Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Lillesøstra til ei venninne av meg på 18 år har vært å søkt om stønad til livsopphold. Denne jenta bor sammen med faren sin, har takket nei til tildelt skoleplass og har ikke giddi å meldt seg arbeidsledig? Kan man virkelig få hjelp da? Hun tror hun kan gå hjemme å motta penger uten å løfte på rompa. Trodde ikke det var så lett å få hjelp.
Gjest -<<- Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Man kan alltid få hjelp, men det vil være snakk om å leve på et eksistensminimum. Ingen skal sulte i hjel i Norge selv om de har tatt idiotiske valg, liksom.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 hei du. Jeg jobber i sosialtjenesten. Hun kan få nødhjelpssats (hos oss 60 kr dagen), dersom hun ikke gidder å registrere seg som arbeidssøker eller vil studere. Dette er max, fordi vi ikke har lov til å la folk dø. Imidlertid stilles det vilkår ved omtrent alle vedtak; da som regel at man må registrere seg som arbeidssøker, opprettholde meldeplikten, dokumentere at man søker jobber, etc. Dersom dette følges, mottar man full sosialhjelp. Hadde hun vært min klient, hadde jeg i alle fall fulgt henne tett opp slik at hun enten fikk jobb eller kom i et tiltak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå