Gå til innhold

Risiko perm??? svangerskapspenger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det nokon som veit kva risiko perm er? Er det det samme som svangerskapspenger? Og blir svangerskapspenger trekt frå foreldrepengane?eller kortare svangerskapspermisjon?

 

Usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

Har aldri hørt om risiko perm, men jeg har gått hjemme 2 ganger på svangerskapspenger. Jeg er elektriker og jobber i industrien. Når du har en arbeidsplass som utgjør en risiko for deg så du ikke kan arbeide der og arbeidsgiver ikke kan finne alternativt arbeid til deg, men du er frisk og rask har du rett på svangerskapspenger. Det er vanelig lønn som blir utbetalt av arbeidsgiver men som de får igjen av NAV. En veldig grei løsning! Bedriftshelsetjenesten skal ha alle kriteriene for å få svangerskapspeneger, og er de som bør anbefale deg denne løsningen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Anki!

Eg jobber i industri eg og, og to kollegaer som fekk barn i år fekk svangerskapspenger heile svangerskapet.Eg har akkurat samme jobb men eg har ikkje fått tilbod.Er på tilrettelagt arbeid.Mykje meir stress siden har to barn som må stå opp kl.6 for at eg skal komma meg på jobb 40 min. unna og må stressa heimatt for å henta dei i sfo og barnehage...(jobba skift før mange fri dagar)Veit ikkje kor lenge eg klarer detta stresset.

Svangerskapspengane blir ikkje trekt frå foreldrepengane??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapspenger og foreldrepernger er to helt forskjellige ytelser som ikke har så mye med hverandre å gjøre annet enn at svangerskapspenger gir opptjening til foreldrepenger.. Om du har en jobb som er til risiko for fosteret kan du nok ha krav på svangerskapspenger, men leser at du har fått tilrettelegging og da utfører du kanskje andre arbeidsoppgaver?? Om du har fått andre arbeidsoppgaver som IKKE er til fare for fosteret er nok ikke stress nok til å få svangerskapspenger, og spesielt ikke stress pga lang avstand til jobb.. Å bo langt unna jobb er jo et valg du har tatt som ikke har noe med hvordan jobben er å gjøre.. Om du er virkelig sliten og føler du trenger en liten pause kan du jo evt snakke med legen om å f.eks få en gradert sykemelding en periode... Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret!

Tja... Reisa til legen er poenglaust... Var der for nokre veker siden pga oppkast,kvalme fekk ikkje i meg næring, gjekk ned 6kg på 1 1/2 veke. sov lite, var heilt knekt.Legen meinte at det var ikkje god nok grunn til sjukemelding, siden å vera gravid er ein tilstand og ikkje sjukdom.

Forresten fekk kollegaene mine same tilbod om tilrettelegging , dei tok berre ikkje imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke føler legen din hører på deg så be om å få legetime hos en annen lege (om det er flere leger sammen på samme kontor da) Du kan også bytte fastlege inntil 2 ganger i året, men det tar litt tid før det byttet trer i kraft. Om du har vært til jordmor kan du jo snakke med henne om hvordan du har det og be henne "gi rapport" til legen...

Ang tilrettelegging så skal du jo egentlig bare være glad at jobben har tilrettelagt slik at du fortsatt kan jobbe.. Tro meg, det kan bli veeeeeldig kjedelig å bare gå hjemme også i månedsvis og månedsvis så om man kan holde kontakten med jobben er jo det aller best.... Snakk med en annen lege du og fortell hvordan du har det.... Lykke til, håper du føler deg bedre snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svaret .. igjen!

Eg vil jobba ,ikkje misforstå meg, men det det har vore nokre harde veker no...Det blir til at eg bytter lege ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...