Gå til innhold

Hvordan skille mellom matforgiftning og omganssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg ble matforgiftet igår og hadde en kveld fra helvete.

Var på det stedet jeg i så fall har tatt med meg dette fra 12 - 13.45, ble kvalm 15.30 og spøy så innvollene var på vei til å bli med ut fra 16.30 til 22.

Er sliten men grei form nå.

Dette høres da mer som en forgifting enn omgangsyke vel?

Greit å være sikker før jeg nevner det for de skyldige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matforgiftning kommer som regel ganske kjapt etter å ha spist dårlig mat(som du beskriver) og varer som regel ikke mer enn 24 timer med mindre det er noe helt spesielt. ved matforgiftning får man ofte magekramper også.

Skrevet

Litt vanskelig og si..Men de gangene jeg har opplevd folk bli matforgiftet ahr det kommet like etter/under amten..Da reagerer magen med en gang maten når den,- på en måte.. Tror det gikk ca halvtime fra måltidet var ferdig til maten kom opp igjen...

Men mulig dette kan variere.... Omgangssyke kommer jgerne med feber og mer kroppslig ubehag også,- mens atforgiftning går liksom "bare" på magen,- selv om man ved kreftige matforgiftninger også kan få feber og bli skikkelig syk, men det er vel kun i forhold til skikkelig salmonelle/legionella eller noe sånt..

I ditt tilfelle ville jeg også vært i tvil,- tok litt tid fra mat til oppkast.....

Skrevet

Takk for svar begge to.

Hadde ikke spesielt vondt i magen annet enn skikkelig kramper samtidig som jeg hang over do.

Og det at det drøyde en tre-fire timer kan ha noe med at det ikke var mat jeg ble forgiftet av men et badeannlegg.

Kanskje litt feil å kalle det matforgiftning, drikker jo ikke badevannet men fant ikke bedre ord.

Kommer nok til å ha litt angst neste gang guttungen spruter på meg på badeland.

Skrevet

Hvis ingen andre blir smittet av deg så er det nok matforgiftning, men hvordan skal du ha blitt forgiftet av badeanlegget?

Skrevet

Jeg tror ikke dette er en matforgiftning, men er utmattelses reaksjon etter badet. Selv har jeg spydd mye etter bading, pga blir helt utslitt, varmt, mye lukt, mange mannesker, holder inne magen for å ikke se helt grusom ut : ) osv. Derfor må jeg alltid drikke raskt og spise. For meg hjelper det å fokusere på at svømmingen er den beste treningen en kan få. Men situasjonen kan være super stressende ; )

Ville ha snakket med legen først.

Kontroll av badevann er veldig god, så tror mattilsynet vil bare høre på deg, men gjøre lite. Med mindre det er veldig mange som blir syke etter å ha vært i dette badet. Da må det ha skjedd noe med testeanlegget. Men det er litt usansynelig.

Bad og kos deg. Tenk mindre, mitt råd :)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som spysyken. Jeg ble matforgiftet i karibien og ble nesten umiddelbart syk etter maten. Klarte ikke henge over doen, men lå på gulvet og vred meg. Ble lagt inn på sykehus da jeg etter noen timer kastet opp blod. Smertene var helt grusomme.

Skrevet

Gripdagen

Nei utslitt etter badingen var jeg ikke. Hadde ei på 12 mnd på armen det meste av tiden, så det var kun rolig babysvømming på meg :o)

Ja det er kåret til Norges beste badeland tidligere dette stedet jeg var på, men det kan ikke ha vært noe annet sted jeg fikk i meg disse bakteriene som gjorde meg syk.

Kommer ikke til å gjøre noe stort med det, men analyserer jo selvfølgelig.

Skrevet

Klor tar mye, men ikke alt.

Jeg er i så fall ikke den første som har blitt syk av badevann.

Skrevet

Jeg ble matforgiftet av dårlig melk (ikke gammel melk). Gik et godt stykke tid før jeg reageret på på det.

Drak 2 slurke med melk ved 11-tiden. Denne smakte ikke godt og jeg kastede melken. Ved 14-tiden fik jeg milde magekramper og tidlig kveld måtte jeg legge meg pga kvalme. Hadde ennå ingen mistanke om at jeg var matforgiftet.

Neste dag vågnet jeg med influensa-følelse i kroppen, men ellers fin. I 14-tiden kom helvet til meg. Diarre, diarre og diarre. Måtte på wc 10-15 gange i timen i 2 døgn. Lå til slut på baderomsgulvet og kunne knapt komme meg opp på doen. Var totalt dehyderet og utmattet. Det var et sant helvet. Har aldrig været så syk av matvare før, men uendelig gla for det bare var meg som nået og smake på melken.

Jeg tvivler på at det var badevannet du er blitt dårlig av, men kan du ikke ringe svømmehallen og høre? Om vannet var dårligt, er andre og blitt syke. Det er jo greit å vite om en må forvente omgangsyke i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...