Gå til innhold

Til dere som har født før, hva var det mest smertefulle ved fødselen?


alvesnuppa <3

Anbefalte innlegg

....

Hovedtankene rundt den forestående fødselen er jo selvfølgelig at jeg skal få se, lukte, ta på og kose med jenta mi :) Men kommer ikke utenom tanken og frykten for smertene. Vet at fødsler oppleves svært ulikt, og man vet ikke hvordan ens egen kommer til å bli. Men er bare litt nysgjerrig på hva dere andre opplevde som det "verste". Selv gruer jeg meg litt ekstra til akkurat når selve bebisen skal ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg fikk sønnen min for 2,5 år siden, gikk det 25 timer fra første rie til han var ute..! Men alt i alt har jeg kun fantastiske minner av hele opplevelsen.

 

Det vondeste for meg var riene før jeg kom på sykehuset. Da hadde jeg fått åpning på 5 cm hjemme i løpet av formiddagen, og sto opp/ned i sofaen. Jeg hadde bestemt meg for epidural i forveien, og etter jeg hadde fått det var det bare å nyte resten for meg. Jeg og mann koste oss og ventet.. og ventet.. Når han kom ut husker jeg som en helt absurd opplevelse, men ikke vondt. Da var jeg så sliten at jeg brukte alle siste krefter på å få han ut.

 

Det er jo veldig individuelt hvordan vi opplever fødsler, og hvordan vi takler både smerter og følelser knyttet til det. Men jeg tror selve innstillingen til det er helt avgjørende. Det er jo tross alt en fødsel, så en må jo forvente de naturlige smertene det medfører. Men det er ingenting i forhold til følelsen du får når hun blir lagt opp på brystet ditt - da er alle tanker om smerter forsvunnet.

 

Det går nok veldig fint! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes riene fra 7-10 cm var vondest..nå varte de bare en halvtime tilsammen da,jeg hadde en fødsel som varte i nøyaktig 4 timer fra begynnelse til slutt.

Men jeg vet det er mange som synes selve pressingen var vond,men den syntes jeg var herlig.

Det var herlig og endelig få lov til og begynne og presse og konsentrere seg om noe annet enn riene...men jeg tror dette er veldig forskjellige!

 

Lykke til ihvertfall:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med litenjente-litengutt-fødeklar, mine to fødsler var 7-12 timer hjemme men hadde ikke særlig smerter før siste par timene og var 3cm nå jeg kom inn på føden. Videre gikk det veldig fort, 2-3timer før ungen kom ut og det var havtimen-45min fra 7-10cm som var verst. Rakk aldri tenke på epidural men fikk god hjelp av akupunktur, lystgass og fentanyl andre gang. Førstegang fikk jeg bare pethidin og ble bare sløv. Ved slutten av åpningen tenkte jeg "nå dør jeg!" for jeg orket ikke mer, men kom så på at min mor hadde sagt at når du tror du skal dø så vær glad for da er du snart ferdig! Og det stemte :) Må sies at andre gang fikk jeg aldri denne følelsen men så visste jeg jo mer om hva jeg gikk til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg stort sett prøvd det meste av fødsler..prematur,seteleie,tangforløsning,akuttkeisersnitt og helt normal fødsel..vondt gjør det uansett men er ingen vits i å bruke krefter på hyl og skrik synes jeg...pust rolig med nesa...lange drag så utløser du endofiner...kroppens egen smertelindring...ikke så mye hjelp i egentlig men ungen må jo ut:)) og mamma sa også det at da du ikke orker mer er det over før du får tenkt og da du får ungen på magen er det merkelig nok nesten glemt hele greia:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...