sjekk hos jordmor eller på fødestua sånn at de kan vurdere hvor langt du har kommet og om det er forsvarlig for deg å reise videre? Det ville hvertfall jeg satset på.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Er helt enig med deg HI.. Det er jo uansvarlig å prøve å få folk til å føde et sted der det ikke fins hverken kirurger, blodoverføring eller noenting! Hvorfor ikke ha et helikopter stående klart da?? Dersom det er så risikabelt?? ALLE minutter, til og med sekunder teller dersom noe skulle skje. Har jo ingenting med hvor "frisk" den gravide har vært i svangerskapet. Syns det skal være unødvendig å føle seg utrygg bare fordi man bor på et lite sted. "Må ta konsekvensene av det", hva er det å si...?!?!
Mammaioktober Skrevet 25. august 2009 #16 Skrevet 25. august 2009 Det skal sies at denne fødestuen ikke tok imot førstegangsfødende før, pga at det var for uansvarlig. Ingenting har forandret seg der, og plutselig kan jeg føde der likevel...?!? Er like førstegangs som noen annen førstegangs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå