Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Jeg vet og jeg husker fra sist at jeg var plaget med mye utflod under svangerskapet. denne gangen synes jeg derimot at det har tatt helt av. jeg begynner å lure på om jeg er normal. har lest at mye utflod (mer enn det som er normalt når man er gravid) kan være en indikasjon på GBS????. Jeg kjenner mange ganger for dagen at jeg må komme meg på do for å tørke bort en hel del, begynner å bli rimelig plagsomt
ansjaangell Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Har det helt likt.. spurte legen min og han sa det var helt normalt! bruk truseinlegg, og er du som meg så er du på do sikkert 20 ganger om dagen uansett.. *lykke til*
har nr 3 i magen :) *har født* Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 samme greia her.. irriterende! men er vel bare slik vi er.. har hatt det når jeg har gått med de to andre barna mine også.. det kommer heldigvis noe godt ut av det hele på slutten! =)
englemamma77 Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Mye utflod kan være tegn på GBS,men stort sett er jo økt utflod normalt i svangerskapet. Jeg ville uansett bedt legen om å en bakterieprøve som sendes til dyrkning..følger det noen spesifik lukt med utfloden?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2009 føler vel ikke at den lukter noe særlig nei. men den er alt fra hvit til litt gul/grøn. jeg har heldigvis ikke hatt noe UVI eller sopp i dette svangerskapet, men jeg liker ikk ehelt dette. er snakk om vanvittige mengder.
englemamma77 Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 ok..er ofte lukt dersom det er snakk om GBS,men ville uansett bedt legen ta en prøve...lykke til!
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2009 nå har jo ikke jeg stukket nesa ned i det, men rekner med at du mener det lukter såpass mye at hver gang du tar av dg trusa så kjenner du det??? Er ikke sånn her i det hele tatt
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Har det sånn jeg også, noen ganger blir det som slim som henger ned når jeg har satt meg på do.. Skikkelig ekkelt! Føler at jeg blir bløt i trusa om dagene, og ser meg derfor nødt til å bruke truseinnlegg.
englemamma77 Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Det kan sikkert variere med styrken på lukten,men hos meg var det ingen problem å kjenne det når jeg tok av meg trusa nei..trengte heller ikke stikke nesa mi nedi det for å si det sånn..;P
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2009 hvordan vill du betgne lukta, søt, sur, beisk osv.... rotten (hahaha, ja, det hørtes nesten ekkelt ut) Hvordan såg utfloden din ut???
englemamma77 Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 jeg hadde egentlig ikke noe særlig utlod,men tidlig i svangerskapet ( rundt uke 14 tror jeg) fikk jeg er sur lukt fra underlivet..måtte skifte truse flere ganger om dagen!litt sånn blanding av fisk og svette..hehe-det var egentlig helt grusomt..siden jeg da var førstegangs trodde jeg dette kom av hormoner,og sjekket det desverre aldri!
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 25. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. august 2009 uffda, det er lettere i ettertid å se hva man burde ha gjort. Det er litt der jeg er. Er redd for at jeg skal angre på at jeg ikke fikk det undersøkt. Mistet jo nesten første jenta mi i magen fordi jeg turde ikke spørre mer om undersøkelser fordi de sa jeg måtte roe meg ned. Men så viste det seg at magefølelsen min var rett, jenta hadde nesten ikke fått næring de siste 3 mnd før fødsel, så de var sjokket over at hun var i live da hun kom ut og var 1870 gram til termin. Synes det er veldig trist at du har mistet din lille, det er jo det mest dyrebare man har. Er glad de passer på dg denne gangen
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Hva er GBS? Jeg er også plaget med mye utflod, men det lukter ikke vondt. Syns bare det er mye. den er litt sånn kremet og gul/hvit aktig. Lurer litt på sopp og, kanman ta sånn canesten stikkpille når man er gravid?
englemamma77 Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 Ja,jeg blir godt passet på nå, så denne gangen skal det gå bra!! Det er jo så usannsynlig liten sjanse for at noe skal gå galt i utgangspunktet,men det er bedre med en sjekk for mye..skjønner godt at du fikk en støkk forrige gang,og man skal helt klart ikke kimse av magefølelsen! Den erfaringen du har, gjør jo også at helsepersonell bør ta deg på alvor! Er desverre slik at i mange tilfeller hjelper det ikke å si fra til legene- helt forferdelig at de bare bad deg roe deg ned..! Får du ekstra oppfølging dette svangerskapet eller?
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Hva er GBS? Jeg er også plaget med mye utflod, men det lukter ikke vondt. Syns bare det er mye. den er litt sånn kremet og gul/hvit aktig. Lurer litt på sopp og, kanman ta sånn canesten stikkpille når man er gravid?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 25. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2009 ja, du har egentlig vert maks uheldig for å si det sånn. men nå skal du snart få møte den lille du har i magen, er godt å føle at de passer på. denne gangen får jeg så mye oppfølging at jeg er lei;) Jeg holder til på ett annet sykehus nå, og de er sjokket over behandlingen jeg fikk sist og mangel på undersøkelser da jeg sa noe var galt. de kunne ha fanget det opp, men de gjorde det ikke. Nå går det maks to uker mellom hver gang jeg er innom sykehuset, lege eller jordmor. I tillegg går det maks 4 uker mellom hver UL, men stort sett er det mindre. de måler og styrer på. Går også på blodfortynnende sprøyter for å forebygge
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 25. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 25. august 2009 ja, du har egentlig vert maks uheldig for å si det sånn. men nå skal du snart få møte den lille du har i magen, er godt å føle at de passer på. denne gangen får jeg så mye oppfølging at jeg er lei;) Jeg holder til på ett annet sykehus nå, og de er sjokket over behandlingen jeg fikk sist og mangel på undersøkelser da jeg sa noe var galt. de kunne ha fanget det opp, men de gjorde det ikke. Nå går det maks to uker mellom hver gang jeg er innom sykehuset, lege eller jordmor. I tillegg går det maks 4 uker mellom hver UL, men stort sett er det mindre. de måler og styrer på. Går også på blodfortynnende sprøyter for å forebygge
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 26. august 2009 #18 Skrevet 26. august 2009 KAN NOEN SVARE??? Hva er GBS? Jeg er også plaget med mye utflod, men det lukter ikke vondt. Syns bare det er mye. den er litt sånn kremet og gul/hvit aktig. Lurer litt på sopp og, kanman ta sånn canesten stikkpille når man er gravid?
Maya&Leah*har født* Skrevet 26. august 2009 #19 Skrevet 26. august 2009 Jeg er også plaget med mye utflod i dette svangerskapet... Når jeg gikk med jentungen kan jeg ikke huske at jeg var så plaget med det.. Men nå tar det helt av! Er utrolig mye ... Lukter ikke noe spesielt, men er hvit/gulaktig.. Og, hva er GBS?? Ser det er flere som lurer på det... Kan ikke noen svare oss som lurer? ;-)) Er vel også lurt å be legen ta en prøve av dette når man er så plaget? Men også hørt at det er helt normalt med en del utflod når man er gravid..
englemamma77 Skrevet 26. august 2009 #20 Skrevet 26. august 2009 Hei! GBS er en bakterie ( streptokokk B ) som ca 30 % av alle gravide har i den naturlige bakteriefloraen i skjeden. Stort sett er denne ufarlig, og den kan komme og gå i svangerskapet. De fleste vet ikke engang at de har den,og føder friske barn. I noen få tilfeller ( som mitt desverre ) kan denne bakterien føre til infeksjon hos mor og barnet. En slik infeksjon kan i verste fall føre til blodforgiftning eller hjernehinnebetennelse og være dødelig. Jeg ønsker ikke å skremme noen med dette, og som sagt er sjansen for at det verste skjer meget liten..Men den rammer så ufattelig hardt de få gangene dette skjer. Jeg ønsker rett og slett at alle gravide skal å den informasjonen jeg sitter med nå, som jeg gjerne skulle hatt før jeg fødte min lille gutt..Man kan lese om GBS på www.gbsinfo.net- her er mye god info! Det er desverre varierende hvor mye leger vet om denne, så mye er opp til en selv. Det er imidlertid ikke rutine for å teste gravide i Norge for denne bakterien,men jeg mener man bør kreve å bli testet hvertfall en gang i svangerskapet ( rundt uke 35-37 ) Dersom man da har denne bakterien,vil man med 99% sjanse ha denne ved fødsel,og SKAL behandles med antibiotika.. Håper dette kunne være til hjelp-mer info på nettsiden som sagt!
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 2. september 2009 #21 Skrevet 2. september 2009 Takker for flott svar! Forferdelig trist å lese din historie! Jeg kjente ikke igjen navnet på bakterien. Jeg var nemlig liveredd for dette i mitt første svangerskap og jeg ba om å bli testet i slutten av svangerkapet. Det var en rask og enkel test og den var negativ! Jeg kommer til å be om den samme testen denne gangen også! Tusen takk for info!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 2. september 2009 #22 Skrevet 2. september 2009 Hvordan blir man testet for gbs?
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 2. september 2009 #23 Skrevet 2. september 2009 de tar en qtips eller lignende qtips og så vidt inn i sjeden. Absolutt ikke vondt- og det går veldig fort. Jordmor testet meg og sendte inn prøven. Fikk svar uken etter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå