Gå til innhold

Men hva er dette da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en "kvise" på tannkjøttet. Like over fortennene. Oppdaga det nå nettopp, fy så ekkelt. Den er stor og heslig :(

Kan noen fortelle meg hva det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok fått en betennelse i tanna over "kvisa" så ta deg en tur til tannlegen;o) Ja ekkelt jeg vet!

Skrevet

Høres ut som du har fått det som lokalt heter "tannbyll". Det leger du med Hibitane (fås reseptfritt på apoteket) 3-4 ganger pr dag i ei uke eller to. Er den da ikke borte (ikke forvent antydning til bedring før etter ca 3 dager!), bør du nok få en tannlegetime. Da må det en liten operasjon til....

Skrevet

Å det er guffent! Det har jeg hatt et par ganger selv. Jeg brukte no munnskyll fra apoteket som het Clynol eller et eller annet rart. Det er i hvertfall en brun flaske med hvit kork. Du kan sikkert også bruke vanlig munnskyll som er bakteriedrepende. Det er ikke noe farlig=) Er bare litt ekkelt.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Må vel bestille meg tannlegetime da

Operasjon? Virkelig? Huuuff :(

HI

Skrevet

Sannsynligvis, HI, trenger du IKKE operasjon! Bruker du Hibitane en uke er 75 % av slike tannbyller borte. Etter to uker er 90 % borte. Hører du til feilprosenten, enten pga størrelsen eller pga ditt spytts kjemiske sammensetning, må issprayen og kniven fram hos tannlegen.

Skrevet

Nå ble jeg lettet, får prøve og kjøpe meg Hibitane da :)

Sikker på at jeg ikke fortsatt kan ha betennelse da? Jeg har faktisk rotfyllt i denne tanna for noen år siden.

HI

Skrevet

Du KAN selvsagt ha betennelse, det kan man alltid dersom ei tann har en fylling av noe slag, utover "emaljefylling". Men da vil jeg anta at du også hadde verket såpass at du ikke var i stand til å skrive forståelige innlegg her på forumet :)

Og om du går med en slik "bagatellbetennelse" har egentlig ei uke eller to lite å si til eller fra. Det eneste som da skjer er at Hibitane ikke leger (det vil sikkert dempe litt verk ved betennelse også), du får tannlegetime for operasjon, og tannlegen finner i stedet ut at årsaken til din verk ikke er tannbyll, men betennelse.

Du må imidlertid regne med at slike tannbyller kan dukke opp av og til, noen har lettere for å få dem enn andre. Så kjøp gjerne ei stor flaske Hibitane. Den spiser ingen mat og selv storflaska koster ikke så mye. Greit å ha på huset til to minutters skyll (prøv å "rette" skyllingen mest mulig mot byllområdet) OM en byll skulle dukke opp. Og du føler deg temmelig frisk i munnen etter en omgang, så du kan gjerne ta en forebyggende behandling i blant også. Noen andre bivirkninger enn kanskje litt brunt belegg på tennene (som IKKE skal pusses bort før etter en time!) har ikke stoffet. Og stoffet smaker ikke vondt engang. Omtrent som lakrisvatn med litt mentol i... Du skal bare unngå å svelge stoffet. Ikke farlig, men det kan gi deg litt løst liv om du får i deg mer enn noen dråper.

God bedring!

Skrevet

For et flott og utfyllende svar! Tusen takk.

På felleskatalogen står det av hibitane skal brukes i underlivet, er det samme legemiddel som dere snakker om?

Byllen har forresten sprengt nå, så den er ikke så stor og ekkel lenger

:-P

HI

Skrevet

Beklager, stoffet heter visst nå Klorhexidinsprit Fresenius Kabi i Norge, det har visst vært en kamp om navnet Hibitane. Min flaske heter det, men den er noen år....

Stoffet produseres av (surprise..) Fresenius Kabi Norge og en liter koster maks kr 60,70. En dl koster ca 45 kr....

Uansett: Det du skal ha er en munnskyllevæske med minst 5 % klorhexidin i, fortrinnsvis også en god del sprit pga uttørkingseffekten. Rådfør deg på apoteket.

En slik væske er også et greit alternativ til Pyrisept, om du mangler dette. Men Pyrisept er bedre til sitt bruk om du KAN velge.

Flott at byllen har sprukket, hadde jeg visst den var SÅ moden, hadde jeg rådet deg til å finne en nål, glødet den og stukket et lite dreneringshull i byllen. Da hadde det ikke blitt SÅ vondt i det den sprakk. Og det er alltid en fare med en byll som sprekker under for høyt trykk, den kan slynge smitte til andre steder i munnen. Ikke stor fare, men den ER der.

Nå begynner inntørkingsperioden. Om ei uke kommer du knapt til å se spor av den, om to er den bare et vondt minne. Bare skyll med "Hibitane" 2 - 3 ganger pr dag, minst 2 minutter pr gang.

Husket forresten brått et gammelt råd for slike byller når de har sprukket: Kok en fiken i melk og legg den på en times tid. Gjenta morgen og kveld. Da leges såret på halve tida eller vel det. Du får se om du finner en fikenrest fra jul. Rådet var nok basert på tørket fiken, den jeg fikk det om hadde nok aldri smakt en fersk. Men at rådet fungerer for tørket kan jeg bekrefte av egen erfaring.

Skrevet

Jeg blir aldeles forbauset over hvor flotte, lange, og utfyllende svar jeg får :) Tusen hjertelig takk for flotte råd!

Tør jeg spørre hvorfor du vet så mye om dette? :)

HI

Skrevet

Ja, gjerne HI!

Tannbyll er noe som forekommer mer hos enkelte enn hos andre. God munnhygiene hjelper, men det er ikke avgjørende. Enkelte kan ha ganske dårlig munnhygiene og likevel se færre tannbyller enn du kan telle på fingrene i løpet av hele livet. Andre kan ha helt utmerket og se like mange på et par år. Det aller mest vesenelige er spyttets kjemiske sammensetning hos den enkelte.

Flere i slekta hos oss har "anlegg" for tannbyll. Og jeg er selv ikke helt ukjent med dem, selv om jeg slett ikke er mest plaget. Derfor har jeg diskutert problemet med både andre i slekta og et par tannleger jeg har møtt på min vei. Og jeg har alltid vært interessert i å lære, i alle sammmenhenger. Du kan få bruk for det du har lært når du minst venter det.

Skrevet

Flaks for meg at du er så informert da :)

Skyller herved munnen med munnskyllevann!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...