Lene~mor til tre Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Når jeg gikk på skole het skolefagene noe helt annet enn de gjør nå, rart å tenke på hvordan ting forandrer seg på noen år hehe. Første gang jeg så timeplanen til jentungen tenkte jeg hæ, hva er alle de rare orda hehe Dette hadde jeg på skolen: -Ofag som senere het Samfunnsfag -EDB -Kristendom -Heimkunskap Nå heter jo dette: -Samfunslære -IKT -KRL som nå har byttet til RLE -Skolekjøkken
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Ja mye er forandret. Jeg hadde livssyn, et fag som er helt tatt bort. Men forstår de lærer mye om kristendommen enda. Det synes jeg er dumt for de som ikke er kristne, og det er jo mange plasser flere av de nå enn for snart 20 år siden når jeg begynte med livssyn.
Lene~mor til tre Skrevet 24. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2009 Hehe ja og nå har ungene fått KUH på timeplanen hehe, måtte spørre jeg hva det betydde jeg KUH = Kunst og håndtverk. Hehe ikke rart man ikke blir klok på disse timeplanene til barna.
Gjest Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Ting går i en evig rundgang. Da jeg gikk på skolen het faget O-fag, men vi kalte det ved deres gamle navn, hhv geografi/historie/samfunnslære/biologi/zoologi/helselære (vi hadde ulike emnehefteserier for de ulike delene av faget). NÅ heter faget igjen det vi (feilaktig da) kalte det for, samfunnslære! Samme med heimkunnskap. Vi kalte dette hjemme skolekjøkken. Nå HETER det skolekjøkken, men kalles for heimkunnskap der! Og på min mors bok i faget står det "Skolekjøkkenbok". Eneste som holder seg stabilt i daglignavnet her er faget Kristendomskunnskap/Kristendomslære/KRL/RLE. Her i bygda har det i "alle år" blitt betegnet som Bibellære eller Bibelhistorie. Noe alle som ikke er ansatt ved skolen, i alle fall, omtaler faget som i dag også her. Akkurat som skolekjøkken alltid har blitt kalt nettopp "skolekjøkken" og EDB/IKT har blitt kalt (den korte tida det har vært) for "datalære" her. Eller sløyd/håndarbeid/K&H/tresløyd/tekstilforming..... har blitt kalt praktisk forming (til skille fra "tegneforming") i "alle" år. Og hjemme hører jeg fremdeles folk, få år eldre enn meg, som sier historie, regning, håndarbeid, tegning, husstell. Selv om de har barn i skolen og selv om det er LENGE siden disse navna forsvant "offisielt":
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå