JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Lurer på om jeg kan: ta vann fra springen i tytteflaska og så varme den i mikroen åsså ta mme pulver oppi der igjen. Eller må jeg koke vannet? Jenta mi er nå snart 7 mnd. Den 4.sep.
Gutt april 09 + ? august 11 Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 vannet skal vel helst nå kokepunkt... vi koker opp vann og har på flaskene dagen i forveien, når mini skal ha mat setter vi bare flaska i micro, varmer til 40 grader, har i pulver, voila!
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 24. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2009 oki. Nei for det er ei venninne som gjør det sånt. Så lurte på om det ikke er farlig. For det virket jo lett vidt.. Vi kjøper alltid mme kartongene. For orker ikke det stresset med koking å pulver. Men da bør det kokes da..
blomstre Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Hm.... vannet som de drikker trenger man jo ikke å koke lenger når de intar annen føde enn mm/mme. Vannet til grøten trenger man ikke å koke. Så hvorfor skal man trenge å koke vannet til mme? Det viktige er vel at vannet har rett temperatur i henhold til det som står på pakken? (med forbehold at man er tilknyttet et godkjent vannverk selvfølgelig) Noe jeg ikke tenker på i denne sammenheng?
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 24. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2009 Ja der sier du noe! Skal snakke med HS om dette neste gang. Eller ringe opp.. Virker jo rart om man må koke vannet til mme, å ikke drikke vann og vann til grøten...
Jullia Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Selvfølgelig kan man varme det i mikroen. Men mange mener jo at mikrovarming er skadelig, men det er en annen sak.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Så lenge man rister flasken godt etter oppvarming, slik at vannet blandes, er det null problem å bruke mikroen til oppvarming. Det er også helt OK å bruke vann rett fra springen når barnet er 7 mnd gammelt, så bare kjør på du=)
Mor Løvehjerte Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Ser ut som jeg forfølger deg i dag Løkki! ;-) Mattilsynet sier at man gjerne skal ta kaldt vann rett fra springen og varme opp til mme, så lenge det er fra offentlig vannledning og ikke egen brønn. Har ikke linken tilgjengelig (bare blomstre som er sånn vandrende leksikon:), men det skal gå an å finne det på matportalen.no
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Vi koker opp vann på vannkokeren og har stående, så varmer vi opp dette i micro etterpå Ja, de kan ha vann ifrå springen, men dette er vel og bemerke kaldt vann. Med en gang man bruker lunka vann fra springen til melk eller grøt så blir det jo masse bakterier. Men etterhvert er nok ikke dette så farlig heller.. Jeg har gjort det hvis det er krise;)
Gutt april 09 + ? august 11 Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Hør på disse andre du JenteBeibi:) De er mye mer erfarne enn meg! Dessuten er jeg sånn hønemor som er superredd for bakterier:) Så da ser det ut til at svaret på spørsmålet ditt blir ja:)
blomstre Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Oi, mente ikke å bruke lunket vann fra springen nei! Kald, friskt vann som varmes opp til rett temp så klart. Lunket vann fra springen ville jeg ikke brukt til meg selv en gang. Jeg har i et labforsøk analysert hva det inneholder - ikke bra!
MammantilPatrick Skrevet 24. august 2009 #12 Skrevet 24. august 2009 I utgangspunktet kan man vel slutte å koke vannet når babyen er 6 mnd... Men kjenner jeg meg rett så tror jeg at jeg kommer til å koke det lengre, hehe:)
blomstre Skrevet 24. august 2009 #13 Skrevet 24. august 2009 Linken fra det vandrende leksikon: http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå