Gå til innhold

Litt oppgitt

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har besøk av svigerforeldrene mine. De er forholdsvis friske oppegående mennesker i begynnelsen av 60 årene.

På søndag vasket jeg hele huset, kjøkken, stue, gang før svigers stod opp. Så vi på tur, jeg, svigermor og lillemor mens eldstemann var borte hele søndagen, så han var ikke noe problem.

Når vi kom fra tur spiste vi middag, og jeg gikk ut og jobbet med huset, malte, samboern jobbet også med huset. Holder på å utvide kjøkkenet, så det er litt å gjøre. Svigers var i mellomtiden sammen med lillemor. Kom inn utpå ettermiddagen, jeg stelte lillemor for kvelden og la henne. Så satt jeg meg forran dataen, sliten etter en lang dag. Hadde da vært oppe siden 08 om morran, svigers stod vel opp rundt 10-11. Gikk og la meg i 23-tiden. Mandags formiddagen passet svigers ungene mens vi var på jobb. Jeg ringte hjem ca kl 15.30 og spurte om svigermor kunne sette på poteter siden jeg snart kom hjem. Jeg var hjemme 10 min senere, og sa jeg hadde nettop snakket med samboern som hadde startet, og var hjemme og ønsket middag om 1/2 time. Det klarer vi ikke svarte svigermor, for potetene trenger lengre tid. Spurte da om hun ikke hadde satt de på enda som jeg hadde sagt. Nei, det hadde hun ikke gjort.

Før jeg kunne sette på potetene måtte jeg dessuten rydde hele kjøkkene etter søndagens middag, kvelds ol, samt tømme oppvaskmaskina, denne fikk jeg eldstemann til å tømme, men det synes jeg svigermor burde fått han til å gjøre tidliger på dagen.

Svigermor sa hun kunne lage saus, men da takket jeg pent nei, og sa jeg skulle gjøre det selv, når jeg allikevel måtte gjøre alt annet selv.

Måtte bare buse ut... kan jeg forvente at de gjør litt i huset når de er her, og egentlig ikke har noe å gjøre om dagene. Nå er det skittent her igjen, blir jo fortere skittent med 2 voksne ekstra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet kan du saktens forvente at de gjør litt i huset, mener jeg, og det vil jeg (kjenner ikke dine svigerforeldre, skriver ut fra dem jeg kjenner...) anta at de ville like selv også. Men de er gjester, og som god gjest legger man seg ikke borti andres "dagligarbeid" uten å være spurt.

Så det blir nok din og partners sak å klargjøre helt tydelig HVA du forventer av dem. Men gjør du det, tror jeg det blir et bedre opphold for dere alle.

Du skal i grunnen være glad for ikke å ha svigermor som uten videre overtar hele "dagligarbeidet" med holdningen "dette kan jeg bedre enn deg, jeg har dobbelt så lang "ansiennitet" innen "faget" som du", men som respekterer at de er GJESTER hos den yngre generasjon. Er de normalt oppegående mennesker vil de nok sette pris på litt sysselsetting - men det er DU som er "arbeidsleder"! Og ikke forvent at de vet hvordan du pleier å styre husholdningen. Det er ikke så gitt for andre som for en selv!

Skrevet

Kanskje du må ta en prat med de om det? Kanskje de er redde for å legge seg opp i noe?

Mine foreldre var sånn helt til jeg tok en prat med de,- og nå kommer vi hjem til nyvasket hus og nybakte brød de to gangene i året de er her og vi er på jobb.

Skrevet

Jøss, så mye styr da! Det var den første tanken jeg fikk i hodet etter å ha lest innlegget ditt.

Ikke vet jeg hvor lenge svigerforeldrene dine skal være på besøk, eller hvorvidt du/dere har invitert dem for koselig samværs skyld eller hovedsakelig for å være barnevakt - men alt hadde gått lettere hvis du klarte å senke skuldrene litt spør du meg.

Og hvorfor i all verden måtte du rydde hele kjøkkenet før du satte på potetene???? Sett dem på først da vel, og rydd mens de koker.

Skjønner at det ikke var dette du ville fram til med innlegget ditt altså, men jeg sier det igjen: Slapp av litt, ikke stress så fælt med møkk & rot & maling av hus etc. når du har sviger's på besøk (dersom de ikke skal bo hos dere i ukesvis). Kos dere heller i sammen, hvis du har et godt forhold til dem, så vil alle ha det hyggeligere! Også kommer kanskje både svigermor og svigerfar til å HA LYST til å hjelpe til litt med både det ene og det andre skal du se...

:-)

Skrevet

Måtte rydde hele kjøkkenet før jeg satt på potetene fordi det ikke var rene kaseroller. Ikke engang til potetene. De stod stablet oppå hverandre nedi vasken, så det var vanskelig å bare få skyllt av noe som helst.

De skal ikke være så lenge på besøk, vi har ikke invitert, men det passet forsåvidt bra at de kom slik at de kunne passe ungene i går mens skolen/barnehagen hadde planlegging.

Ville ikke syntes det var å ta over om svigermor hadde ryddet kjøkkenet, hun hadde gjort det her en annen dag, tror jeg la lillemor da, da passet jeg på å takke henne for det.

De passet ungene noen timer på lørdag også mens vi jobbet, og da hadde de lovt ungene å dra til byen på kafe', men det hadde de ikke gjort, i går hadde de lovt ungene å lage bilder med de, vi fant mye fint å lage bilde av når vi var på tur, det hadde de heller ikke gjort, sa pent til svigermor i formiddag at de kanskje skulle lage de bildene siden det var blitt lovt, så nå sitter de å lager bilder, men jeg tror neppe det hadde blitt gjort om jeg ikke hadde sagt noe.

Synes ikke noe om at voksne folk lover ungene noe for så å skuffe dem, da er det bedre å ikke si noe.

Vi MÅ gjøre huset ferdig nå når vi har tid, snart begynner hverdagene igjen hvor ungene skal på skolen og i barnehagen, jeg jobber turnus, noe som vanskeliggjør det å jobbe så mye på ettermiddagene for samboern. ungene skal hentes og bringes til/fra aktiviteter. Det blir snart kaldt, og vi satser på å være ferdig utvendig før det. Det kan også bli dager med regn, noe som er svært vanlig nå på høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...