Gå til innhold

Litt bekymret :-/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 2 har fått noen ganske store hvite flekker i kinnene. De vises ganske godt i dagslys, hun er ganske brun etter sommeren. Jeg tror det kan være hudsykdommen Vitiligo, ettersom faren hennes har det. Har ikke vært hos legen, skal på 2-årskontroll snart og tenkte å høre med helsesøster først. Jeg har lest masse på nettet og ser at noen blir veldig plaget med store hvite flekker over hele kroppen.

Jeg fikk en vond klump i magen da jeg oppdaget dette. Er så fryktelig redd for at hun skal bli ertet og plaget på grunn av dette når hun blir større. Jeg ble selv mobbet gjennom hele barneskolen (på grunn av helt andre ting) og vet hvor fryktelig det kan være og hvor lite som skal til før man blir utenfor.

Faren hennes har bare noen få flekker på hendene og armene, de kommer og går litt og er ikke til særlig sjenanse for han siden han er så lys i huden fra før.

Jeg bare lurer på om det er noen andre som har barn med denne sykdommen og hvordan det har utviklet seg. Sånn som jeg har forstått det finnes det ingen behandling? Er det i det hele tatt noe man kan gjøre? Litt lei meg nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har null erfaring med dette selv, men ville bare sende deg en liten trøsteklem, og så får vi håpe det ikke er det som er galt med datteren din. Uansett så får dere være føre var den dagen hun begynner på skolen og heller være åpne fra første stund, slik at dere forhåpentligvis unngår mobbing. INGEN burde oppleve det!

Dytter litt på innlegget ditt nå så det kommer på topp igjen, så kanskje noen andre kan svare deg!

Skrevet

Dytter for deg jeg.

Skrevet

Dette høres helt normalt ut...når man blir brun etter å ha vært mye i sola kan man få slike bleke flekker på kroppen. Man antar at det er pga sopp, men skal ikke gjøres noe med det, det er ikke smittsomt. Det forsvinner av seg selv. Dersom de vedvarer utover vinteren anbefaler jeg at du drar til lege. Noen er mer disponert for slikt enn andre, og spesielt de med mørk hud i utgangspunktet.

Skrevet

Takk for svar. Kanskje jeg har overreagert en smule. Typisk meg å tenke det verste! Vi får følge med å se det an. :-) Hun er ganske gylden i huden i utgangspunktet, noe som er rart siden alle vi andre i familien er noen skikkelige bleikfiser. Da hun var baby spurte en nabo om hun var adoptert! :-S Så det kan vel stemme hvis de med mørkere hud lettere får sånne flekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...