mer enn bare mor Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Lillegutt er 5 uker og får kun MME... Lest litt her inne og ble litt usikker på om jeg gjør ting feil...! Jeg kjøpte en ny termos kun til han, og har alltid kokt vann (fra vannkokeren) stående på denne. Har kun vasket termosen før bruk - bør den vaskes regelmessig kanskje? Jeg skifter vann på termosen 1-2 ganger i døgnet.. Avkjølt kokt vann står på flaske og/eller aventbokser i kjøleskapet - er det holdbarhetstid på det?? Det har jeg i så fall ikke tenkt på.,.... Steriliserer flaskene innimellom men har ikke noen rutiner på det. Han får kun NAN1 og det lager jeg til ved at jeg heller varmt vann fra termosen + avkjølt vann fra kjøleskapet og kjenner utenpå flasken at varmen er sånn ca 40 grader (men ca altså- har ikke mikro så jeg tar det på feelinge) så heller jeg i pulveret, og rister godt så serveres den! Stort sett er den drikkeklar med en gang, i verste fall avkjøles den litt med kaldt vann under springen.. Vasker med zalo,og steriliserer flaskene ved å koke dem i 5 min etter hver bruk.. men må innrømme at jeg i begynnelsen ofte kun skylte flaskene før jeg steriliserte de.. hadde ikke fått med meg at de måtte vaskes før de ble sterilisert... Gjøre jeg feil?? bør jeg være mer obs med tanke på når jeg blander til flaskene?? de 40 gradene altså... Helsesøster nevnte at jeg kunne lage til flaskene for 1 døgn av gangen, men har ikke gjort det siden jeg ikke har mikroen på plass enda, så det er ikke et tema enda..
blomstre Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Hei Når man bruker nan, så er det helt rett å blande i pulveret ved 40 grader. Viktig å følge det som står på pakken. Men når man blander i pulveret ved 40 grader så kan man ikke lage til flasker på forhånd. Det anbefales å lage ferske måltider! I følge flaskeposten.org så har kaldt kokt vann en holdbarhet på 24 timer i kjøleskap. Selv har jeg bare brukt termos på tur. Har bare vasket den før første bruk, og den er kun brukt til kokende vann. Så jeg har ikke tenkt at renhold utover dette er nødvendig... Det er jo mhp melkebakterier det er viktig med koking av flasker. Vil ikke tro det er nødvendig å koke flasker til vann ved hver bruk. Sa hs noe om ev. ting man må være påpasselig med dersom man skal lage til flasker for 1 døgn om gangen? For man kan nemlig gjøre det, men da må man bruke et merke hvor pulveret skal blandes i ved 70 grader, kjøle ned melken raskt og være sikker på at kjøleskapet holder under 5 grader. Og man skal ikke lage i stort kvanta (f.eks på en mugge), men posjonsvis på flasker. Hadde vært supert hvis du kunne gi din hs tilbakemelding på dette slik at hun ikke gir feilaktig informasjon til fler! Kanskje du kan tipse henne om flaskeposten.org? De har en egen side for helsepersonell som vil holde seg oppdatert! Prøv å ikke legge det frem som kritikk, så få vi håpe hun er motagelig for konstruktiv tilbakemelding ;-)
mer enn bare mor Skrevet 24. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2009 vet ikke om HS visste hvilken mme-type jeg brukte, og hun nevnte det bare i forbifarten da det ikke var nødvendig for meg siden jeg ikke syns det var noe stress å lage ferske.. er det veldig farlig hvis man ikke har nøyaktig 40 grader? tenker siden jeg aldri har målt at det faktisk er 40 grader, annet enn å måle det på håndleddet.. skal ta å memorere meg holdbarhetstiden til vann i kjøleskapet...
blomstre Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Nestlé sier at de har valgt 40 grader fordi det er mest brukervenlig. Kun litt over fingervarmt, og når man har blandet i pulveret så har det som regel blitt drikketemperatur. De sier også at man ikke skal varme nan i så mye varmere vann en det, da vitaminer går tapt ved høye temperaturer. Viktig at måltidet inntas med det samme og at man ikke varmer melken opp igjen. Dersom vannet er kaldere så er vel eneste faren at man ikke får løst opp pulveret og at babyen ikke vil ha.... Netopp fordi hs ikke hviste hvilken mme type du bruker så reagerer jeg på at hun gir et slikt råd!... Hvis du sender meg navnet på helsestasjonen din på en pm så kan jeg gjerne påta meg å sende lederen for helsestasjonen en generell mail på dette uten å nevne deg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå