Mariellem Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Brødskiver + evt youghurt? Ser mange morsomme og spennende lunsjer på nettet, men er usikker på om det er ok å ha med annet en brødskiver i bhg. Tenker at det er kjedelig for de andre barna om sønnen min får kylling og salat f.eks, mens de kun har brødskiver. Men blir jo like kjedelig om det er kun min sønn som aldri har noe annet enn brødskiver.. Tenker dere på dette? Hva har dere med? Og hva slags pålegg går det i?
MintCondition Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Grove pizzasnurrer Wraps med ost, skinke&salat Pastasalat Matmuffins Yoghurt & Müsli Knekkebrød, med småbokser med pålegg på siden så hun kan smøre selv Brødskiver av og til her også, men ofte skåret ut i hjerteform feks (bruker pepperkakeform) Andre ting det er poppis å ha i matpakka er: mini-biola oppskårne gulerøtter mini-mais sukkererter små-pølser m/pitteliten ketchup-flaske Tørket og frisk frukt
Trouble Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Her går det i skiver med leverpostei, skinkeost, hvitost, skinke...osv.. har alltid med yoghurt og veldig ofte en eller annen frukt Jobber selv i barnehage og det er skiver det går i, innimellom noen som har med noe annet men det er veldig sjelden !
Trouble Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Dette er da snakk om frokost, da lunsj er noe de får i bhg
MintCondition Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Må legge til at vår bhg har all mat alle dager unntatt torsdager, da må de ha med lunsj/turmat, samt en snack til i 14-tida
erteposen + 4 Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 I vår barnehage ber de om at en ikke tar med yoghurt. Det er enten alle eller ingen, og spesielt siden noen tenker på at det er mer dessert enn mat. En mor tar med 1 l biola istedet for frukt en gang i blandt, de deler all frukt, og det er en kjempe god ide. Utover det er det bare å ta med. Jeg tror ofte de barna som har brødskiver alltid ønsker det. Mine barn er veldig glade i brød, og vi varierer brød og pålegg. Det kommer litt an på om de har boksene i kjøleskap eller ikke. Jeg prøver å få inn en del proteiner i maten, så kjøttpålegg, hummus, eggesalat osv. er ofte på maten. Middagsrester, wraps, pitabrød med fyll osv. De får ofte litt usalta nøtter, tørket frukt, et par cherrytomater o.l. Pappan lager matboks til alle kvelden før.
cherry coke Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Her går det kun i brødskiver=) Kjedelig for mange sikkert, men det er det hun liker og da spiser hun godt! Hun har grovt brød med feks, kokt skinke og agurk og tomat, egg, leverpstei med purreløk, ost med paprika eller druer, smøreost etc. I tillegg putter jeg opp i litt druer, babygulrøtter, stenger av paprika og agurk. Yoghurt skal vi ikke ha med i bhg, og det er helt greit. Enkelt, men veldig godt etter en dag med mye aktivitet=)
fox`y Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 mine får grove brødskiver/rundstykker med seg til frokost, bruker å koke litt egg, å ha på pålegg de syns er godt. bruker oxo å skjære opp frukt biter å sende med og en mini yoghurt. syns ikke noe om å sende med middagsmat osv jeg. Det får de når de kommer hjem. jobber selv i barnehage..
~Milly~ Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Hun får stort sett brødskive, og enten ett kokt egg, youghurt eller en banan ved sidenav =) Hun syns alltid det er ekstra stas når det ligger noe annet enn bare brødskive i matboksen. Hun er 2 år =)
murmelmamma Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 vi har alltid brødskiver eller grove polarbrød( polar ekstrem??) men har alltid noen små "pakker" ved siden av...dette være gulerot i staver, agurk istaver...skinkebiter....mårpølser.... små "grillspyd" med tomat, agurk og kjøttpølser og ostebiter... pastasalat i en liten boks i den store boksen er også stor stas! .... tortillalefser med røkelaks eller spekeskinke er stor suksess.. . pitabrød med skinke og agurk og salat... grove vaffler eller pannekaker ved siden av.... er kjekt å variere litt... vi bruker også en liten boks med havre eller rug-fras som de spiser som "snacks"..uten melk liksom... en liten "pakke" med rosiner.... man kan variere i det uendelige...men variasjon er viktig!!
solita 06 Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Har en gutt på 2,5 som aldri har vært glad i brødskive, så har sendt med det meste! I dag var det: 2 Finn crisp knekkebrød og en liten tubeost 1 beger fruktpuré (jada vet det er babymat, men populært) en bit spansk tortilla og noen eplebiter. I morgen: 2 spinatlapper 2 fiskepinner 1 banan Ellers har det gått i knekkebrød/ riskaker med ymse porsjons pålegg, gulrotstaver, agurk, pærebiter, appelsinbåter, en boks med fullkorns pasta, evnt noen kjøttboller, rislapper, en liten boks m bringebær, fiskekake, litt parmesanost eller sorte oliven, litt rødbeter, en sjelden gang brødskive med leverpostei eller pesto (det liker han!), av og til en yoghurt. Barnehagepersonalet har ymtet frempå om ikke jeg kan lage niste til dem og, men må si jeg gjerne skulle sett at han småen tok til takke med brødskive....
Gjest Skrevet 24. august 2009 #12 Skrevet 24. august 2009 Brødskiver Knekkebrød Grove lefser Yoghurt og müsli Usaltede nøtter Bær Skivet frukt Strimlete grønnsaker og tzatsiki Omelett Eggerøre Fylte kyllingfileter Hjemmelaget smoothie Hjemmepresset fersk juice
mamma >to gull Skrevet 24. august 2009 #13 Skrevet 24. august 2009 Tenker ofte at jeg skulle vært flink til å lage litt av det dere over skriver som fylt pitabrød, fylte lefser etc, men syns det er enkelt og greit med brød og pålegg (evt knekkebrød) og det liker han. jeg spiser jo brød til lunsj hver dag jeg og og jeg blir ikke lei. Men noen av de matpakkene over høres jo digge ut da.. av og til lager jeg slike pølse og skinkehorn og det er populært. Kanskje et par kornmo kjeks med geitost. Frukt får de og yoghurt får han med av og til..
camilla^ Skrevet 24. august 2009 #14 Skrevet 24. august 2009 Barnehagen får de mat i, så der er det aldri matboks. men hun som begynte på skolen nå har brød/rundstykker. Gulrot/eple. Noen få Ritz kjeks. I morgen får hun med seg vaffel. Stekte grove vaffler idag, og det ble flere igjen så da blir det noen hjerter i matboksen. Hun minste skal nok ha med seg i barnehagen. Viktig å spise frokost i barnehagen om storesøster får med seg noe spennende i matboksen sin. Pålegg velger ungene selv. Det ble helt krise om de hadde "feil" pålegg med seg i barnehagen, der de gikk før. Da var det ingen ting som ble spist. Maten demes er ikke så spennende, men matboksen som er mest spennende så da blir maten mer spennende også vist.
frinella Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Hvor gamle er barna deres? jeg har ei frøken som netopp har begynt i barnehagen hun er 16.mnd. Hun har fått med seg brødskiver, agurk, frukt, kokt pasta, havrefras. yogurt og middagsglass har hun i barnehagen.
Gjest Skrevet 25. august 2009 #16 Skrevet 25. august 2009 Planene var store, men har roet seg noe. Vi har gutt på 5 år og jente på 1,5. De får aldri med skive fordi de får skive i bhg til lunsj. Pastasalat: Grov penne, kylling eller skinke, mais og cherrytomater. Av og til dampa brokkolibuketter. Havregrøt. Lages før vi går og er derfor i passe spisetemp til frokost. Han har også kost seg med kald grøt. Litt sukker, godt med kanel og litt rosiner oppå. Omelett med ønsket innhold Jeg lager min egen frokostblanding og sender ofte med det og så heller de på melk i bhg. Og så kuttet frukt: ananas, melon, eple, nektarin Så lenge jeg sender med sunne og gode ting i matpakka "driter jeg i" de andre barna. Jeg kan ikke gi mine barn et begrenset kosthold bare fordi de andre ikke gidder å sende med noe skikkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå