Liten snupp + liten spire =) Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Hvor farlig er dette med tanke på sånn smitte (som jeg ikke husker navnet på) Jobber i bhg og har en datter på 2 år, og kan jo ikke unngå sandkassa helt! Men er nøye med håndvask etterpå og tar ikke i sanda. Men bruker jo spade og det hender jo at det kommer litt på hendene.. Hvor farlig? Og dette med jord?
HeidiL Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 smitten du tenker på heter toxoplasmose og er en parasitt som lever i katteavføring hos smittede katter... det er derfor det potensielt kan være noe i sandkasser og jord (bed i hagen etc).. men jordmor sa til meg (jeg har katt) at så lenge jeg var nøye med å vaske hendene etter å ha klappet henne dersom jeg skulle lage mat så var det greit. I forhold til ute så anbefalte hun hansker dersom jeg skal grave masse i jorden og har sår på hendene - dersom ikke sår så gjelder regelen om å vaske godt når jeg kommer inn... parasittens egg må spises (eller komme inn gjennom åpne sår) for å forårsake smitte - er derfor de største smittekildene er dårlig vaskede grønnsaker og salat og for dårlig stekt kjøtt (spesielt lam/sau)... så pass på å ikke få sand i munnen og vask hendene, ellers er det bare å kose seg )
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Kan jo evt bruke sånne tynne engangshansker hvis du er med å graver i sandkassa. Slipper evt jord og smitte under neglene. Bruker det når jeg skal tømme kattekassa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå