Patetica fåkksi Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Her i Spania har vi en frukt som heter paraguaya, den ser ut som en slags betent fersken etter at noen har sitti på den, med søt nektarinsmak. Ingen nordmenn aner hva jeg snakker om. -og ingen nordmenn aner hva jeg snakker om når jeg snakker om denne frukten heller. Dere som; 1) Kan så mye om mat (?) 2) Er eksotiske på den spanske måten: Finnes den i Norge og under hvilket navn?
Gjest -<<- Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Har smakt, i Mexico tror jeg. Eller Peru, ikke husker jeg. Aldri sett i Norge.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 he he skal kjoepe imorgen. jeg har aldri smakt den selv om jeg ser de hver dag i butikken . hoeres god ut
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 he he skal kjoepe imorgen. jeg har aldri smakt den selv om jeg ser de hver dag i butikken . hoeres god ut
KaMa Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Nei, jeg er ikke kjent med Paraguaya. Jeg er ikke videre glad i nektariner heller, så det kan ha noe med saken å gjøre. Men jeg har et spørsmål tilbake... Nisporos, finnes det der du er? Eller er det en veldig lokal frukt tilhørende der jeg har vært? Evt, heter de noe på norsk..?
Patetica fåkksi Skrevet 25. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2009 Ja Lykkeliten2 det må du kjøpe. Gjett hva dere får servert i bursdagen her om noen uker. Ja Lykkeliten2 det må du kjøpe. Gjett hva dere får servert i bursdagen her om noen uker. Nisperos, med sånn skråstrek over i'en som jeg ikke finner her for dette er spansk tastatur omgjort til norsk så de fleste tegna er et helt annet sted, har vi her ja. De uringule tåreformede fruktene som nesten alltid er sure? Også blir de brune med en gang man tar et jafs, setter den fra seg, setter en Skravler på plass og lager seg en te. Jeg pleier ikke kjøpe dem men har fått gratis innimellom. Jeg har aldri sett det i Norge heller, ei aner jeg hva de i så fall måtte hete der. Hvor i Spania har du sett dem? Veit ikke om det er en lokal greie.
Patetica fåkksi Skrevet 25. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. august 2009 Også har de et eller annet uttrykk om nisperos her, faen hva var det igjen da.. *roper på kose-terroristen* Con esa cara de nispero que tienes? Ditt nisperofjes?
KaMa Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 Hahaha! Nísperosfjes! Da må du ha vært veldig søt! Sikkert en skrå strek over i'en ja, siden det er trykk der. Joda, det er den. Selv om jeg bare har spist de rett fra trærne og de var så saftige at det var umulig å ikke bli våt på haken når du spiste dem. Her snakker man om Costa Blanca, på 80 tallet. Jeg syns de var gode da, selv om de er i overkant søte som modne. Og godt mulig de har en ytterst kort sesong, for jeg kan i grunnen bare huske å ha sett dem da de lot seg plukke direkte fra trærne. Vel, fint minne om ikke annet. :-)
Patetica fåkksi Skrevet 26. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2009 Jeg tror det uttrykket med níspero er negativt ladet, men ja, jeg er søt. Nísperoer derimot er ikke søte, de er sure som høgg, også har de en ettersmak av gress. Steinene inni derimot er ganske kule. Legg dem i et tilfeldig mønster på gulvet og det ser ut som en horde med kjempesauer har vært innom. Det er en strek over i'en, hvis ikke hadde det jo blitt nisp-e-ro. Como llegues tarde es que ni espero vaya.
KaMa Skrevet 26. august 2009 #10 Skrevet 26. august 2009 Selvfølgelig.. Jeg har da hatt min spanske gramatikk jeg også. ;-) Men fåglane vet jeg ikke har gidd til å være grammatisk korrekt på både norsk _og_ spansk her inne. Det er jo stort sett bare du og pilen som kan arrestere meg på spansk i hvert fall. ;-)
KaMa Skrevet 26. august 2009 #11 Skrevet 26. august 2009 Forresten.. Steinene husker jeg var fine. Runde og glatte. Men jeg regner med det er lenge til jeg kommer til å ha så store mengder Nísperossteiner at jeg kan legge dem i tilfeldig møsnter noen steder, om i det hele tatt noen gang.. :-/
Miss Foster Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 Me has llamado y aqui estoy. No tengo ni put idea de que fruta me estas hablando. Como soy alergica - intento evitar toda la frua que veo. Pero veo que en noruego se llama " Mispeltre", y eso tampoco se que es. Pero, sin duda, si el dicho es "con esa cara de níspero que tienes", creo que podamos estar de acuerdo que no es nada bonito si te digan eso, y alli es cuando tengamos que empezar pegar a alguien.....
Patetica fåkksi Skrevet 26. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2009 A mi mucha gente me dice eso. -hablahablahabla y encima con esa cara de guarra que tienes. -a mi no me vengas con esa cara de guiri. -Joder que cara de gilipichis tienes hija! Og sist men hvertfall ikke minst: Tienes mucha cara, nena. Muuucha cara.
KaMa Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Men alle de er jo utelukkende negative, sånn uansett, men Níperos?? Hva faen er galt med Nísperos? Er du usedvanlig rund i ansiktet..?
Patetica fåkksi Skrevet 27. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 27. august 2009 Kanskje det var "No me toques los nísperos" ? Nå vil ikke jeg si at en níspero er rund, men heller tåreformet. Har jeg et tåreformet ansikt, KT? (
KaMa Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 No me toques los nísperos sier i hvert fall mye mer.. Herrejesus.. Bær over med meg da. Jeg hare ikke sett eller spist nísperos på tja, snart 20 år.. Er de ikke runde? I hodet mitt ser de ut som små runde frukter.. :-/
uhhuhher Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Er det denne? http://www.bigboss.es/paraguaya.jpg Spiste det for ikke lenge siden, ble kjøpt på en innvandrersjappe, tror det var på Carl Berner. Vet ikke hva den kalles i Norge.
Patetica fåkksi Skrevet 27. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 27. august 2009 Gjess! Jeg spiser en i skrivende stund.
Miss Foster Skrevet 27. august 2009 #19 Skrevet 27. august 2009 Jejeje - veo leyendo esas frases - que estas tocando los huevos de mucha gente por alli - jejeje. Una frase que a mi me mola mucho es: Estas bien hecha - pero mal terminada - jejejeje No me toques los nísperos significa otra cosa que tienes cara de nísperos - alli vamos mas a sur y sera como no me toques los huevos supongo.... y quien sabe que dicen por alli en esa region de "cualos" donde vives tu.....
Patetica fåkksi Skrevet 27. august 2009 Forfatter #20 Skrevet 27. august 2009 Men i helvete, så dere oppi hovedstaden har liksom uttrykk som beskriver oss fra sør? Los cualos?! Du kan snakke, der oppe klarer dere ikke uttale en simpel -d endelse engang. Hola, me llamo Davizzzzz. Hola desde Madrizzzzz. Yo eso de que yo este tocandoles los huevos a la gente simplemente por tener cara de guiri..?! Og KaMa, jeg bildegooglet nísperos, og selvfølgelig var samtlige på bildene trill runde og så saftige ut. http://www.nutricion.pro/wp-content/uploads/2008/04/nisperos_de_japon.jpg De jeg har prøvd derimot, hadde giraffmønster i gult og brunt og var langt fra runde. Men de hadde delt kjøleskap med den greske yoghurten til russeren på jobb, og enhver kan bli deformert av mindre.
Miss Foster Skrevet 30. august 2009 #21 Skrevet 30. august 2009 HA! Al menos en las ciudades la gente esta acostumbrada de ver otra gente, y mas tolerante. No como una "cuala" que conozco yo y que se esta metiendo con sus vecinos en su nuevo barrio. Como esa chavalina ha vivido a tomar por culo, fue muy duro ver otra gente de nuevo..... ;o) Y los madrileños hablan perfectamente! - y punto!!!
Himmel og hav Skrevet 30. august 2009 #22 Skrevet 30. august 2009 Ikke det at jeg har noe i en spansktråd å gjøre egentlig, men jeg ble litt nysjerrig, og det på bildet ligner jo veldig på noe jeg har kjøpt i butikken under navnet "Donut-fersken" http://teaandcookies.blogspot.com/2007/09/why-did-food-blogger-cross-road.html Er det det samme som denne paradingsen?
Patetica fåkksi Skrevet 31. august 2009 Forfatter #23 Skrevet 31. august 2009 Ja det er den! K-T, vaya que vaya, como si yo fuera una cateeeeta de esas que ná má habla de cabras y naranjas? Que si el niño del Pepe el pastor stá saliendo con la tercera hija de la Mari de la cuesta parriba pasáo la hacienda del Pedro segundo? Que si el Juan no sembró lo suficiente en primavera y ahora se tiene que dedicar a la venta del vino casero pa llegar al final del mes. A mí, cuando me amenazan con una sierra eléctrica, viene la policía y a la semana ya estamos en juicio, siendo yo la parte denunciante, es que paso de llevarme bien con ese salvaje y sus cojones. Y la sierra eléctrica - que se la meta donde le quepa.
Miss Foster Skrevet 31. august 2009 #24 Skrevet 31. august 2009 Y ke los hiciste para k te atakaron con una? Seguramente tardara mas k una semana para lo del juicio..... Como mi medio naranja muy a menudo tiene k mostrar su cara en uno..... jejejeje
Patetica fåkksi Skrevet 31. august 2009 Forfatter #25 Skrevet 31. august 2009 Que que hize? ¿QUE HIZE? El ayuntamiento vino pa multarlo, él pensó que habia sido yo quien avisó al ayuntamiento (no fue el caso) y vino muy cabreado, empezó a atacar mi tienda con la sierra eléctrica, me cortó parte del toldo y del soporte del techo, todo esto delante de mucha gente y las chispas saltando a más de dos metros dentro de mi tienda, y junto con esto pues me estaba amenazando. Fui a la comisaría, lo denuncié, esto fue el miércoles 25 de marzo y el día 1 de abril se celebró el juicio. Te lo dice la Patetica, que lo bueno que tiene (aparte del cuerpazo) ; es sincera.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå