Gå til innhold

Sand og jord ???

Liten snupp + liten spire =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor farlig er dette med tanke på sånn smitte (som jeg ikke husker navnet på)

Jobber i bhg og har en datter på 2 år, og kan jo ikke unngå sandkassa helt! Men er nøye med håndvask etterpå og tar ikke i sanda. Men bruker jo spade og det hender jo at det kommer litt på hendene..

Hvor farlig?

Og dette med jord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

smitten du tenker på heter toxoplasmose og er en parasitt som lever i katteavføring hos smittede katter...

det er derfor det potensielt kan være noe i sandkasser og jord (bed i hagen etc).. men jordmor sa til meg (jeg har katt) at så lenge jeg var nøye med å vaske hendene etter å ha klappet henne dersom jeg skulle lage mat så var det greit. I forhold til ute så anbefalte hun hansker dersom jeg skal grave masse i jorden og har sår på hendene - dersom ikke sår så gjelder regelen om å vaske godt når jeg kommer inn...

parasittens egg må spises (eller komme inn gjennom åpne sår) for å forårsake smitte - er derfor de største smittekildene er dårlig vaskede grønnsaker og salat og for dårlig stekt kjøtt (spesielt lam/sau)...

så pass på å ikke få sand i munnen og vask hendene, ellers er det bare å kose seg :o)

Skrevet

Kan jo evt bruke sånne tynne engangshansker hvis du er med å graver i sandkassa. Slipper evt jord og smitte under neglene. Bruker det når jeg skal tømme kattekassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...