Gå til innhold

Er jeg smålig....????

Anbefalte innlegg

Skrevet

greia er at nå er min søster er gravid og jeg har et barn så det vil bli 1 år i mellom barna våres. Hun forventer at hun skal låne alt av babyutstyr av meg sånn som bilstol leketepper vippestoler vugge alt av leker og klær....

jeg har tenkt å la henne få låne bilstolen vippestol badebalje og kanskje noen leker. Alt utstyr har jeg kjøpt nytt, har brukt utrolig mye penger , når jeg er ferdig med å få barn har jeg tenkt til å selge det. klærne har jeg ikke lyst til å låne henne siden jeg har tenkt til å bruke de på mitt neste barn, klær til barn vaskes jo så ofte så de blir jo fort slitt.. hun blir jo sur på meg og synes jeg er smålig. jeg synes hun nesten er litt frekk siden hun forventer at hun skal få låne alt fra meg i og med det at faktisk jeg har har betalt alt dette utstyret av egen lomme.

hva synes dere, er jeg smålig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes faktisk ikke det. Man kan ikke forlange at folk skal låne bort babyutstyret sitt, man skal heller være glad dersom noen tilbyr dem å låne noe.

Skrevet

Man kan ikke uten videre forvente å få låne alt utstyr av alle kjente, men dere er jo tross alt søstre, så ja, du er nok noe smålig ja.

Prisen på brukte barneklær/utstyr er nok ikke alt for høy, jeg ville nok heller gledet meg selv og min søster med å låne bort klærne og fått se en liten fetter/kusine ha nytte av tingene. Og hun kommer sikkert til å kjøpe en del nytt som du i din tur kan får låne til ditt neste barn. Har inntrykk av at det er vanlig å gjøre det sånn mellom søsken.

Gratulerer som snart tante, de to jenvaldrende søskenbarna kommer nok til å ha stor glede av hverandre i årene framover!

Skrevet

Jeg synes du er VELDIG smålig. Går jo an å låne bort og be om å få det tilbake.

Til tross for at vi har snudd på hver krone for å få råd til babyutstyr, måtte til og med ta opp lån som vi fremdeles betaler på, hadde jeg gledelig gitt bort alt til min søster om hun hadde bltt gravid nå. Hallo - det er din SØSTER.

Ps. Babyklær blir sjelden slitt..... Er jo som sagt bare til å be om å få det tilbake når bebi vokser ut av det....

Her hadde jeg tilbydd det til min søster. Hun hadde sluppet å spørre meg.

Før i tiden (sånn omtrent 30 år siden)- da babyutstyr kostet MYE mer i forhold til lønningene enn det det gjør i dag - lånte man vekk i histen og pisten. Ingen som drev og solgte videre på den tiden. Det ble sett på som ekstremt sært. Da gikk tingene på rundgang mellom familie, naboer, kollegaer osv.

Grrrr.... Tok litt av her jeg nå men jeg blir både sint, frustrert og oppgitt over hvordan samfunnet har blitt. Sikter ikke til deg nå HI, men MYE vil ha MER....Når lommeboken vokser, vokser egoet også.

Skrevet

Ja, jeg synes du er smålig.

Om ikke man skulle kunne låne bort ting til sine søstre så er man ganske stusslig. Ihvertfall når det gjelder ting som du ikke har bruk for selv før muligens siden en gang, eller kanskje selge og tjene noen få hundrelapper om 4-5 år. Kanskje søstra di skaffer seg noen ting som du igjen får låne av henne hvis du får en til.

Og babytøy blir ikke utslitt av to babyer. Jeg og søstrene og svigerinna mi har sendt babytøy på omgang så mye av det har vært brukt av både 5 og 6 babyer og er fortsatt brukanes. Noe blir selvfølgelig slitt og flekkete, men da får du sikkert låne noe nytt etter søstra di sin baby da! Hold unna klær som er spesielle for deg ( hentedress, hjemmestrikk el), og vær litt raus. I det lange løp er det gjerne et langt mer lønnsomt trekk enn å sitte og gnure på sine egne ting. Ingenting kommer inn i en lukket hånd, vet du, så om du ikke kan åpne hendene for å gi, så er de heller ikke klare til å ta imot om noen vil dele med deg.

Skrevet

HUn skal jo få låne både både bilstol,, vippestol, ficher price leketeppe, badebalje og litt leker... Har lånt henne både penger og klær før, klærne er alltid i dårlig stand når de blir levert tilbake og jeg må alltid mase flere ganger om å få tilbake pengene jeg har lånt henne, jeg ser det som en selfølge at når jeg låner penger til andre så kommer de å leverer de tilbake som avtalt, liker ikke å måtte spørre gjentatte ganger etter å få de tilbake. Synes egentlig at når jeg er så grei å skal låne henne dette utstyret som koster masse penger og hun slipper å bruke noe som helst av penger, så synes jeg egentlig at hun kan kjøpe noen leker som er passe til alderen på barnet mitt og få det tilbake når de lekene passer for barnet hennes.

Hi

Skrevet

Nei, det synes ikke jeg. Søstra di kan ikke forvente å få låne alt av deg bare fordi du tilfeldigvis fikk barn før henne. Synes du har all rett til å heller ville spare på tingene til din evt. nestemann!

Skrevet

synes det er litt frekt kanskje å forvente at hun bare skal kunne hente barneutstyret ditt når hun får bruk for det.

Skal man låne sånne dyre ting, så kan en spørre pent først. Blir hun sur så får hun klare seg uten.

min mor og tanter hadde spart opp klær og barneutstyr som de kom med til oss. klærne var litt utdatert, men vugge, spisestol og vippestol, leketepper o.l kom godt med når vi fikk vår første barn.

Så vi skal ta godt vare på matstoler, vugger, babykurv, barneskinnstol, andre barnemøbler, stellebord, leker, dunposer, lammeskinn og gode klær.

vi er de første i familien som har fått barn, og har 4 andre søsken tilsammen.

Har gitt beskjed om at når de en gang får barn, og vi ikke bruker det selv - så skal de få lov til å låne: stellebord, vippestol m/ gyngestativ, sprinkelseng (med vaskbart svanemadrass om de ønsker), reiseseng, barnestol (trekkstol), bilseter, leketepper, pledd, hoppsa, gåstol og så har jeg en carena freeride med bærebag som de kan få. jeg forventer å få alt tilbake i fin stand etterpå, untatt vogna da.

dunpose, lammeskinn, skinnstol og slike ting jeg er virkelig redd for, og ønsker at mine barnebarn kan få bruk for låner jeg ikke bort.

Er absolutt ingen selvfølge at mine søsken eller svigersøsken kan få komme å kreve barneutstyr som jeg har betalt i dyre dommer for, men spørr de pent og behnadler det de får låne bra så er det klart at vi skal hjelpe dem med diverse barneutsyr.

er glad jeg ikke har en søster, for da hadde det nok blitt mere bråk uttav det med å låne utstyr.

Skrevet

Godt å se at ikke alle er i mot meg.... Hun skal jo få låne en del ting som jeg skriver, men ønsker ikke å låne bort absolutt alt, noen som skriver at babyklær ikke blir slitt, men det blir de, det vi har er allerede blitt ganske slitt pga all vaskina, skal bruke dette til neste mann og hvis henne skulle ha brukt disse klærne på sitt barn så hadde dem blitt helt utslitt.... bare bilstolen med base koster jo 3000, sparer henne for en stor utgift bare der. Selv så forenter jeg ikke å få låne noe som helst av andre.

Hi

Skrevet

Om det bare blir 1 år mellom ungene har du kanskje enda bruk for vippestolen, leketeppet(er det et teppe eller lekematte? Jenta vår på 4 bruker enda sin lekematte sammen med lillesøster), badebaljene(er den veldig liten? Vi brukte den første baljen helt til ledste var 3 år).

Og jeg syns mye av klærne er slitt når de nå er brukt av 2 unger. Noe er brukt av 3 siden søsteren min fikk låne noe av klærne.

Her fikk broren min unge først og vi ble ikke tilbudt å låne noe så vi kjøpte alt nytt.

Skrevet

NEI! Du er ikke smålig.

Du bestemmer selv om du vil låne bort eller ikke. SÅnn er det bare..

Skrevet

Synes du skal gi henne alle barneklærne og kjøpe nye til nestemann når den tid kommer. Barneklær er ikke såå dyrt, og kjekt at det blir brukt, vel. Hvem vet om når du får barn igjen, kanskje ikke samme kjønn om du har fra før osv. Akkurat barneklær kan vel "run in the family". Bare "rot" å ta vare på i evt mange år! Når du får ny unge får du sikkert lyst til å kjøpe nye klær/ får massse nye klær uannsett!

Skrevet

hun forventer at hun skal låne alt av meg,tar det bare som en selfølge hun sier til meg at hun kan vel bare alt av utstyr av meg, liker ikke den holdningen... hadde føltes litt bedre hvis hun hadde sagt til meg at jeg var snill om det var noe jeg kunne ha lånt bort til henne

hi

Skrevet

Det er IKKE billig med barneklær. Du 12.09 tenker da kanskje bare på de første str og kun inneklær, men jeg skal fortelle deg at det blir veldig mange tusen kr etter kun kort tid. Spessielt i ull, uteklær,sko osv osv.

Jeg har tatt vare på alt etter første unge og bruker det nå på unge nr. to. Veldig glad for at vi slipper den utgiften nå. Og når man vet man vil ha flere unger kjøper man nøytrale klær. Spessielt det litt dyrere.

Skrevet

Nå som du kommer med nye opplysninger så stiller saken seg selvfølgelig litt annerledes. Hvis hun ikke tar vare på ting hun låner, eller leverer dem tilbake så ville nok jeg også vært mer betenkt på å låne bort.

Men utfra de opplysningene du ga i hovedinnlegget ditt, så hørtes du smålig ut.

Skrevet

Nei, hun burde være takknemmelig for det hun får låne og ferdig med det.

Skrevet

Anonym 11:58 her...

Synes fortsatt at det er din søster som er smålig, hvis hun mener at hun bare kan hente alt det ditt barn ikke bruker lenger. Du har tross alt bare ett barn selv, og barneutstyr er veldig dyrt idag.

Hadde ikke hatt særlig lyst å låne bort spesielt mye ting til en som ikke tar særlig godt vare på det, elle unnlater å levere ting tilbake. Ei her oppe som sier at du kan gi klærne til henne, og kjøpe nytt selv...

Enn hvis du lar henne låne ting du selv kan få bruk for senere, og din søster leverer det tilbake i dårlig stand, eller ødelagt? vil hun isåfall erstattet det?

Er ikke rettferdig at HI skal måtte kjøpe dobbelt opp med barneutstyr selv, fordi hun fikk barn først og søsteren ikke vil kjøpe sitt eget utstyr selv!

Skrevet

For å si det sånn, jeg er gravid nå. Jeg er alene om det og kommer til å trenge litt hjelp. Jeg skal kjøpe masse brukt selv. Jeg har en bror med familie, en sønn på to år. De kommer helt sikkert til å få flere barn, og mye av utstyret bruker jo tantebarnet mitt enda... Men om de ikke vil låne meg ting som de ikke har behov for nå blir jeg utrolig skuffa og lei meg! Spesielt siden jeg har stilt opp så mye for dem med barnevakt, strikket, gitt massevis av dyre gaver-med glede! De er derimot ikke like flink til å hjelpe meg med ting. Om jeg plutselig trenger hjelp, kan det være skikkelig ork, passer ikke, kan du ikke spørre noen andre... osv... Jeg fikk senest på lørdag høre at jeg var verdens beste tante og gudmornår jeg satt barnevakt, og jeg håper virkelig at det gjenspeiler seg når jeg spør om å få låne div. utstyr. Det handler om at vi er familie, familie skal stille opp for hverandre. Jeg kommer til å bli vannvittig skuffet om ikke, særlig med tanke på at når en god venninne av meg, fortalte hennes alenemor-venninne som jeg har truffet en eneste gang med en gang tilbød seg å låne meg både vogn, lekegrind og klær når hun fikk høre at jeg skulle ha barn. Kan hende det er fordi hune r alenemor selv, og vet hvor vanskelig det er, og hvor vannvittig glad man blir for litt hjelp. Den samme venninnen sier også at jeg helt sikkert får låne ting av hennes søster...

Jeg kommer jo selvfølgelig til å kjøpe litt nye ting selv, får litt ting i gaver og slikt, og selvfølgelig skal de få låne det igjen når de skal ha flere barn! Jeg skal jo også bruke tingene så forsiktig som jeg kan, og levere tilbake i ordentlig stand...

Behold de tingene du er veldig redd for, men vær da litt raus med din egen søster. Som en over her sa, at med en knyttet hånd kan heller ikke noe bli lagt i!

Som sagt, jeg FORVENTER ikke å få låne noe, men jeg blir utrolig skuffet om ikke. Det handler om å gi og ta, og å stille opp for sin familie.

Skrevet

Siden dere bare har ett barn, synes jeg ikke det er rart at dere vil beholde noen av babytingene til neste mann. Det ER faktisk enkelte ting som blir slitt ut, og da er det stor forskjell på om det er brukt til ett eller to barn.

Når søsteren din i tillegg er utakknemlig, og har for vane å ikke ta godt vare på det hun låner, da synes jeg du skal velge med omhu hva du låner ut.

Jeg ville nok lånt ut noen ting, som du har tenkt, men beholdt noe selv til senere bruk. Blir hun sur, kan hun heller kjøpe alt selv!!

Ang. klær så har jeg selv gitt eller lånt bort en del, og lagt til side enkelte plagg som jeg har vært spesielt glad i. Man ender ofte opp med å få mye klær fra andre, i tillegg til at man handler noe selv. Men enkelte plagg er det veldig koselig å kunne bruke igjen:)

Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke låner ut alt du har, det er heller søsteren din som bør være mer takknemlig!

Har forresten en litt lignende situasjon selv for øyeblikket. Nå som jeg er gravid og ikke kan bruke de "vanlige" klærne mine på en stund, vil søsteren min låne "alle klærne mine det neste året" (hennes ord) til jeg går tilbake til normal størrelse. Hun er ganske surrete for å være helt ærlig, og er fryktelig ille til å rote vekk ting, i tillegg til at hun ikke er så forsiktig med ting. Jeg kjøper også det meste av klærne mine i utlandet om sommeren, så jeg kan ikke akkurat gå i butikken her for å erstatte det som blir ødelagt. Har lånt bort mange ting til henne, bl.a. vesker, sko og bøker, og det har skjedd flere ganger at jeg ikke får det tilbake i samme stand. Synes likevel det er vanskelig å si nei..!

Men mht babyutstyret så skjønner jeg deg godt:)

Skrevet

haha, låne alle din normale klær for ett år??? :P det ble dagens første god-latter for meg :D

det har jeg aldri hørt om før, og trur nok jeg hadde sagt pass. Ender nok opp med at du må kjøpe deg en hel ny garderobe når du kommer på normalen igjen! :P

Skrevet

Ja ikke sant:)

Hun kan få låne noe av meg, men jeg har ikke spesielt lyst til å låne bort alt jeg har!!

Skrevet

Hei. Vi har vært kjempeheldig å få overta en hel masse utstyr fra to søstere.. Det er vedrt mangfoldige 1000 og vi er veldig glad og føler oss heldige. Hun ene spurte i etterkant om penger.. Det synes vi var litt rart, blir litt som å gi bort og ta seg betalt etterpå.. Men det løste seg ved at vi skal ha gutt og det var egentlig jentetøyet hun var mest interessert i og få penger for. (Bare merkeklær). Det fikk hun igjen.. I tillegg har vi sagt at vi ønsker å betale litt for barnevogn, bilsete og seng. skulle bare mangle.. Men ikke mer enn halv pris (Helst ennå mindre), men vil ikke kvberrulere på det siden vi har fått enormt mye..

Begge søstrene synes det var artig å se klærne henge på plass i vårt nye skap og vente på gutten vår.. hyggelig at noen som de kjenner og er glad i kan bruke det.. De skal ikke ha flere barn, så hadde jeg vært deg hadde jeg merket klærne godt, laget en ca liste og bedt om å få igjen alt og at hun behandler det pent.

Skrevet

Absolutt ikke smålig.... søsteren din derimot er rimelig frekk.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke du er smålig, med mindre du er veldig rik. Har dere en "normal" inntekt (hva nå enn det vil si) skjønner jeg godt at du ikke vil låne henne alt, slik at det kanskje blir både slitt og ødelagt. Da må dere jo kjøpe inn alt på nytt igjen til nestemann... Du tenker jo å låne henne noe, og jeg synes HUN er frekk som forventer at du er den som skal betale både for dine og hennes babyer, i fht utstyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...