Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 hei Sønnen min har fått røde prikker i ansiktet, og det har spredd seg til skulder og håndledd(av alle steder!) allmenntilstanden er god, dog i overkant surv og mammadalthet. han har ikke feber nå, man hadde noen dager med det for et par uker siden, og da fikk han et utslett på magen. Var hos legen da, og da mente legen at det var 4. barnesykdommen (eller heter det 6. nå?) de nye prikkene er ikke like det utslettet han hadde for 2 uker siden, det utslettet var ikke prikker, men mer som blussing av huden. Nå har han prikker, noen av dem er blitt litt hvite knopper. Han har også hovne lymfeknuter bak det ene øret. Legekontoret mitt åpner ikke før om en time, men ifølge det jeg har lest på lommelegen virker dette som vannkopper. Prikkene avfarges helt når jeg trykker et glass mot dem. Jeg skal ringe legen så fort de åpner, men virker ikke dette som vannkopper da? Og hva gjør man med det? Bare smører kløestillende og passer på? Han har tatt alle vaksiner og er 14 mndr gammel.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 24. august 2009 hello??? ingen som har erfaring med vannkopper eller?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Vannkopper er blemmer med vann i. Det er ikke noe tvil når du ser dem, og det blir fort flere. Min hadde hoven lymfe bak øret også. Fikk ikke noe feber, men klødde litt. Bruk hvit vask mot kløe.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2009 takker De er ikke så store ennå, men noen er som sagt litt hvite. Og de sprer seg relativt raskt ja. Jeg er litt redd for at det evnt skal være røde hunder eller noe annet faenskap, men jeg prøver innbitt å få tak i legekontoret mitt nå
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2009 da har jeg ringt legekontoret mitt. mest sannsynlig vannkopper... herlig i grunn:/ Men jeg håper hun dama jeg snakket med i tlf kan sine saker, ofr jeg fikk ikke lov til å komme ned til legekontoret for å få en sjekk med lege med mindre han fikk meget nedsatt allmenntilstand. De var redd for smitte;) OG det er helt OK, hadde blitt noe grinete selv hvis jeg ble smittet av slike ting på legekontoret. Men jeg er jo redd for at det skal være noe annet enn vannkopper da. (overbekymret mamma!) for de har ikke blitt slike blemmer ennå, de ser nesten ut som stikk på en måte i ansiktet, men de to han har på håndleddet er mye større og mer blemmete... jaja, må jo bare se ann, så lenge han er feberfri og er i geri form så er det jo ikke farlig
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Høres klassisk vannkopper ut for meg også. Oppstart i ansiktet, så håndledd, så rask spredning i løpet av dagen. Joda, sett den før Og så kommer det væske og kløe, og kanskje litt feber. Send gutten til køys og skaff deg hvitvaskliniment (reseptfritt på apotek/medisinutsalg) som du vasker med to-tre ganger pr dag. Den er herlig kløstillende og kan også hindre infeksjoner, som er det siste man trenger når man har vannkopper. Så er det bare å vente til skorpene er tørket og telle minst 14 dager fram. I denne tiden skal man ha så mye ro og hvile som overhodet mulig, og man skal ikke "gjøre noe" eller "være med på noe" som ikke er helt, helt nødvendig. For immunforsvaret er nemlig sterkt svekket etter et vannkoppeangrep, et slikt angrep herjer HARDT i en liten kropp, selv om sykdommen i seg seg selv ikke ser ut til å gi særlige plager utover kløen. Og tar man lett på denne "styrkeperioden" etterpå, ligger landet åpent for følgesykdommer av vannkopper. Helvedesild f eks. Det kan bli en "hyggelig" fornøyelse, navnet er ganske beskrivende for hvordan pasienten opplever sykdommen. Slike sykdommer er mange ganger mer vanlig i dag enn for 40-50 år siden, til tross for at man har bedre medisinsk kunnskap i dag. For før respekterte man fullt ut at man skulle ha mest mulig hvile og ro i både to, tre og fire uker etter vannkopper! I dag gir mange blaffen.... Vannkoppeviruset sitter alltid i kroppen etter angrep. Men sjansen for at det våkner til live i verre form (ofte som helvetesild eller brannkopper) øker dramatisk om man ikke er HELT LEGET før man lever akkurat som før. Og det kan våkne til live igjen når som helst i løpet av livet.....
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2009 så hvis det begynner å væske fra prikkene i dag/kveld, hvor lenge vil det ta før det skorper seg da? huff, det passet ganske dårlig med vennkopper nå, vi skal nemlig ha en aktivitetesdag i hagen/huset med venner om 2 uker:/ Mulig vi må utsette det da:/ Eller går det ann å la gutten være hos sine besteforeldre akkurat den dagen? de er veldig flinke ang dette med sykdom, bestemoren jobber på sykehus og kan mye om all slags sykdom og behandling. Men hvis han fortsatt er merkbart syk må man jo utsette det, jeg sender jo ikke gutten bort når han er syk, og kan ike be folk inn i hus når vi har vannkopper! Men hvis det har skorpet seg og han er i god allmenntilstand, kan han da evnt være hos besteforeldrene? Eller burde han være hjemme?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Skorpene pleier å være HELT tørket inn etter ca en uke etter at væskingen har startet for alvor. Og 24 timer etter at siste skorpe er tørket inn (skill mellom skorpe og arr, arrene kan sitte i ukevis!) er gutten ikke "smittsom" mer. Den gamle regelen om å holde isolat i ukevis pga smittefaren har derfor ingenting for seg, den kom av at man før ikke visste nøyaktig hvor lenge sykdommen var smittsom (noe man vet i dag), men man visste at det var en alvorlig sykdom. Så man tok godt i for å være helt sikker! Så lenge gutten er "smittsom" bør dere ha minst mulig besøk i det hele tatt. At man har besøk av barn som ikke har hatt sykdommen, bør man vurdere både to og tre ganger! På den ene siden kan du si at barn "skal" ha vannkopper uansett, og jo tidligere de får dem, jo bedre. På den andre siden: Synd at naboens barn havner i vannkopper tre dager før man skal på ferie.... Om gutten er "ikke smittsom" og transporten er lett og grei å få til, i en lun og god bil, med kort vei mellom bolig- og bildør begge steder, er det ingen grunn til at han ikke kan være hos bestemor/bestefar. Det viktige er da AT han har muligheten for å ha et "slapt" liv, og muligheten for å hvile seg (gjerne under ei dyne) ofte, ikke HVOR han er. Og besteforeldre har ofte en stor innebygget respekt for vannkopper og hva barn kan "tillates" av aktivetet da, selv om de ikke jobber på sykehus Men snakker vi om en mer slitsom transport, bør nok gutten helst være hjemme. Om resten av huset "koker", er ikke noe hinder (annet enn mentalt for gutten), så lenge HAN kan holdes isolert fra "høy aktivitet". Men DET kan være vanskelig for en gutt som selv føler seg HELT frisk og dørgende lei. HAN vet jo ikke hva "følgesykdom" er! Om du opplever skorper som har tørket helt inn, og likevel ikke "god allmenntilstand" bortsett fra trøtthet (siden gutten er utmattet av virusets herjing i kroppen) etter et døgn, kan du begynne å frykte følgesykdommer.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå