Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Hva er vanlig tilvenning i en ny barnehage? Gutten er 2 år, og har likt seg veldig bra i sin nåværende barnehage, men pga flytting må han begynne i en ny barnehage. Hvor mye skal jeg være med han der nå på begynnelsen? Han vet jo godt hva en barnehage er, a men er vel muligens litt redd for forandringer. Noen som aner hva som er "vanlig" tilvenning?
go-jentene Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Hei hei.. Jeg jobber i barnehage. Hos oss er det tre tilvenningsdager. Den første dagen kommer barnet rundt 9.30 og drar hjem rundt 12.00. Hele den første dagen er foreldrene der sammen med barnet uavhengig om barnet har gått i en annen barnehage. Den voksne fra barnehagen som har tilvenninga prøver å bli kjent med barnet for å gjøre det trygt til mor eller far skal dra en tur dagen etterpå. Det er viktig for de som jobber i barnehagen å få mest mulig kunnskap om barnet for å skape trygge omgivelser og en god start. Dag nr 2 starter også 9.30. Etter 30 min prøver vi å sende foreldrene litt ut av barnehagen. Hvis barnet synes det er greit er det alene i barnehagen til etter soving. Synes ikke barnet dette er greit kommer foreldrene tilbake før soving en gang. Veldig individuelt fra barn til barn. Etter soving ringer vi foreldrene slik at de kan komme å hente barnet. Dag nr 3 er nesten full dag. Gjerne fra 9.30-15.00. Man samarbeider alltid med foreldrene for å finne ut hva som er best for hvert enkelt barn. Det er noe med å gi utrygge barn en litt myk start. Kontaktpersonen vil hele tiden være der sammen med barnet slik at barnet ikke har så mange voksne å forholde seg til i begynnelsen. Det er også viktig å bli kjent med de andre voksne , for det er ikke sikkert at det er kontakpersonen alltid vil være der når han blir levert.. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå