Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Jeg føler jeg er ganske klar på hva jeg mener er sunn og usunn mat, så av nyskjerrighet vil jeg gjerne se andre definere hva som er sunt og usunt for dem. For meg er usunn mat den maten som inneholder store mengder raffinert sukker og mettet fett, kan selvfølgelig spise det, men oftest er det jo særdeles energitett mat - lite mat, mye energi, tomme karbohydrater og oftest usunt fett - og det er ikke heldig for meg. Peanøtter, usaltet, og nugatti inneholder f.ex. omtrent like mye kcal, men næringsinnholdet - hvor peanøtter har mye av det sunne fettet og proteiner, men mindre karbohydrater, mens nugatti inneholder unødvendig mye tilsatt sukker og adskillig mindre av det gode fettet. Ergo er nugatti usunt og peanøtter med måte er sunt. Sunn mat inneholder ikke transfett, mye tilsatt sukker, helst ikke kunstig søtning og inneholder umettet fett framfor mettet. Og likevel: For store mengder sunn mat vil likevel være usunt! Umettet fett er likevel fett, og fett er energirikt! Noen innspill?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Veldig interessant tema! Som oftest snakker man om sunt/usunt når det gjelder slanking, men det er mye mat som inneholder sukker og/eller fett som i tillegg inneholder mye viktige næringstoffer, vitaminer, mineraler osv. Jordbær med seterrømme inneholder mye fett, men er allikevel en sunnere dessert enn ferdigpakka sjokoladepudding. Light-brus inneholder ikke sukker, men har så mye kunstige tilsetningstoffer at det er å regne som direkte usunt hvis man skal ta med hele metabolismen, og ikke bare telle kalorier Spekemat er magert, men inneholder mye salt Jeg setter rene råvarer og balansert næringsinnhold foran kcal pr 100 gram når jeg velger hva jeg skal spise. Jeg må passe på hva jeg spiser hele tiden for å ikke bli feit, men jeg velger heller å spise mat medmer kaloriinnhold og sette det sammen på en riktig måte enn å gafle innpå nøkkelhull-varer med masse kunststoffer i. Det krever at man setter seg inn i ernæringskunnskap, men det er virkelig verdt det når man bare gidder!!
Lillepusen-78 Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Helt enig, HI. Tror forresten det er mange som vet altfor lite om mat og næringsinnhold osv. Ei jeg kjenner mente at man ikke legger på seg av å spise peanøtter, fordi fettet i dem er av den sunne typen...... Jeg, for min del, er opptatt av både kaloriinnhold og matens kvalitet/innhold. Velger feks magre meieriprodukter fremfor fete, men er opptatt av å få i meg sunt fett hver dag (nøtter, avocado, fet fisk osv). Når det er sagt, så er jeg flink til å synde i matveien også.... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå