Gå til innhold

Ny influensa/svineinfluensa-hva tenker dere andre om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kom nettopp hjem fra en tur til London,har en del kjente der, også ei gravid venninne, og de gravide og jordmødrene der nede er jo mye mer bekymret for denne influensaen enn vi er her i Norge,.hmmmm, orker ikke å bekymre meg så mye for det, men merker jeg tenker på det, spes det faktum at vi ikke skal ta hverken influensamedisin eller vaksine som gravid(selv om myndigheter anbefaler dette).Har dere andre nygravide tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. jeg har vært i karantene nå i snart 7 dager pga mulig svine influensa. og må si at er dette svineinfluensa så er det ingen fare. for man er jo bare vanlig syk. men i den sammenheng tviler jeg litt på at det er svine influensa. jeg fikk utskrevet medisinen. men tok den ikke. i go med at de ikke vet skade omfanget på fostret. og det sies jo at denne medisinen kun hemmer sykdommen i en dag eller to. så da er jeg heller syk en dag eller to ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt på de nordiske helsemyndigheter nettsider, og konklusjonen ser ut til å være følgende

1) Gravide har ikke større risiko for å bli smittet enn andre

2) Man har (spesielt i 2+3 trimester i følge sundhedsstyrelsen.dk) noe større risiko for følgekomplikasjoner à la lungebetennelse

3) Man antar at medisinen er mindre skadelig enn sykdommen/følgesykdommene, og derfor anbefales tamiflu/relenza

4) Man bør unngå kontakt med syke hvis man kan, og ellers fastholde god hygiene.

 

Er selv litt usikker ift reising -- feks tjenestereiser med jobben (de vet jo foreløpig ingen ting)... Men det er bare planlagt korte reiser i Skandinavia, så inntil det "tar av" her også, tror jeg jeg reiser. (men flytter planlagt privatreise til england i slutten av september til senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...