Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Jeg har et billån,men tror ikke jeg har råd til å ha det lenger. Kan jeg si til långiver at jeg ønsker å selge bilen fordi jeg ikke har råd og kan de gjøre om restlånet til et lån uten pant? Mener at en økonomisk rådgiver fra kommunen hadde sagt det til noen her før...noen som har peil?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Dette er helt opptil banken. Banken kan i prinsippet nekte salg av bilen uten at lånet FØRST blir utbetalt, og den kan ta beslag i bilen, selv selge den for "passende sum" og deretter inndrive evt restlån hos deg nå på hardeste måte om den VIL. Men normalt blir man enig om en løsning sammen med banken. Det kan imidlertid være lurt å få et konkret signert kjøpstilbud på bilen fra en bilforhandler (som banken har normal tillit til) før du tar møtet. For å "bevise" at bilen har større verdi enn lånet om du selger nå. Uten at du behøver å bruke DETTE kjøpstilbudet om du kan få et bedre..... Er det slik at det er "rimelig tvil" om at den prisen du vil få for bilen, vil dekke restlånet (inkl renter og omk), må du regne med at banken er lite villig til å godta et salg før den har fått sikkerhet for "restverdien", f eks ved at man er blitt enige om et nytt "forbrukslån" eller en "kontokreditt": Og uten bankens samtykke: Intet salg! Jeg har forutsatt at banken har pant i bilen i forbindelse med lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå